MagnusSt skrev:
Snysop, mitt inlägg om mäklararvode var inte riktat som kritik mot dig, tänkte mest i största allmänhet i diskussionen om man som ex skulle betala för det eller inte.
Lugnt! Förlåt om du tog illa upp av mitt inlägg. Vill bara vara tydlig om att jag inte vill lura någon osv. :)
 
Mr rättstvist skrev:
Men på dig låter det som om kontantinsatsen eller, som du säger, mamma-pappa-lånet skulle vara det som är dyrt. Du sitter ju i en fastighet med värde 3,2 milj som är belånad till 88%. Det kan ju, rent kostnadsmässigt, inte vara någon jätteskillnad mot att köpa ett annat hus i samma prisklass?
Jo det blir jätteskillnad och anledningen är för att jag med det gamla huset får ta över befintliga lån = frivillig amortering.

Nya hus = nya lån = alla krav som tillkommer med det. Amorteringskrav på bottenlån mellan 75-85%,, 15% insats = lån från föräldrar då vinsten från gamla huset bara blir ca 160 000 om man går på värderingen på 3.2. Det blir alltså dyrare om jag köper ett annat hus. Detta har banken bekräftat.
 
Värderingen delat på två minus gemensamma skulder. Börja inte krångla hit och dit om kronor om du är smart, med tanke på att du sitter på alla trumf: hus, barn, och ny partner. Nöj dig med detta och gör nu det enda hederliga och lös din man. Snabbt.
 
SOCKEPLAST skrev:
Värderingen delat på två minus gemensamma skulder. Börja inte krångla hit och dit om kronor om du är smart, med tanke på att du sitter på alla trumf: hus, barn, och ny partner. Nöj dig med detta och gör nu det enda hederliga och lös din man. Snabbt.
Det har hänt lite sedan trådstarten. Med hjälp av flera här och lite juristhjälp så har jag skickat ett förslag till exet. Nu är stora frågan "bodelning" eller "köpa ut" som skall lösas och bollen ligger hos exet. :)
 
Egentligen kan tråden stängas nu då jag egentligen inte undrar något mer. Har ju släppt tankarna jag hade gällande produktionskostnad vs. värdet som var det stora frågetecknet för mig och som fick mig att starta tråden....... :)
 
snysop skrev:
Ja med din kalkyl och dagens verkliga lånesiffror så blir det vid bodelning att jag skall lösa ut honom för ca 79 000 pga att jag tar över hans skatteskuld. Köper jag ut honom så blir det 79 000 + 96 000 som han skall ha + att jag betalar 25 000 till farbror staten. Än så länge leder denna lösning då det ger honom mest pengar att lägga in i nytt boende. Om vi kör på denna lösning så delar vi på de där 25 000 som skall till farbror staten. Han "offrar" 12 500 mot att få mycket mer i kontantinsats.
Det är ju bra att du vill honom väl, men jag hoppas det går att lösa utan att du tar ytterligare lån för att lösa ut honom. 2.8 miljoner + 200000 blir 3 miljoner = 93% belåning om huset är värt 3.2. Och då har du dessutom kvar 96000 i latent skatteskuld.
Nu är jag inte din bank, men det låter som en väldigt utsatt situation.
Sorry, det här blev lite pekpinneaktigt...
 
snysop skrev:
Egentligen kan tråden stängas nu då jag egentligen inte undrar något mer. Har ju släppt tankarna jag hade gällande produktionskostnad vs. värdet som var det stora frågetecknet för mig och som fick mig att starta tråden....... :)
Lycka till!
 
snysop skrev:
Vad hade hänt om det hade varit ett sånt scenario, vad hade hänt då?

Husvärde 3 miljoner
Lån 5 miljoner
= Förlust på 2 miljoner... Skulle den andre parten fortfarande köpas ut för halva husvärdet?
Vad är det för konstigt med detta??? Alla som var med på tidigt -90 tal vet vad som kan hända... och det kommer hända igen...det är många som har mer i lån än vad dom kommer att få om det blir kris och man måste sälja...
 
