5 361 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
Katastrof(!) med planering i snart färdigt badrum!
echX
Byggarna behöver inte se nåt. Det är alltid beställaren / s.k. byggherren som ska taga ansvar för sånt. Hade du haft en arkitekt till detta, hade du kunnat skylla på honom.
Om du har problem med att ersätta duschväggen med annan, låt bli att montera den. Kör med draperi.
Kommoden går att flytta utan att hållen syns. Man knackar bort den trasiga plattan och ersätter med en ny.
Byggarna behöver inte se nåt. Det är alltid beställaren / s.k. byggherren som ska taga ansvar för sånt. Hade du haft en arkitekt till detta, hade du kunnat skylla på honom.
Om du har problem med att ersätta duschväggen med annan, låt bli att montera den. Kör med draperi.
Kommoden går att flytta utan att hållen syns. Man knackar bort den trasiga plattan och ersätter med en ny.
Håller med flera av dom som skrivit...så här skulle jag ha gjort.
steg 1: Svängbara duschdörrar, har du inte råd så kör med draperi tills vidare.
steg 2: Byt ut kommod mot enklare handfat som tar mindre plats...Borde bli helt okej med plats då!
steg 1: Svängbara duschdörrar, har du inte råd så kör med draperi tills vidare.
steg 2: Byt ut kommod mot enklare handfat som tar mindre plats...Borde bli helt okej med plats då!
Om duschväggen är beställd men inte levererad kanske det inte är försent att ändra sig. Har du beställt via postorder/internet har du två veckors ångerrätt. Prata med din leverantör!echX skrev:Duschväggen är redan beställd och så gott som betald för. Skulle ju vara ett alternativ att betala för och skrota den och ersätta den med något annat, men vi befinner oss tyvärr inte i den ekonomiska sits just nu där vi har den lyxen. Det blir denna duschvägg eller ingen alls och vi kan ju inte lika gärna stå utan
Flytta kommoden känns som det säkraste kortet just nu, får se hur man gör med de borrade hålen i kaklet. Kanske kan sätta upp något annat där som täcker, plattorna lär ju inte gå att byta ut längre för fixet har nog satt sig
Är jag helt fel ute som tycker att byggarna borde ha sett detta komma?
Ja, jag tycker att du är fel ute, visst, vi tycker alla att byggarna kunde ha sett detta, men jag tror att de flesta av oss tycker att du själv borde ha haft bäst koll och allra minst ha gjort en ritning på badrummet innan arbetet påbörjades, byggarna har väl gjort som du sagt? Jag håller själv på med att renovera och bygga ett helt nytt badrum, jag har både 2D-ritningar i massa olika varianter och 3D bilder för att kolla hur det funkar (gratisprogram finns på internet, annars finns papper och penna ;-) ), sen har jag ställt upp kartonger och hängt upp duschdraperi i det råa utrymmet för att kolla att det upplevs bra. Jag har också köpt ett par böcker i ämnet där med både inspiration och praktiska detaljer som funktionsmått m.m. Kostnaden för allt detta har varit ca 250:- (böckerna) och lite tid. Vi har inte beställt inredning ännu men nu vet vi hur vi vill ha det och att det kommer att bli bra. Hade du anlitat en inredare hade det varit lite annorluna. Det är mycket viktigt att säkerställa att allt blir rätt och att man blir nöjd innan man börjar. Man kan inte lita blint på andra, tyvärr.
Jag hoppas att det ordnar sig och du finner en bra lösning.
klart att en byggare borde "se"det där, men ibland så kan det ju vara så att kunden köper saker och beskriver hur det ser ut men mått och form sen när det packas upp och skruvas ihop så kanske det inte riktigt var så som man trodde.men förutom sådana missöden så VET alla riktiga hantverkare minimimått för passager/dörrar/dusch till och med placering för blandare eluttag mm
du skriver att inte glasväggen är uppe än,så då är det ju ingen fara på taket.
som jag gissar att det ser ut så borde ju ett snyggt alternativ vara att ha 2 korta glasväggar 1 på vardera sida och en glasdörr i "hörnet" mot kommoden tror det ser lite mer abetat ut?
du skriver att inte glasväggen är uppe än,så då är det ju ingen fara på taket.
som jag gissar att det ser ut så borde ju ett snyggt alternativ vara att ha 2 korta glasväggar 1 på vardera sida och en glasdörr i "hörnet" mot kommoden tror det ser lite mer abetat ut?
Renoverare
· Stockholms län
· 165 inlägg
Hmm, bra input från många, det tackar jag för. Livet är en läxa, när man har lärt sig den utantill är det slut ändå
Ok, så byggarna borde inte sett detta komma, det är mitt ansvar, men de kan standardmåtten för passage m.m.
