Mikael_L skrev:
Går det alltid att blanda delar av olika fabrikat i en klämringskoppling?
Jag trodde inte det ...
Vad som går att koppla är en sak och ofta/alltid blir det tätt även om man blandar friskt. Vad försäkringsbolaget och tillverkaren säger i händelse av olycka är en helt annan sak och många tillverkare är extremt strikta med att man inte får blanda för att de ska kunna garantera typgodkännande

S
tips är köpa skiftnyckel med stora/långa käftar

SBH skrev:
tips är köpa skiftnyckel med stora/långa käftar
Och smörja.

p.s. en annan sak gäller olika mutter kombinationer. Gängor kan skilja.

Hej! Det här inlägget passade mig precis. Jag har en ny kran med flexibla slangar och anslutningar enligt skissen (Tapwell). Jag skall alltså inte ha någon hylsa eftersom den korta rörbiten är av hårt material. Jag har köpt någon form av standard klämring på Jula föe 10 mm rör (). Rören från den gamla blandaren var dock mjuka och de klämringarna (också 10 mm) ser lite "annorlunda" ut. Är det någon risk att jag valt fel klämring? Jag skall inte byta själva kopplingen. Kan det bli så att jag förstör anslutningarna till min nya blandare om jag försöker montera med "fel" klämring? Tacksam för svar. /Mikael H

Klämringar från olika tillverkare ser generellt lite annorlunda ut, däremot ska de inte vara någon skillnad i funktion mellan olika tillverkare så länge som dessa är gjorda för cu-rör. De hårda endbitarna på anslutningsslangen på en blandare är generellt mycket svåra att förstöra då de ofta är en ordentlig godstjocklek i dessa så det borde inte vara någon risk att ha sönder dessa. Däremot kan det vara ordentligt svårt att få av en klämring efter att du dragit åt

Mikael_L skrev:
En sån här funkar kanske?
[länk]
Finns det något liknande att köpa någon annanstans? Vad heter verktygstypen?

Jag har ingen Biltema på lämpligt avstånd, däremot Jula, Clas Ohlson och diverse bygghandlar.

Hej
Har en nyköpt Mora blandare Mmix K5 som ska ersätta min trasiga ikeablandare som inte kan leverera varmvatten.. Jag har lite funderingar kring kopplingar om jag fick med mig rätt grejor från affären.
Blandaren har mjuka stålspunna rör med blanka ändar, och till detta har jag halvkoppling 10xR10. Ska ej behöva kona till detta enligt han i butiken... Men min fundering är om jag har rätt grejor för rören under diskhon.. Så här ser det ut:
http://db.tt/KmAxYpoq
http://db.tt/z1hNCxNs

Tacksam för all hjälp jag kan få.. Ska försöka montera detta själv, det finns ballofixkranar så inga problem att stänga av under tiden..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.