4 602 läst · 26 svar
5k läst
26 svar
Hjälp, Hur ska jag göra med värmen?
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har nu köpt vårt första hus, eller ett fritidshus på 42kvm(?!) som vi skall använda som permanentboende. Vi behöver främst hjälp att lösa värmen då jag under mina 22år inte har satt mig in i detta med värme ännu.
Huset:
Ytterväggar: Fusktimmer
Bjälklag: Trossbotten, spån, laminatgolv
Grund: Plint
Yta: 42kvm
Planlösning: Öppen, endast toa och sovrum med innerväggar.
Nuvarande installationer:
Grävd brun
hydrofon i WC
Direktverkande El,
Vädigt liten acktank (50L ?)
Vedeldad gjutjärnskamin
Vi kommer att succesivt bygga ut lite, max till 100kvm.
Hur löser vi värmen? på visningen kände jag att golven var kalla, mistänker undermålig isolering. Funderar därmed på att gräva ut marken under och isolera underifrån, samtidigt sätta in en vattenmantlad pelletskamin och installera radiatorer, eventuellt solceller som kan ta vid sommartid.
Om dett aär en bra lösning, vad behöver jag? förutom pelltskamin, radiatorer, acktank?
Vad tror ni om detta?
Efter lite efterforskningar så förbrukar man ca 16kg pellets om dagen, =40kr per dag?
Finns det någon formel som kan visa ungefär vad månadskostnaden kan bli?
Alla tips och funderingar mottages tacksamt, jag har sökt i forumet men inte hittat riktiga svar, vissa säger att pellets är dyrt men det är en liten fastighet.
Vi har nu köpt vårt första hus, eller ett fritidshus på 42kvm(?!) som vi skall använda som permanentboende. Vi behöver främst hjälp att lösa värmen då jag under mina 22år inte har satt mig in i detta med värme ännu.
Huset:
Ytterväggar: Fusktimmer
Bjälklag: Trossbotten, spån, laminatgolv
Grund: Plint
Yta: 42kvm
Planlösning: Öppen, endast toa och sovrum med innerväggar.
Nuvarande installationer:
Grävd brun
hydrofon i WC
Direktverkande El,
Vädigt liten acktank (50L ?)
Vedeldad gjutjärnskamin
Vi kommer att succesivt bygga ut lite, max till 100kvm.
Hur löser vi värmen? på visningen kände jag att golven var kalla, mistänker undermålig isolering. Funderar därmed på att gräva ut marken under och isolera underifrån, samtidigt sätta in en vattenmantlad pelletskamin och installera radiatorer, eventuellt solceller som kan ta vid sommartid.
Om dett aär en bra lösning, vad behöver jag? förutom pelltskamin, radiatorer, acktank?
Vad tror ni om detta?
Efter lite efterforskningar så förbrukar man ca 16kg pellets om dagen, =40kr per dag?
Finns det någon formel som kan visa ungefär vad månadskostnaden kan bli?
Alla tips och funderingar mottages tacksamt, jag har sökt i forumet men inte hittat riktiga svar, vissa säger att pellets är dyrt men det är en liten fastighet.
Tycker du gör rätt i att dra vattenburen värme. Skulle ta en riktig liten pelletspanna, Ariterm Bionet för att ladda acktankeni stället för pelletskamin. Bättre funktion till lägre pris.
Efter utbyggnad och isolering kanske du får en vinterförbrukning på två säckar om dagen 80kr.
Elda bara för varmvatten brukar dra en halv säck om dagen.
Efter utbyggnad och isolering kanske du får en vinterförbrukning på två säckar om dagen 80kr.
När är huset ifrån och hur tjocka är väggarna? Det är vanligt att fritidshus är dåligt isolerade. Om det bara är 42 kvm, har ni då plats för en acktank? Eftersom planlösningen är öppen kan man komma ganska långt med en kamin utan vattenmantel också. Det är inte lika bra som att satsa på vattenburet, men det är betydligt billigare. I så fall går det att lämna en elradiator i sovrummet och badrummet för att använda vid behov. För att få golven varma behöver ni troligen isolera ganska mycket.