Och sen vill jag avslutningsvis bara lägga till i allmänt nyfiket intresse att det minsann inte stängs några trådar här, åtminstone inte utan att vi fått veta hur det blev i slutändan :D
 
kindvall skrev:
Det är ju bra att du vill honom väl, men jag hoppas det går att lösa utan att du tar ytterligare lån för att lösa ut honom. 2.8 miljoner + 200000 blir 3 miljoner = 93% belåning om huset är värt 3.2. Och då har du dessutom kvar 96000 i latent skatteskuld.
Nu är jag inte din bank, men det låter som en väldigt utsatt situation.
Sorry, det här blev lite pekpinneaktigt...
Banken har faktiskt, tro det eller ej, rått mig till att själv ta över hus och lån. De har beviljat mig detta om jag löser utköpet med pengar från mina föräldrar. :) Men ja, tanken har slagit mig om att det är för dyrt men mitt nästa problem är att jag inte är en lägenhetsmänniska. I-landsproblem värre! Jag bor i lägenhet just nu och jag klättrar på väggarna. Dessutom så trivs barnen bättre i huset, där har de en skog och kan härja runt, men på en lägenhetsgård finns det inte särskilt mycket att göra. Men visst, dottern kanske vänjer sig men jag är villa-uppfödd så jag vill gärna ge min dotter en villauppväxt också.

Dessutom så har huset en isolerad men oinredd övervåning om 80kvm. Mäklaren sade att om den inreds så höjs värdet markant eftersom det blir attraktivt för fler köpare. Huset har nu bara 2 sovrum. De flesta som köper hus i det området vill gärna ha 3 sovrum pga 2 barn. Vi är båda händiga med grymt bra kontakter på byggsidan så vi talar inte om flera hundratusen i att inreda den... :)
 
snysop skrev:
Egentligen kan tråden stängas nu då jag egentligen inte undrar något mer. Har ju släppt tankarna jag hade gällande produktionskostnad vs. värdet som var det stora frågetecknet för mig och som fick mig att starta tråden....... :)
Det är en tankevurpa som du inte är ensam om att göra!

Nu har du som sagt släppt detta men bara för att förklara hur fel det är att räkna på vad ni gett för huset så ponera följande:

Om ni fått huset, eller vunnit huset på lotteri, hade du då släppt din halva av huset till ditt ex för 0kr?
 
Enk Projektet skrev:
Vad är det för konstigt med detta??? Alla som var med på tidigt -90 tal vet vad som kan hända... och det kommer hända igen...det är många som har mer i lån än vad dom kommer att få om det blir kris och man måste sälja...
Det är inget konstigt??? Det var bara en enkel fråga på hur man löser det då.
 
Hemmakatten
Är det så att anmälan om äktenskapsskillnad redan lämnats in och registrerats av tingsrätten, så löper nu betänketiden som är 6 månader om man har gemensamma barn. Det är då inte möjligt att köpa ut mannen utan det är bodelning som gäller.

Har anmälan om äktensskapsskillnad inte lämnats in ännu så är det möjligt att makan köper ut sin make. Då måste makan (TS) betala eller skriva ett skuldebrev.
 
timmelstad skrev:
Och sen vill jag avslutningsvis bara lägga till i allmänt nyfiket intresse att det minsann inte stängs några trådar här, åtminstone inte utan att vi fått veta hur det blev i slutändan :D
Dammit!! ;) Hahaha... jaja, jag lovar att hålla er underrättade. ;) På lunchen nu berättade min lillebror att en fyra blir ledig i hans hus till hösten. Jag är som sagt ingen lägenhetsmänniska men huset ligger i ett lummigt mysigt område som jag kanske kan överleva i.... :) Hmmm....... En HR i stan och en sommarstuga 1h från stan...??? ;)
 
snysop skrev:
Det är inget konstigt??? Det var bara en enkel fråga på hur man löser det då.
Hur enkelt som helst, halva skulden var....lika nu som då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.