1 656 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Måla kakel
Vårt kök renoverades någon gång på 80-talet och går i rätt dämpade färger, diplomatiskt uttryckt. Då köket är rätt oanvänt och vitvarorna dessutom utbytta vill vi bespara oss kostnaden att helt och hållet riva ut och göra om utan funderar på en mer ytlig renovering, t.ex. lacka luckor, byta handtag och bänkskiva. Taket har redan avhandlats i ett annat forum och kommer att lackas vitt, golvet håller på att slipas i skrivande stund.
Min fråga är: Vad kan man göra åt det fantastiska brun-orange-beiga kaklet? Går det att måla? Blir det snyggt? Kaklet är helt och fräsch (i betydelsen inga sprickor, relativt rent osv.).
Min fråga är: Vad kan man göra åt det fantastiska brun-orange-beiga kaklet? Går det att måla? Blir det snyggt? Kaklet är helt och fräsch (i betydelsen inga sprickor, relativt rent osv.).
Som jag ser det finns det väl tre sätt att åtgärda problemet med kaklet.
* Kakla över det befintliga.
* Riv ner och kakla nytt
* eller som du skriver måla kaklet.
Det har snackats om att måla kakel innan här på forumet om du söker. Min erfarenhet är att det är svårt att få det riktigt bra. Allt beror på kaklets skick och om det finns silicon med i bilden. Det är nämligen helt omöjligt att få något att fästa på silicon. Finns det silicon (kanske i hörn/skarvar) så är det oxå näst intill omöjligt att få bort det från kaklet. Om jag minns rätt så var "kakelfärgen" ganska dyr oxå...
* Kakla över det befintliga.
* Riv ner och kakla nytt
* eller som du skriver måla kaklet.
Det har snackats om att måla kakel innan här på forumet om du söker. Min erfarenhet är att det är svårt att få det riktigt bra. Allt beror på kaklets skick och om det finns silicon med i bilden. Det är nämligen helt omöjligt att få något att fästa på silicon. Finns det silicon (kanske i hörn/skarvar) så är det oxå näst intill omöjligt att få bort det från kaklet. Om jag minns rätt så var "kakelfärgen" ganska dyr oxå...
Som sagt - visst går det, men jag tror ni ångrar Er om Ni inte passar på att byta då Ni ändå är igång. Det är varken särskilt dyrt eller svårt.