Kostnaden för uppvärmning beror helt på hur isolerat huset är och på era vanor. Jag bor i ett fritidshus på 64 kvm och värmer med direktel assisterat med ved. Min årsförbrukning av el är c:a 8000 kWh. Huset är byggt 1969 och är tilläggsisolerat. Förra ägaren hade en årsförbrukning på 11000 kWh så det beror inte bara på huset.
Erik
Kostnaden för uppvärmning beror helt på hur isolerat huset är och på era vanor. Jag bor i ett fritidshus på 64 kvm och värmer med direktel assisterat med ved. Min årsförbrukning av el är c:a 8000 kWh. Huset är byggt 1969 och är tilläggsisolerat. Förra ägaren hade en årsförbrukning på 11000 kWh så det beror inte bara på huset.
Erik
johanpelle skrev:Tycker du gör rätt i att dra vattenburen värme. Skulle ta en riktig liten pelletspanna, Ariterm Bionet för att ladda acktankeni stället för pelletskamin. Bättre funktion till lägre pris.
Då får jag problemet med att lägga det i en ca 10-15m culvert från uthuset, jag vill inte ha en pelletspanna i vardagsrummet Men jag förstår att det skulle bli billigare, kanske kan bygga ut och göra något rum för detta, nuvarande tanken sitter i badrumet... Hur mycket yta behövs för detta? ca?
Avemo: typ 1969, renoverat 2007, vet nte tj men inte är det mycket att skryta med, dock är ytan så liten så en tilläggsisolering går fort! Är det så att bjälklaget ser bra ut vet jag inte om jag behöver konvertera till vattenbuet men är det piss kanske det är lika bra att göra det.
Om jag inte använder en vattenmantlad kamin, kan man flytta värmen på något sätt? det är högt i tak, hur gör jag men varmvatten? helst slippa el
Din elförbrukning såg ju riktigt bra ut! det är dock exklusive hushållsel?
Tack för att ni delar med er!
En Bionet behöver ju bara utrymme typ garderob med en tilluftsledning utifrån.
http://ariterm.se/filer/Bionet+ 12 SWE.pdf
Är huset byggt efter enegikrisen 1973 så är det troligen ett fritidshus med 50-75 mm mineralull i väggarna. Tidigare var det björklöven och kutterspånen som användes. Kutterspån är inte dåligt och kan efterfyllas uppifrån om det sjunkit.
http://ariterm.se/filer/Bionet+ 12 SWE.pdf
Är huset byggt efter enegikrisen 1973 så är det troligen ett fritidshus med 50-75 mm mineralull i väggarna. Tidigare var det björklöven och kutterspånen som användes. Kutterspån är inte dåligt och kan efterfyllas uppifrån om det sjunkit.
Mina 8000 kWh är totalt inklusive hushållsel. Jag bor ensam och eldar mycket. Även mitt hus är från 1969.
Om du skall klara allt värmebehov inklusive varmvatten utan el tror inte jag att en pelletskamin är lämplig. De brukar lämna kanske 20% av värmen direkt till luften. Det vill du inte ha på sommaren. Du skriver att huset har öppen planlösning. Jag har sett någon tumregel på att om man värmer med en central värmekälla så sjunker temperaturen 1 grad för varje öppen dörr den passerar. I sovrummet är det ingen skada om det är lite kallare men i badrummet vill man nog komplettera med ett element. Om man siktar in sig på att den mesta värme kommer från pellets, men att el bidrar på några ställen så kan man komma betydligt billigare undan med installationen.
Erik
Om du skall klara allt värmebehov inklusive varmvatten utan el tror inte jag att en pelletskamin är lämplig. De brukar lämna kanske 20% av värmen direkt till luften. Det vill du inte ha på sommaren. Du skriver att huset har öppen planlösning. Jag har sett någon tumregel på att om man värmer med en central värmekälla så sjunker temperaturen 1 grad för varje öppen dörr den passerar. I sovrummet är det ingen skada om det är lite kallare men i badrummet vill man nog komplettera med ett element. Om man siktar in sig på att den mesta värme kommer från pellets, men att el bidrar på några ställen så kan man komma betydligt billigare undan med installationen.
