Intressant det här med smörjning, har några frågor hoppas det är ok. Är det något man måste göra regelbundet med Festooldragare (har hört om det innan) eller använder du dina i extrema miljöer? Blir dragaren tystare eller går den kanske jämnare? Vilken typ av smörjmedel använder du? Förlorar man inte all garanti?
 
Jag förstår inte heller att du ger dig på att öppna upp maskinen för sådant...
Varför inte lämna in den för service istället... Så gammal är den väl inte...

Min gamla c12 har nog hängt med i fem år snart utan service och den är lika bra ännu.
Dock föredrar jag numera CXS till montagearbete då den är mycket lättare... C12 får nöja sig med att borra numera.
 
Min maskin har haft problem med missljud i drivningen sedan dag ett, första gången fettade jag in planetväxeln närmast motorn bara och då blev den bättre.

Men igår hade maskinen en ganska hård dag och började föra mer och mer oväsen så jag plockade nu isär hela växellådan och fettade in samtliga drev och nu låter den perfekt, inga missljud alls och är definitivt den tystaste festool maskinen jag har hört.

Normalt sett så behöver man ju inte göra sånt här, och jo garantin ryker ju.
Men eftersom förra festoolen jag hade var i sämre skick när den kom tillbaka från reparation än när jag skickade iväg den så fixar jag denna själv istället. :)

Och nej maskinen är mindre än 2 månader gammal.
 
Redigerat:
Ok... men konstigt att det inte blir bra när den varit på deras verkstad... Hhmm
 
Nyaste "måste ha" för Festool-nörden:
hd1.jpg
 
Någon mer som har insett att festool skruvdragare är totalt värdelösa när man jobbar på ett tak?

Total avsaknad av gummi på sidorna gör att dom bara kanar iväg, jag blev tvungen att rota fram min hitachi slagdragare idag för att slippa hålla i maskinen hela tiden.
 
Nu jobbar ju inte jag på tak speciellt mycket men clipsen bör väl fungera så den kan hänga i sidan när man inte använder den...

I annat fall gillar jag denna de har också som kan användas på alla modeller i kombination med bältesfästet eller fästet för typ stegen...

tool_clip-s.jpg
 
Nja, när man lägger råspånt och ska knacka ihop dom så är det lite drygt att behöva kroka fast maskinen i byxorna hela tiden istället för att bara lägga ner den.

Fint väder har det varit under helgen iaf. :)
 
...och vad använder du skruvdragare till när du lägger råspont då... :O
 
Paul-Staffanstorp skrev:
...och vad använder du skruvdragare till när du lägger råspont då... :O
Som hammare?:wow:

För han skruvar väl inte råsponten???:S
 
Paul-Staffanstorp skrev:
...och vad använder du skruvdragare till när du lägger råspont då... :O
Det är onekligen en intressant fråga. Skalman, hur ligger det till?
 
Okej förlåt! Jag erkänner.
Jag har skruvat råspånten. :p

Jag hatar spik i alla dess former så jag kör skruv till så mycket som möjligt, gick det att skruva takpapp så skulle jag göra det också. :D
 
Jag tror vi har fått ett par ledtrådar till varför det passerar så många skruvdragare i det skalmanska hemmet. Används de som bräckjärn också? :p
 
Du verkar ju tydligen ha all tid i världen också när du lägger energi på att skruva råsponten... ;)

Förlåt att jag avslöjade dig skalis... ;)
 
Haha. :)

Men jämfört med när jag spikade (med hammare) på huset så går det ju fortare att skruva nu.
60mm skruv och 2400rpm så går det fort. :)

Visst långt ifrån spikpistol men såna gillar jag inte.




Så nu ska jag hålla käft i denna tråden, jag står nog snart för 80% av inläggen. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.