Hur löser man konstruktionen vid hammarbandet på ett garage? Räcker det med att ha en liggande regel och montera takstolarna på "stolparna"? eller är det att rekomendera enligt skissen?
hur löser man det enklast med regelvirket i gavelspetsen?
hur löser man det enklast med regelvirket i gavelspetsen?
En liggande regel på flaten och sätt takstolarna på reglarna under funkar utmärkt.
Gavelspetsen löser du enklast genom att sätta en takstol längst ut som du sedan reglar upp i så du har något att spika din spikläkt i, detta är det enklaste sättet då du då får yttermåtten färdiga direkt och bara behöver sätta i reglar där det behövs.
Gavelspetsen löser du enklast genom att sätta en takstol längst ut som du sedan reglar upp i så du har något att spika din spikläkt i, detta är det enklaste sättet då du då får yttermåtten färdiga direkt och bara behöver sätta i reglar där det behövs.
Ytterligare en metod är som jag körde på i vårt garage, se bild två här i inlägg #62.
Det finns även någon bild senare i tråden som visar hur det såg ut i verkligheten.
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget-3.html#62
Det finns även någon bild senare i tråden som visar hur det såg ut i verkligheten.
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget-3.html#62
För att få jämn delning på takstolarna och att dem ska hamna ovanför stolparna så kommer dem yttersta takstolarna en bit in. Ska man flytta ut dem yttersta litegrann och skita i att det blir lite större spann för att få en enklare konstruktion av gavelspetsen?
Nej. Det är helt onödigt och ger dessutom en massa dåliga köldbryggor.mha0221 skrev:
Även utan korslagda 45x45'or är det onödigt med kortlingar. Gipsskivorna eller vad du har på insidan räcker gott och väl för att erhålla den stadgande funktionen.
Du kan ställa stående reglar i cc600 mot sidan av takstolens för att bygga upp ett regelverk för gavelspetsen.mha0221 skrev:
Detta regelverks utsida ska alltså liva med det på nedervåningen, eller om du vill vara lite smart, sticka ut ca 25mm så får du automatiskt en droppnäsa på panelen i gavelspetsen.
Men detta kan även lösas med överbleck, det beror helt på hur du vill att det ska se ut och hur billigt det ska bli.
Skruva fast dessa "innifrån huset" med 6x120 mm skruv av god kvalla, genom takstolens 45mm och sen in i regeln.
Sen sätter du vindväv/asfaboars/utegips på utsidan, spikregel och panel.
På insidan ev isolering och ev vad du vill ha som innervägg.
Ev, för jag har ingen aning om du tänkt inreda vinden på något vis.
Ibland låter man också regelverket i gaveln gå obrutet upp i gavelspetsen, detta ger en ojämförlig stadga till hela taket. Sen inget traditionellt hammarband, utan bara spika en horisontell regel på insidan på rätt höjd för att få fast innertak och sånt.
Om du kollar på bilder i min snik-garage-tråd så ser du att jag gjort så, men bara på ena gaveln ...
Om du kollar på bilder i min snik-garage-tråd så ser du att jag gjort så, men bara på ena gaveln ...
Takutsiket på gaveln ordnar sig själv om du tex använder 45X70 som läkt. det bär utan vidare.
Det ska finnas en ritning någonstans på mitt förråd. Det är byggt med genomgående regel på kortsidorna och så fälde jag in en 45X145 stående i lämplig höjd som skarvplanka där jag jag gick över till paneln för gavelspetsen.
En fördel med att fälla in en stående regel under hammarbandet är just att man inte behöver sikta in takstolarna exakt. Rätt smidigt när man vill ha lite större fönster och dörrar
Det ska finnas en ritning någonstans på mitt förråd. Det är byggt med genomgående regel på kortsidorna och så fälde jag in en 45X145 stående i lämplig höjd som skarvplanka där jag jag gick över till paneln för gavelspetsen.
En fördel med att fälla in en stående regel under hammarbandet är just att man inte behöver sikta in takstolarna exakt. Rätt smidigt när man vill ha lite större fönster och dörrar
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
flytta ut takstolarna så att de de står längst ut på hammarbandet, är mitt råd. Du kommer inte att påverkas av att det blir ex 600+145 i CC, men kolla med takstolstillverkaren om du är osäker!
Gällande överhänget så funkar det fint om du kör med råspont och hänger ut 500 mm, säkert 600-700 också. Tror det var så att om överhänget sticker ut mer än 500 mm från grunden så räknas den med i byggarean. Stod något om det inför vår kontrollmätning.
Gällande överhänget så funkar det fint om du kör med råspont och hänger ut 500 mm, säkert 600-700 också. Tror det var så att om överhänget sticker ut mer än 500 mm från grunden så räknas den med i byggarean. Stod något om det inför vår kontrollmätning.
Liknande trådar
-
Kan någon förklara varför jag måste montera vissa hammarband?
Stenhus -
Hur lägga hammarband?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fästa OSB i syll & hammarband
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fästa hammarband utan fast tak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför gör man så? - Hammarband, droppnäsa
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus