Ska det ligga plast mellan värmeslang och golv?

• Antal röster
    15
Hej!

Jag håller på att sätta in vattenburen värme i mitt hus (http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/163854-vattenburen-vaerme-2011-a.html). På övervåningen har jag tänkt ha golvvärme. Först ut är sovrummet där jag har fräst upp spår för slangen i befintligt spån + golvmatta. Jag hade tänkt lägga i plåtar, slang, ett lager foam och sedan laminatgolvet. Av någon anledning är det först nu jag insett att alla golvleverantörer rekommenderar ett lager plast också mellan värmen och golvet.

Jag tänkte att det kanske inte behövdes då detta golv inte ligger i närheten av någon grund eller platta som kan ta fukt från marken utan ligger ovanför ett annat rum, som än uppvärmt. Ett par googlingar senare och efter att ha läst ett gäng gamla byggahustrådar är jag mer förvirrad än jag var innan.

Det är inga problem för mig att lägga plast - men det jag funderar på är att det, om det nu skulle komma fukt någon stanns ifrån, inte kan vara så bra för golvspånet att stänga in den där?

Då jag sett tvärsäkra svar både för och mot plast gör jag en liten poll så kanske man kan få en känsla för vad som blir bäst.

Mycket tacksam för svar och röster!

Jag har nyligen lagt gv på övervåningen, har glesat och golvslingor 20 mm i mellan sedan grållumppapp som steg dämp. Undvik plasten på övervåningen tycker jag

Rent logiskt borde plasten varken göra till eller från. Det är varmt på båda sidor varför ingen risk för kondens föreligger. Alltså ingen orsak till plast. Det är öppet åt båda håll varför ingen risk finns att stänga in fukt. Alltså ingen skada med plast. Du oroar dig för mycket.

Erik

Tack för alla svar och röster. Nu har jag kommit halvvägs med golvet - ingen plast! :)

Jag var för snabb. Öv. Ingen plast. Sorry.

Troligen vet tillverkaren av golvet hur det ska vara så följ läggningsanvisningen du får med golvet. Har du inte följt anvisningen får du problem OM det skulle bli nått problem med golvet. Jag är övertygad om att den som tillverkar golvet vet bättre hur det ska vara än några amatörer på ett forum.

elmont skrev:
Troligen vet tillverkaren av golvet hur det ska vara så följ läggningsanvisningen du får med golvet. Har du inte följt anvisningen får du problem OM det skulle bli nått problem med golvet. Jag är övertygad om att den som tillverkar golvet vet bättre hur det ska vara än några amatörer på ett forum.
Och va skulle det va för problem. Tillverkaren vill väl alltid gardera sig för att kunna säga tex har du ingen plast - då blir det problem försäkring gäller inte. Frågan är bara va det skulle bli för några problem - va kan egentligen hända. Tillverkare har bara en standard lösning oavsett om det är betongplatta,bjälklag på torpargrund osv. Tycker nog att många här på forumet har bra mycket mer erfarenhet än vissa tillverkare, pratar man med någon tekniker tex så kan de inte svara eller vill inte svara på vissa frågor. Forumister som uttalar sig har oftast stor erfarenhet och har gjort liknande lösningar med gott resultat, tror inte att de bara hittar på. Som sagt teori är en sak medans praktik en helt annan.d^_^b

S
tycker du ska göra som golvtillverkarna säger.
sedan om du vill ha papp eller foam beror ju lite vad för komfort du vill ha.
pappen gör ett hårdare golv, har du foam så försvinner stegljuden något och du får ett "mjukare" golv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.