3 520 läst · 11 svar
4k läst
11 svar
Ett hus på mitt avlopp
Det visade sig att vårt avlopp inte låg där vi trodde utan sneddar in under vår grannes utbyggnad. Det går inte att gräva nån annanstans utan rejält med sprängning. Vi har servitut på avlopp och vatten. Avloppet är 50 år och tillbyggnaden 45. Vare sig säljare eller granne har informerat att avloppet ligger så illa. Någon som har en idé?
rören är knäckta (och så även jag), så vi måste gå en annan väg. Men det jag undrar är egentligen om jag ska gå och vara sur på nån eller om det bara är att ta ett djupt andetag och gilla läget. Eller en djup klunk kanske om jag ska ta er på orden
Skaffa en avloppspump (dvs någon dränkbar pump avsedd att pumpa skit som har knivar som sönderdelar "materialet"), anlägg en brunn och pumpa via klen slang till rätt ställe.
Lätt att gräva ner, inte speciellt dyrt, grannen är glad, du blir glad. Fixat på en helg.
Lätt att gräva ner, inte speciellt dyrt, grannen är glad, du blir glad. Fixat på en helg.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Styrd borrning kanske kan vara lösningen http://www.styrud.se/ istället för sprängning.
Jobbigt läge men är det så att rören är knäckta under huset så är det nog att på något sett ta sig runt nu som gäller. Är rören raka just under huset skulle det kanske gå att trycka nytt rör i det gamla om storleken är rätt.
Sedan tror jag faktiskt att det är den som har huset som är ansvarig då man inte får försvåra för underhåll av saker som finns med på ett servitut. Om det sedan är nuvarande ägare eller en tidigare som gjort fel spelar ingen roll. Har en bekant med komunens rör sneddande under tomten i ett hörn och det va helt OK att bygga mur över rören men den dan komunen behöver fram så gräver de sönder muren va svaret han fick. Även en häck skulle han inte få ersättning för om de måste till.
Sedan tror jag faktiskt att det är den som har huset som är ansvarig då man inte får försvåra för underhåll av saker som finns med på ett servitut. Om det sedan är nuvarande ägare eller en tidigare som gjort fel spelar ingen roll. Har en bekant med komunens rör sneddande under tomten i ett hörn och det va helt OK att bygga mur över rören men den dan komunen behöver fram så gräver de sönder muren va svaret han fick. Även en häck skulle han inte få ersättning för om de måste till.