Ja jag tog in offert innan jag byggde min dörr... 25tover skulle dom ha..
för parytterdörr med överluft och ekkarm. Så jag byggde själv fast ek är ju inte billigt så
det hela slutade på ca 10´ men då blev det även parinnerdörr... överluften är inte klar.. har inte haft tid, materialet ligger och skall fräsas, min fru fick i uppgift och skjära ut glaset för att kunna göra "tiffanyglas" så bollen ligger hoss henne :) jag får nog ta tillbaka bollen om det skall bli klart nån gång..;)
 
Vad menas med överluft?
Du råkar inte ha lite bilder på bygget?
 
överluft lär bli ett glasparti ovanför dörren det :)
 
Överluft ja just fönster ovanför dörren...
Tyvärr så funkade inte det o ladda upp en bild...
får prova igen senare..
 
Nu funkade uppladdningen...
Bild från insidan: med parinnerdörr och ytterdörr
Bild från utsidan, Jag håller på och skall bygga ett tak över dörren så man kan komma ut via dörren som man kan skymta en bit av i överkant på bilden. Det skall bli en liten balkong så man kan komma ut till från badrummet.
Det skall sen bli 2 fönster över dörren där det blir två stående spröjs så rutorna blir ca 20x20cm och 6 st, just nu sitter några skivor för öppningen.
Vacker plast under dörren det skall bli en kopparplåt när det är klart..

Men detta är dörren till bostadshuset jag har skrivit tidigare i tråden om dörren till verkstan.. Bäst o förtydliga så det inte blandas ihop.
 
  • dörr2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för att du tog dig tid att lägga upp bilderna. De ser verkligen fina ut.
Kan du beskriva lite djupare på hur du byggt dessa?
 
Tack..
Ja man borde väl ha ritningar för att kunna förklara fullt ut...
Men jag skall försöka mig på att förklara. Jag har ingen planhyvel så jag gör allt med standard dimensioner.
först så gjorde jag själva dörrbladet 5mm plywood limmad på varsin sida om en 30mm hård frigolit, det är viktigt att man lägger det hela ordentligt plant när man limmar ihop bitarna annars blir dörren skev.
då har jag ett dörrblad som är 40mm. Ramen runt har jag limmat ihop av 4 bitar 2st 15x75 och 2st 20x45
75:surprised:rna ligger ytterst och 45:surprised:rna innerst det gör att man får en liten fals där dörrbladet kan skjutas in.
sen är understyckena gjorda med centrum bitarna längre och sidostyckena är dom kapade så man kan skjuta ihop dom i varandra. dom här dörrarna har ju sen två bitar som ligger över under där låset sitter och dom är bara limmade o skruvade uppe på plywooden för att inte få köldbrygga. Sen är gångdörren lite bredare än den fasta men två lister som sitter på gångdörren gör att det ser ut som om dörrbladen är samma bredd. Jag limmade ihop bitarna sen fick jag fräsa upp spåret lite för att kunna skjuta in dörrbladet.
Ja sen så ligger det förstärkningar inne i dörrbladet där låset är monterat och i ramen runt för att kunna ha maskinskruv. Ja sen så är karmen i ek.
Hoppas det går att förstå.. Annars så får jag försöka knåpa ihop nån ritning...
 
Krillew skrev:
Nu funkade uppladdningen...
Bild från insidan: med parinnerdörr och ytterdörr
Bild från utsidan, Jag håller på och skall bygga ett tak över dörren så man kan komma ut via dörren som man kan skymta en bit av i överkant på bilden. Det skall bli en liten balkong så man kan komma ut till från badrummet.
Det skall sen bli 2 fönster över dörren där det blir två stående spröjs så rutorna blir ca 20x20cm och 6 st, just nu sitter några skivor för öppningen.
Vacker plast under dörren det skall bli en kopparplåt när det är klart..

Men detta är dörren till bostadshuset jag har skrivit tidigare i tråden om dörren till verkstan.. Bäst o förtydliga så det inte blandas ihop.

Kapar tråden lite för att säga att innertaket ser intressant ut (på bilden som är tagen inifrån). Finns det taket beskrivet någonstans, och har du i så fall lust länka till det?
 
Stefan Bengtsson skrev:
Kapar tråden lite för att säga att innertaket ser intressant ut (på bilden som är tagen inifrån). Finns det taket beskrivet någonstans, och har du i så fall lust länka till det?
Hejsan!
Ja jag har nog lite bilder jag kan lägga upp Jag får starta en ny tråd o länka dit...
Jag skall leta i kväll eller så får jag ta fram kameran..
Återkommer...
 
Har tänkt mig att bygga en skjutinnerdörr med måtten 1200x2700. Den kan tyvärr inte vara tjockare än 50mm och bör vara så lätt som det bara är möjligt. Ytskiktet skall vara slät oljad ekfaner.
Kan jag bygga dörren efter samma princip som byggaren beskriver eller blir den för instabil?
 
Jag byggde skjutdörren till min verkstad med ram runt och metallreglar för att få ner vikten och fyllde med frigolit skivor och limmade oljemasonit på in och utsida. nu gjorde jag dörren 70mm men 50mm funkar nog också helt bra. den hänger ju sen i över stycket man får bara tänka att infästningar håller för vikten..
 
Ja det bör funka. Frågan är om jag kan hitta så klena plåtreglar. Sen kommer den iofs inte att hänga på klassiskt skjutdörrsmaner utan istället stå på en skena i golvet inbyggd i väggen. Skenan tar slut där väggen tar slut och hela konstruktionen måste därför ha en motvikt för att kunna "sväva" fritt när den är stängd. Vet ej ännu om det går att få till en stabil lösning på detta men de får bli ett testprojekt. Anledningen till att den inte kan vara takhängd är attt den skall funka som en avdelare i en korridor och taket har 6 graders lutning så då får dörren också vara snedkapad i ovankant. Tanken är att när dörren är öppen skall man inte kunna se att den finns.
 
Det låter ju tjusigt..
jo 45 reglar måste finnas i plåt, dock är det nog smartast att ta samma tjocklek på regeln som på frigoliten
om du väljer o bygga så, det blir lätt o stabilt. Stabilast blir med så hård frigolit som möjligt. det blir ju även ljuddämpande. Om det bara är rumsdelare så behöver du väl inte tänka på inbrotts skyddet dvs det räcker med en tunn list i kanten runt om. Du kan kanske använda nån form av glidskena som häktar i dörren i överkant den sista biten när du öppnar.. Skall du ha vikt så måste den åka med..
Jag gjorde en liknande lösning fast upp och ned..:) på en av mina inner dörrar den hänger i överkant men i underkant fräste jag ett spår och fällde in en u-balk i metall som sticker ut bakåt på dörren så styrningen i botten sitter inne i väggen, där sitter ett kullager 10mm och öppningen i balken är nån mm större. Funkar kanon, nått sånt kan kanske funka för dig du måste dock ha fler är ett kullager eftersom skenan inte kommer gå hela vägen så den måste kunna "hoppa" mellan lagren.
 
Det låter nästan identiskt med hur jag hade tänkt lösa det med. Vad gäller regeln bör den nog ligga runt 35 mm om man ska hamna på 50 med skivmateriel och faner. Får undersöka vad det finns för dimensioner. Återkommer med rapport under byggets gång. Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.