Erik
Tack! vad menas med tilluftseldning utifrån?johanpelle skrev:En Bionet behöver ju bara utrymme typ garderob med en tilluftsledning utifrån.
[länk]
går det ca en säck per dygn=16kg?
Avemo skrev:Mina 8000 kWh är totalt inklusive hushållsel. Jag bor ensam och eldar mycket. Även mitt hus är från 1969.
Erik
Det måste vara otroligt bra, det som är trist med veden är att det tar tid som jag har dåligt med, är inte alltid hemma och vill inte att det är 8grader när jag är borta. Pelletskaminer hörde jag startar för att hålla en viss tempratur?
Men om du inte tror det räcker så får jag, installera en liten pelletspanna och dra några vattenburna radiatorer i huset, samt en tank till varmvattnet. badrummet skall göras om så isf kan jag lägga in vattenburen golvvärme där med en multibox. och eventuellt solpanneler på sommaren.
synd att det kanske inte är någon bra ide med pelletskamin, verkar så himla behagligt!
Någon som vet hur man räknar åtgången på pellets? finns det någon formel?
Tack!
En vattenmantlad pelletskamin kan helt säkert klara hela ditt värmebehov. Problemet som jag ser det är att om man producerar varmvatten året om med pelletskaminen så blir det för varmt i vardagsrummet på sommaren. Jag tror på det hela taget inte att det är speciellt ekonomiskt att göra varmvatten med pellets på sommaren. (På vintern är en helt annan sak.) Det brukar vara ett ganska litet förråd i kaminerna, så om du reser bort en vecka på vintern behöver du något annat som tar vid. Vad jag försöker säga är att det bästa värmesystemet säkerligen är vad JohanPelle rekommenderar, men att totalekonomin kan bli bättre av att göra det på ett enklare sätt. Åtminstone hemma hos mig är inte varmvattnet en betungande post i elräkningen. (Om det nu skulle ha varit specat.)
För att få veta hur mycket pellets som går åt måste du veta husets värmebehov. Om det är permanentbebott idag får du en vägledning genom att titta på elförbrukningen. Används det endast som fritidshus kan du räkna med att det går betydligt mer än för dig. På den här hemsidan: http://www.agrol.se/Biobransle/privat/pellets/pellets-egenskaper/ hittar jag uppgiften 4,7 kWh / kg pellets. Hus är så olika att det knappast är relevant att titta på schabloner.
För att återgå till mitt hus så har jag elvärmen på hela vintern för att hålla det varmt när jag inte eldar. Jag eldar en brasa varje dag och det räcker inte långt om det är minusgrader. Huset har ganska mycket glas åt söder och väster vilket värmer en hel det under höst och vår. Givetvis under sommaren också, och då är det av ondo.
Erik
För att få veta hur mycket pellets som går åt måste du veta husets värmebehov. Om det är permanentbebott idag får du en vägledning genom att titta på elförbrukningen. Används det endast som fritidshus kan du räkna med att det går betydligt mer än för dig. På den här hemsidan: http://www.agrol.se/Biobransle/privat/pellets/pellets-egenskaper/ hittar jag uppgiften 4,7 kWh / kg pellets. Hus är så olika att det knappast är relevant att titta på schabloner.
För att återgå till mitt hus så har jag elvärmen på hela vintern för att hålla det varmt när jag inte eldar. Jag eldar en brasa varje dag och det räcker inte långt om det är minusgrader. Huset har ganska mycket glas åt söder och väster vilket värmer en hel det under höst och vår. Givetvis under sommaren också, och då är det av ondo.
Erik
Okej, eventtuellt solvärmare under sommartiden, eller en elpatron, kan ju inte bli så himla dyrt. Den förra ägaren hade haft det som permanentboende och elkostnaden hade varit på ca 10000 per år ink hushållel, vet inte vad det blir omvandlat till kwh?.
Hur stor acktank tror ni det behövs?
Sen för en normalstor villa kostar det ca 40kr dag att värma med pellets? tycker det lät lite (väldigt) dyrt.
