Hej.

Jag klipp och klistrar in den text jag hittat på min kommuns hemsida nedan, min fråga är om jag ska tolka det som att jag får bygga detta staket/spalje utan bygglov runt min tomtgräns.

Baksidan.jpg

Staket, plank och murar

För att uppföra plank högre än 1,10 meter krävs bygglov. Ett staket som är genomsiktligt till mer än hälften är inte bygglovpliktigt.
Mur som är högre än 0,5 meter kräver bygglov.
Plank och mur i tomtgräns får inte förorsaka olägenhet för granne. Tala med din granne.
Läs kommunens råd om träd och häckar som bland annat ger information om hur hög din häck får vara vid en gatukorsning.

Jag tror det viktigaste är just:
- minst 50% luft
- att du får ok från grannarna

Är detta kollat bör du inte få några problem att göra det utan bygglov.

Inte högre än 0.8 vid väg/korsning där du kan skymma sikt brukar man oxå tala om.

Jag skulle säga att du med lite flyt får igenom det där i tomtgräns, det kan mycket väl gå för om man bortser från stolparna (vilket man brukar göra) ser det ut att vara ett 50% genomsiktligt staket.

Dock inte vid vägen om det är en korsning där, det ser ut att vara klart högre än 0,8 meter.

Tack för era svar :)

Ja staketet är 1,67 högt tror jag. mer info om det finns på http://metrobloggen.se/gustavsgatan/

Inga bilvägar i närheten endast gångväg. Ska kolla med grannen för grannsämjans skull i alla fall.

Är 50% genomskinligt generellt? På min kommuns hemsida står det så här: "Ett staket som maximalt är 120 cm högt och utformat så att det går att se igenom kräver inget bygglov." Att kunna se igenom verkar så där lagom vagt. 80 cm verkar dock gälla vid vägkorsning, åtminstone vad gäller buskar.

Hene skrev:
Är 50% genomskinligt generellt? På min kommuns hemsida står det så här: "Ett staket som maximalt är 120 cm högt och utformat så att det går att se igenom kräver inget bygglov." Att kunna se igenom verkar så där lagom vagt. 80 cm verkar dock gälla vid vägkorsning, åtminstone vad gäller buskar.
Det tror jag inte. Skulle snarare tippa på att det är vissa kommuner som har mer diskussioner i frågan som specificerar tydligare för att slippa ett antal tolkningsärenden om vad som är genomsiktligt :rolleyes:

addo skrev:
Inga bilvägar i närheten endast gångväg. Ska kolla med grannen för grannsämjans skull i alla fall.
10 m fri sikt vid gatukorsning; 5 m fri sikt på var sida gångväg liksom vid garageinfarter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.