Jag har ett hus som är byggt på 60-talet. Vinden inreddes någon gång på 70-talet.
Den har tre rum; ett sovrum i varje gavel och ett rum i mitten, där man kommer upp.
På sommaren blir det olidligt varmt på hela ovanvåningen.

Jag skulle vilja kyla ner, utan att behöva riva ner och isolera om, i alla fall sovrummen så att man kan sova där.

Jag funderar på någon sorts AC eller liknande...kanske som kan drivas med solceller?
Eller finns det någon annan smidig lösning?

Självklart är jag intresserad av kostnader för olika alternativ.

Någon som har något bra tips?

LLVP löser ditt problem.
Reverseras vintertid när den dåligt isolerade övervåningen blivit kall.

Har du mkt solinstrålning? Då kan markiser för fönstrena vara ett bra sätt att hålla värmen utanför.

Ytan är ca 60 kvm golvyta...med snedtak...
Hur funkar LLVP?
Vad kan man räkna med att det skulle kosta att sätta in det?
...och driften...kWh??

...och var sätter man den om man vill kyla ner två rum...ett på var sida i huset liksom...

Redigerat:
Vi har samma problem vi...markiser ska införskaffas men i väntan på det så har vi gjort som så att vi stänger alla dörrar och håller fönstren stängda och har nerdragna rullgardiner tills kvällen kommer och man kan öppna upp...det är inte så roligt att komma upp till en igenbommad övervåning men nu har vi iaf skapligt där uppe, tidigare har det varit rent olidligt!

En luft/luft-värmepump funkar som en ac sommartid och värmepump vintertid...det är dock riktigt dyrt att köra den som ac...vi har en pump här nere som komplement till vår direkt-el men vi kör bara med den när det är riktigt olidligt här nere...det kostar i runda slängar 20k att sätta in en vettig pump...

Kostar ca en femhundring per sommar om man kör den ganska mycket. Minns inte exakt, men det är inte farligt dyrt. Sök på värmepumpsforum!

Försök stänga ute så mycket värme som möjligt. Markiser/persienner etc.

Om du inte vill tilläggsisolera så förstår jag det, men tror det är bra.- Plantera högväxande träd som skuggar huset, det hjälper...

Jag har också märkt att bra ventilation hjälper att snabbt få ner temperaturen på kvällen (förutom de "varma" sommarnätter när utetemperaturen inte går ner). Att bara öppna fönster på vid gavel hjälper inte så mycket som en väl fungerande frånluftsventilation. Om övriga fönster/dörrar är stängda och bara sovrumsfönstren är öppna så kyls sovrummen ner bra.

Mvh/Abbe

lillalillajag skrev:
Vi har samma problem vi...markiser ska införskaffas men i väntan på det så har vi gjort som så att vi stänger alla dörrar och håller fönstren stängda och har nerdragna rullgardiner tills kvällen kommer och man kan öppna upp...det är inte så roligt att komma upp till en igenbommad övervåning men nu har vi iaf skapligt där uppe, tidigare har det varit rent olidligt!

En luft/luft-värmepump funkar som en ac sommartid och värmepump vintertid...det är dock riktigt dyrt att köra den som ac...vi har en pump här nere som komplement till vår direkt-el men vi kör bara med den när det är riktigt olidligt här nere...det kostar i runda slängar 20k att sätta in en vettig pump...
Helt riktigt, det är en vanlig missuppfattning att LLVP kostar skjortan att använda som ac, men det är helt felaktigt.
Den drar runt 300W i kylläge men ger runt 1,2kW i kyleffekt. Den lilla kostnad man får på det (är ju inte galet många varma dagar på en svensk sommar) är inte speciellt stor. Däremot är besparingen vintertid enorm med en värmepump.
Vi installerade en sådan i vårt förra hus, trots kyla hela sommaren så sjönk vår årsförbrukning från 24000kWh innan till 15000kWh.d^_^b
Kostnaden är som sagt tidigare runt 20k. dvs intjänat på c:a 2-3 år.

Den kommer kyla tillräckligt för att få behagligt i båda rummen om installationen planeras bra.

Har ni inga takfönster som går att öppna, vi har ett hus av liknande snitt och en så pass enkel åtgärd gör otroligt mycket.

Den där myten om att det är dyrt att kyla är verkligen spridd. Den återkommer i varenda artikel om L/L-vp...
"Vinsten av billigare uppvärmning äts snabbt upp om man använder den till kylning på sommaren!" Bullshit!

Tack för siffran Hubbe! För min femhundring kan man alltså kyla dygnet runt större delen av sommaren. Eftersom det en normal sommar bara är riktigt varmt någon eller några veckor handlar det om en hundring eller två.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.