Hej!
Vi håller på och renoverar vår lägenhet, har vävt väggarna i vardagsrummet och nu i helgen så åkte de gamla träfärgade listerna bort och vi la in ny ekparkett.
Problemet vi fått nu är att de gamla listerna var 60mm höga och de nya vitmålade vi vill ha är bara 56mm höga vilket resulterar att det blir en ful skarv på väven.

Någon som vet vart man kan köpa vitmålade golvlister som är 60mm höga?
Finns ju 68mm men vill helst slippa att sätta dem då vi vill ha så låga lister som möjligt!

Köpa 68mm och (låta) klyva ner?

Sätta en liten extra list ovanpå/under?

Tänkte först på det men dels är det svårt att hitta en 4mm list dels blir det mer jobb.

Ska undersöka om det går att köpa omålade lister och klyva ner dem 8mm så de blir 60 istället!
Verkar bara lite konstigt att det inte går att få tag på 60mm idag, lägenheten är byggd -93 så de måste ha bytt standard sedan dess då....

Om ni är ute efter lister i den "normala" NCS S0502-Y låter det som en riktigt enkel operation annars att såga av någon mm med en bordssåg . Eller är det bara jag som hatar att måla lister?

Jag kommer att prova att köpa 69mm färdigmålade lister och sedan tejpa dem med maskeringstejp och kapa av dem 9mm med maskinsåg så får vi hålla tummarna för att det blir ett bra resultat av detta!

Tack för era tips!

Se till att klyva dom med en liten vinkel på undersidan så blir dom lättare att få tätt med golvet.

Det ska jag göra, antar att det räcker med att köra dem med 15 graders vinkel för att de ska bli lite lättare att få på plats!?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.