Hej !

Har ett litet rum där jag skulle vilja bygga en hel garderobsvägg för att få plats med mycket. Problemet är att jag har snedtak i rummet.

Takhöjden på ena sidan är 250 cm och 120 cm på andra sidan av väggen där jag vill ha garderoben.

Går detta eller ska ge upp på en gång?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Ellem :-?

Jo då, jag har sett det. Men tack i alla fall. Mitt problem är att snedtaket går från höger till vänster om man står framför väggen som jag vill bygga garderoben längs med.

Några andra förslag???

/Ellem

Tidningen Gör-Det-Själv hade en snygg lösning med lådor längst ned och snedkapade dörrar för cirka ett år sedan. Vi skall göra något liknande senare i år.

/ama

Du måste mäta längden på väggen längs med golvet. När du har de två höjderna på väggen jämte längden så kan du rita upp väggen skalenligt (höjderna du skrivit + längden anger ju lutningen). Om du gör det så ser du hur många hela dörrar du kan få in på bredden innan de börjar ta i taket (mått på dörrar beror ju på märke osv...om man nu inte gör dem själv). Sedan är det bara att plocka på med lägre dörrar/snedkapade dörrar eller lådor beroende på tycke och smak. Stommarna görs av lämplig träskiva som kapas och fästes på reglar i väggar,tak och golv...så tänkte vi göra i alla fall. Att få ihop det hela så det blir en snygg design inbillar jag mig blir klurigare än själva snickrandet...men det är sambon som snickrar så det är ju lätt för mig att säga :)

Vi hade samma problem och köpte stommarna i bredd 50cm och 60cm, totalt 7 st. Mitt i skåpsväggen fanns också en dörr. Underdelen kappades till lämplig höjd rakt av. Snickaren tillverkade måttanpassade skåpsdörrar och det blev en lyckad men ej billig lösning. Dom ej inbyggda "trianglar" under snedtaket blev hyllor för hattar och liknande.
Det var snickaren som sa att det var inte värt tid och pengar att bygga stommar från planka/spånskiva. Vi hade ju ingen hemmaverkstad för att få profsig finish på snickerier . Vi köpte hyllor och annan skåpsinredning som passade till dom fabrikstillverkade skåpstommar perfekt + det var enkelt att hänga dörrar på standardgångjärn på dom förborrade skåpsidor och hela konstruktionen håll rätta vinklar ;). Är man en duktig snickare så klarar man att bygga det hela på egen hand men vi är det inte :(. Det var tillräckligt med pyssel att få dom färdiga stommar avsågade och montera dom lödrätt på plats ....
Att använda halvfabrikat förenklade faktiskt en hel del ;).
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.