Vad gör ni som eldar med pellets av med? en säck på 16kg dygn? hur länge räcker en pall 52st?
Hur stor acktank tror ni det behövs?
Sen för en normalstor villa kostar det ca 40kr dag att värma med pellets? tycker det lät lite (väldigt) dyrt.
Vad gör ni som eldar med pellets av med? en säck på 16kg dygn? hur länge räcker en pall 52st?
Luftvärmepump är enligt min åsikt helt kass.
Min mor fick en sådan installerad, panasonic kostade då runt 25 plus installation,
Hon har inte märkt någon större skillnad i elräkningen.
Surrar, stor trumma utv, ful vit grunka inv.
sen är det en relativt dyr värme?
Löser inte mitt vv behov.
Min mor fick en sådan installerad, panasonic kostade då runt 25 plus installation,
Hon har inte märkt någon större skillnad i elräkningen.
Surrar, stor trumma utv, ful vit grunka inv.
sen är det en relativt dyr värme?
Löser inte mitt vv behov.
Vad en normalvilla förbrukar är inte intressant för din del. En normalvilla är å ena sidan troligen bättre isolerad än ditt hus, men å andra sidan avsevärt större. Resultatet torde bli högre förbrukning än du kommer att få. 40 kr per dag innebär 14600 kr / år. Tittar du på priserna på http://www.agrol.se/Biobransle/privat/prislista-pellets-loggs/ och antar att man beställt 4 pallar i taget så skulle dessa 14600 kr motsvara c:a 22000 kWh. Antagligen något mindre eftersom det blir en del förluster från pannan.
Tittar jag på mitt elpris som snitt under 2010 hamnar det på 1,50 per kWh och 2600 kr i fasta avgifter. Med det elpriset skulle 10000 kr / år räcka till 4900 kWh / år. Av detta kan man dra två slutsatser.
1: Förra ägaren har eldat mycket. Även om huset är litet är det en mycket låg förbrukning för ett sådant hus om det är permanentbebott.
2: Om du värmer med pellets kommer det med all sannolikhet kosta mindre än 40 kr / dag.
Varken jag eller någon annan kan ge dig noggranna siffror på vad det kostar att värma ditt hus, men det är avsevärt billigare att värma med pellets än med el.
Erik
Tittar jag på mitt elpris som snitt under 2010 hamnar det på 1,50 per kWh och 2600 kr i fasta avgifter. Med det elpriset skulle 10000 kr / år räcka till 4900 kWh / år. Av detta kan man dra två slutsatser.
1: Förra ägaren har eldat mycket. Även om huset är litet är det en mycket låg förbrukning för ett sådant hus om det är permanentbebott.
2: Om du värmer med pellets kommer det med all sannolikhet kosta mindre än 40 kr / dag.
Varken jag eller någon annan kan ge dig noggranna siffror på vad det kostar att värma ditt hus, men det är avsevärt billigare att värma med pellets än med el.
Erik
Har en Panasonic = skit, en Foma på övervåningen = mycket bra samt en mycket bra pump från ÖB för 2990 som klarar av 40 kvm garage vid minus 16 grader till 17 grader (bara 95mm isolering!).
Pumpar från Jula har Toshiba komponenter och kopplas med snabb koppling. Ska montera en i min sons hus snart.
Och visst drar dom mycket mindre el. Tänk dig + 21 gr inomhus i ett hus på 200 kvm samt ca 17 i garage och tot förbrukning inkl alt på 19000 kWh! HUSET med 2 glasf. och 95 mm isol. från 76!
Pumpar från Jula har Toshiba komponenter och kopplas med snabb koppling. Ska montera en i min sons hus snart.
Och visst drar dom mycket mindre el. Tänk dig + 21 gr inomhus i ett hus på 200 kvm samt ca 17 i garage och tot förbrukning inkl alt på 19000 kWh! HUSET med 2 glasf. och 95 mm isol. från 76!
Okej, då låter det som om vi har bestämt oss, vatenmantlad pelletskamin med solfångare sommartid.
Skall vi köra?!
Skall vi köra?!