8 287 läst · 4 svar
8k läst
4 svar
Torpargrund: var hittar jag "sten"?
Vi planerar att bygga ut ett befintligt fritidshus. Detta fritidshus står på en torpargrund av stora stenblock.
Nu när vi ska bygga ut så vill vi ju helst att den nytillbyggda delen (grunden) ska se likadan ut som den gamla delen, vill t.ex. inte ha betong eller leca på den nya delen.
Men - var hittar man stenblock? Eller kan man bygga med annat material och sen täcka grunden med något stenliknande? Hoppas ni förstår hur jag menar...
Nu när vi ska bygga ut så vill vi ju helst att den nytillbyggda delen (grunden) ska se likadan ut som den gamla delen, vill t.ex. inte ha betong eller leca på den nya delen.
Men - var hittar man stenblock? Eller kan man bygga med annat material och sen täcka grunden med något stenliknande? Hoppas ni förstår hur jag menar...
När jag gjorde garage ställde jag bitar av rejäl kantsten av granit ytterst i formen för att få det att se ut som stensockel, tiggde till mig två ton sten mot en smörgåstårta.
Har sett att vägförvaltare brukar spara högar av kantsten, granitstolpar e.t.c
Kanske inte syns speciellt bra.....men i.a.f......
Har sett att vägförvaltare brukar spara högar av kantsten, granitstolpar e.t.c
Kanske inte syns speciellt bra.....men i.a.f......
Det finns granit i skivor i olika varianter för beklädnad. Sedan finns det sådana där stapelmurar som man kan armera och fylla med betong som har granit sidor. De var så dyra att priset inte fanns uppgivet på utställningen.
Köp lite smuggelsprit och snacka med en grävare, och kör samma grej som ovan.
Köp lite smuggelsprit och snacka med en grävare, och kör samma grej som ovan.
Liknande trådar
-
Var hittar jag "udda"-vagnsbult?
Möbelsnickeri -
Var hittar jag clips/beslag till dessa spröjs?
Fönster & Dörrar -
Var hittar man senaste mjukvara till Growatt VR MID-12KTL3-XH?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Var hittar jag virke till byggprojekt (sängram)
Möbelsnickeri -
Var hittar jag reservpump till tvålpumpen?
Badrum