Jag får den klassiska känslan av att det KAN vara någon annans ansvar, men det är i slutändan man själv som får se till att det ordnas och blir rätt ändå
Till vardags arbetar jag med klientsupport för kontorsdatorer, där jag vet vad användarna behöver och inte. Jag är alltid mycket noggrann och innan jag påbörjar ett arbete på en dator så säkerställer jag att jag tänkt igenom hela processen inkl slutresultat och vad som kan dyka upp på vägen. Svarar jag fel på en ja/nej-fråga kan ett företags bokföring vara borta på ett kick :@
Så inom min yrkesutövning kan jag tänkas tycka i jämförelse att hantverkaren borde ha vänt sig om innan han satte borrmaskin i väggen och tänka "var kommer denna möbel att sluta någonstans?" Om vi hade varit bortresta i tre veckor och allt satt på plats i badrummet när vi kom hem så hade hantverkarna varit kvar, för de hade inte kommit ut ur badrummet :wow:
Men jag förstår vad många av er menar, även om ansvaret är någon annans så skadar det inte att man sticket in näsan och kollar att de tänkt till hela vägen. Är väl så med allt i livet som sagt.
Att skippa duschväggen (som är beställd hos glasmästeri och kan inte avbeställas), skippa kommoden eller liknande är tyvärr inte ett alternativ för oss. Våra utgifter lastas på hög och genom en rad olyckliga omständigheter har inkomsterna nästan stannat av helt... :x Så vi måste få det vi har att fungera.
Nu verkar allt ha fixat sig till det bättre (vilket är tur eftersom frun fått nog(!) av att bo på en byggarbetsplats och fick en härdsmälta när allt detta upptäcktes), jag pratade med den mest sympatiske av byggarna i morse och förklarade situationen. Han tog mig lite i "försvar" när han ringde byggbasen och sa att detta var ett rent klantfel, någon borde ha fattat vart grejorna skulle hamna. Vi slet tillsammans ett par timmar, och nu är kommoden nere från väggen. Den flyttas 40cm och vi får sätta upp lite stänkskydd eftersom handfatet hamnar närmare badkaret.
Men tack för input, en del av inläggen här gjorde att jag kände mig lite tryggare när jag tog upp frågan med gubbarna i morse. Och de såg ju samma sak som jag, att sådär kunde de inte lämna det. De sa att de skulle upprätta en ritning över allting innan arbetet startade, men det gjordes inte av X anledning, och jag antar att jag kanske lite ryckte på axlarna och tänkte att det är väl deras bekymmer om de gör fel... Jag har lärt mig en läxa och det är jag som är beställare i slutändan.
Ok, så byggarna borde inte sett detta komma, det är mitt ansvar, men de kan standardmåtten för passage m.m.
Jag får den klassiska känslan av att det KAN vara någon annans ansvar, men det är i slutändan man själv som får se till att det ordnas och blir rätt ändå
Till vardags arbetar jag med klientsupport för kontorsdatorer, där jag vet vad användarna behöver och inte. Jag är alltid mycket noggrann och innan jag påbörjar ett arbete på en dator så säkerställer jag att jag tänkt igenom hela processen inkl slutresultat och vad som kan dyka upp på vägen. Svarar jag fel på en ja/nej-fråga kan ett företags bokföring vara borta på ett kick :@
Så inom min yrkesutövning kan jag tänkas tycka i jämförelse att hantverkaren borde ha vänt sig om innan han satte borrmaskin i väggen och tänka "var kommer denna möbel att sluta någonstans?" Om vi hade varit bortresta i tre veckor och allt satt på plats i badrummet när vi kom hem så hade hantverkarna varit kvar, för de hade inte kommit ut ur badrummet :wow:
Men jag förstår vad många av er menar, även om ansvaret är någon annans så skadar det inte att man sticket in näsan och kollar att de tänkt till hela vägen. Är väl så med allt i livet som sagt.
Att skippa duschväggen (som är beställd hos glasmästeri och kan inte avbeställas), skippa kommoden eller liknande är tyvärr inte ett alternativ för oss. Våra utgifter lastas på hög och genom en rad olyckliga omständigheter har inkomsterna nästan stannat av helt... :x Så vi måste få det vi har att fungera.
Nu verkar allt ha fixat sig till det bättre (vilket är tur eftersom frun fått nog(!) av att bo på en byggarbetsplats och fick en härdsmälta när allt detta upptäcktes), jag pratade med den mest sympatiske av byggarna i morse och förklarade situationen. Han tog mig lite i "försvar" när han ringde byggbasen och sa att detta var ett rent klantfel, någon borde ha fattat vart grejorna skulle hamna. Vi slet tillsammans ett par timmar, och nu är kommoden nere från väggen. Den flyttas 40cm och vi får sätta upp lite stänkskydd eftersom handfatet hamnar närmare badkaret.
Men tack för input, en del av inläggen här gjorde att jag kände mig lite tryggare när jag tog upp frågan med gubbarna i morse. Och de såg ju samma sak som jag, att sådär kunde de inte lämna det. De sa att de skulle upprätta en ritning över allting innan arbetet startade, men det gjordes inte av X anledning, och jag antar att jag kanske lite ryckte på axlarna och tänkte att det är väl deras bekymmer om de gör fel... Jag har lärt mig en läxa och det är jag som är beställare i slutändan.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
echX, skönt att höra att det ordnar sig!
//KoW
//KoW
Håller med. Skönt att det fixade sig!
Liknande trådar
-
Planering av ny ventilation
Ventilation -
Krånglig murstock i kök. Planering!
Kök -
Sista bindningstiden går snart ut. Dags att förhandla.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Planering av plattsättning
Badrum -
Snart möjligt att genomföra hela fastighetsköpet digitalt - kommentarstråd
Artikelkommentarer