Hej,

Jag är en ny medlem här på Byggahus.se och mitt nuvarande projekt består i att renovera min lägenhet från topp till tå, bortsett från badrummet. Från vad jag har hört från vänner och bekanta så är detta forum som gäller.

4 lager tapeter (varav ett målat) har tagits bort ur sovrummet, det tog sin lilla tid men med två ångmaskiner så gick arbetet hyffsat snabbt. Två långa dagar på 2 personer.

Idag började jag försiktigt bryta bort listerna längst golvet. Spikarna satt bra i betongen men när dom drogs ut så smulades rätt stora (4cm x 3cm ungefär, ca 0,5 cm tjocka) delar av från där spiken suttit. Betongytan är väldigt mjuk och smular rätt lätt sönder. I hörnorna så är det större betongbitar som inte sitter alls där. Dom som har gjort listerna har struntat i detta och bara "dolt" tomrummen. Det hörs om man knackar på vissa ställen på listerna att det är ihåligt. Eftersom jag tänkte göra detta mycket bättre än vad dom som gjort det innan har gjort så vill jag självklart göra det rätt.

Jag har fått två åsikter, antingen sätta dit någon typ av gipsreparation eller använda mig av ett grovspackel. Någon här som har erfarenhet av att laga hörn? Bilder finns som jag uppdaterar tråden med ikväll!

Tacksam för alla tips/idéer!

Spackel (med mothåll i ytterhörn) bör väl funka. Skall du fästa lister (skruva) skulle jag nog testat cascos husfix som jag tycker är lättarbetat och håller bra.

Hej,

Antagligen inte betong som släpper utan puts. Låter som att du kan prova med ett B-Bruk, dvs ett murbruk som du kan laga större delar med, om det dessutom döljs av en list senare, behöver det bara vara jämnt.

Mycket riktigt, puts verkar det vara. Jag är inte så inbiten på alla termer, ännu ;-) Jag ska iväg till K-Rauta imorgon och ska spana in Casco Husfix och se hur det fungerar först! Blir det inge bra ska jag pröva B-Bruk!

En liten fråga, när listerna runt dörren togs bort så fanns det bland annat ett större tomrum där en liten brädbit låg löst, antagligen bara för någon typ av stöd. Är det något man ska göra något åt eller se till att spika fast listen i träkarmen?

• dorren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild även på hörnet där mycket puts försvunnit, där jag har tänkt att göra lagningen bland annat.

• kant.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RobbanLT skrev:
En liten fråga, när listerna runt dörren togs bort så fanns det bland annat ett större tomrum där en liten brädbit låg löst, antagligen bara för någon typ av stöd. Är det något man ska göra något åt eller se till att spika fast listen i träkarmen?
Det är nog en kil som använts som stöd när dörrkarmen monterades. Sitter karmen stadigt så är det nog inget att bekymra sig om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.