Hej!

Har precis flyttat in i ny lägenhet och tänkte koppla in tvätt och kondenstumlare. Huset är relativt nyligen omgjort till lägenheter (2006) så kablade är ganska nytt. I väggen i badrummet finns Blå/Brun/Svart/Vit/Gulgrön. I tvättmaskinen har jag Blå/Brun/Gulgrön. Antar att jag kopplar blå ( nolla?) till blå, brun (fas) till brun och gulgrön (jord) till gulgrön? So far, so good!

På kondenstumlaren har jag en helt vanlig stickkontakt, kan jag på något sätt koppla in den i väggen med de nämnda tåtarna?

Mvh

Du verkar vara lyckligt lottad med tre faser, nolla och jord framdraget till väggen. Det ska du verifiera genom att identifiera säkringarna i centralen och mäta.
Vad menar du "väggen"? Anslutningsdosa, infälld dosa med lock?
Är denna dosa placerad på ett torrt område, minst 120 cm från dusch?
Var i förhållande till duschen kommer TM och TT att placeras?

Hej igen!

Den infällda dosan är placerad ca 2 meter från duschen/kranen, men endast ca 50-75 cm från ytterkant av badkaret. Det är inte troligt att det kommer något vatten i närheten bortsett från avdunstande fukt. Den sitter förmodligen på så "torrt" ställe som går i ett badrum. Tvättmaskin och tumlare kommer att stå precis brevid dosan där ytterkant kommer nära ytterkant för badkar. Tanken är att kondenstumlaren ska stå ovanpå tvättmaskinen.

Bifogar även två bilder, en på den infällda dosan i väggen samt en på den skyddande delen samt sladden till tvättmaskinen. Tumlaren har som nämnt en stickkontakt.

MVH

• Dosa2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok, maskinerna hamnar då i område 2, men det är en bedömningsfråga om det inte handlar om område 1 som kräver fast inkoppling. Med tanke på befintlig anslutningsdosa med två utlopp så jag skulle nog rekommendera att du klipper stickproppen på TT trots att det bryter CE-försäkran på den vilket kan göra att du vägras garantireparation.

Alternativt, om vi kan sluta oss till att de hamnar i område 2, skulle du kunna montera två enkeluttag i stället för anslutningsdosan och montera en stickpropp på TM. Det kan dock bli bökigt att få ditt två separata uttag på ett snyggt sätt.

Både TM och TT ska hålla kapslingsklass IPx4 eller bättre.

Då kontrollmäter du att du har tre olika faser i brun/svart/vit, att nollan är inkopplad och likaså att skyddsjorden är intakt.

Sedan kan du koppla TM och TT till varsin fas med gemensam nolla och jord. Kontrollmät gärna att båda apparaterna verkligen blir skyddsjordade.

Då elen var ny i lägenheten så antar jag att det sitter en JFB i centralen? Det är ett krav (även om jag kommer att få mothugg nu om att det kanske inte är ett absolut krav :rolleyes:)

Till sist, om vi ska vara riktigt noga ska vi bedöma behovet av kompletterande skyddsutjämning, dvs förbinda höljer på TM/TT till de ledande delar i form av vattenrör etc som kan finnas, och även andra skyddsjordade apparater som handdukstork? Ser du några spår av att badrummet är potentialutjämnat? Det var ingen krav 2006 tror jag.

Hej!

Nu blev det svårt för mig :)

Bägge maskinerna är IPX4-klassade i alla fall. Att montera stickpropp på TM är inte aktuellt heller. Min tanke var i stil med ditt första förslag, att klippa stickkontakten på TT och koppla in i befintlig dosa. Kan jag alltså använda samma Nolla och Jord för båda maskinerna och sen välja Svart/Vit fas för TT och Brun fas för TM?

Centralen har JFB, så där ska inte vara något problem. Centralen har även 3 säkringar för "Tvättmaskin", antar att det är de tre faserna?

Tack för hjälpen!

MVH

Ja, du kan använda samma nolla och jord för båda maskinerna. Men gör som Bo föreslår och kontrollmät, både att du har tre faser i brun, svart och vit kabel, nollan i den blå samt jord i den gulgröna. Kontrollera också att de tre uppmärkta säkringarna verkligen bryter de här tre faserna och inget annat.

Bo, jag vet att det är överkurs, men skulle han t.ex. kunna sätta ett enkeluttag i anslutning till dosan och koppla den tredje fasen i, t.ex. om man vill koppla in en hårtork eller ett strykjärn? Om man nu är i område 2?

Det nämns tre säkringar... Borde det inte vara en trepolig säkring på denna grupp?

Till Bosse63: Det här är ju inget jättesvårt jobb att fixa, men egentligen kräver det nog behörighet eftersom det är fast inkopplad trefas.

Förutom att skyddsjorden givetvis alltid är viktig så är det också extra viktigt att nollan är ordentligt inkopplad när det är flera faser inblandade. Om den blåa nollan som kommer ut i väggen lossnar men de blåa från torktumlaren och tvättmaskinen fortfarande hänger ihop med varandra så är risken riktigt stor att (minst) en av maskinerna går sönder...

Ampz: de tvättmaskiner/torktumlare som fanns förr och som använde mer än en fas var väl alltid kopplade så att det inte kunde hända nåt farligt om en fas försvann? D.v.s. styrelektroniken var kopplad på en fas och det enda som var kopplad på de andra faserna var värme och den värmen styrdes så att den inte kunde vara igång och starta brand ifall resten av maskinen stannat i nåt olämpligt läge...

Appropå förslaget att sätta upp två envägsuttag så är ju det här ett praktexempel på där ett fyrvägsuttag hade varit perfekt men det faller på att lekman får byta uttaget och då får det inte vara flera faser inblandade.

Bara det faktum att flera faser finns i samma dosa gör väl att trepolig säkring bör användas?

Nej, inte i dosor för där får bara utbildade elektriker hålla till ;). Flera faser bakom uttag ska man dock vara försiktigare med.

Visst, egentligen vore det bra med ett trepoligt överströmsskydd, men det är inget krav och jag ser heller inte behovet i detta fall då gruppen endast matar en dosa avsedd för fast anslutning av TM/TT som båda är enfasiga (inga flerfasiga förbrukare på gruppen). Det är dock bra om dessa tre säkringar är tydligt uppmärkta så att man förstår att alla tre behöver brytas vid underhåll.

Så jag tycker inte vi ska krångla till det med att försöka montera ett uttag för den tredje oanvända fasen - för då kommer ett antal frågeställningar om säkerheten in i bilden som vi diskuterat ganska livligt ett antal gånger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.