Vi kan i princip ingenting om plattsättning och tog därför hjälp av några vi trodde skulle kunna. Nu har de varit här och gjort underjobbet och jag är rent ut sagt livrädd. Allt är djupt utgrävt vilket är bra och sedan är det ilagt jättegrova massor och efter det 0-30. Därefter paddades allt 1 gång, bara en gång trots att det var säkert 50 cm tjock lager. Runt huset ville vi ha 25 cm med dekorsten och sedan en kantsten. Men även här paddade de 0-30in. Det är alltså stenhårt även runt grunden.

Nu har de varit här och lagt på stenmjöl....13cm!!!!!! Och de har även lagt på stenmjöl runt hela grunden, alltså precis intill grunden. De menar alltså att vi ska lägga dekorstenen direkt på ett paddat stenmjöl. Det måste ju bli stående vatten där, eller har jag fel?? Det är ju inte dränerande! Han sa att han inte kunde få till fallet om han inte la stenmjölet längs med grunden, men hur sjutton gör alla andra??? Vi ska alltså ha dekorsten intill grunden och sedan plattor på vissa ställen och på de andra ställena ska det vara dekorsten och sedan en kantsten och sedan gräs.

De har även lagt ut stenmjölet på så stora ytor och om 3 dagar ska det bli regn. Vad händer om vi inte hinner lägga alla plattor??? Förstörs allt stenmjöl då?

Slutligen undrar jag också vad konsekvenserna blir av 13cm stenmjöl? Och att det bara är paddat med en liten padda. Hur stor padda behövs för att stenmjölet ska bli ordentligt packat om djupet är 13cm.

Ni kunniga, snälla hjälp oss med snabba svar...

Kan ju förtydliga att jag skrev visst både sättsand och stenmjöl...jag är inte säker på vilket av det de har lagt på.

Kan säga att det ska paddas mer än en gång.. Men ska plattläggningen bara vara gångvägar? Inga bilar ska köra där?

Har fått det förklarat för mig såhär av en plattsättare:
Schakta ur 20–30 centimeter om det gäller en gångyta. Lägg fiberduk för att separera leran från gruset så blir det bättre bärighet. Lägg ett bärlager av bergkross, cirka 15-20 centimeter. Detta vibreras ett par gånger. Täck med stenmjöl 08, cirka 5 centimeter. Detta ska vibreras ett par gånger. Sanden ska vara så hårt packad att det knappt blir märken när du går på det. Är stenmjölet torrt kan det duschas lite när det är lagt och paddas. Väg av så att det blir i våg, lägg ut stenen. Foga med sand som sopas över hela ytan, duscha ytan, sopa mer sand, dusha ytan, sopa mer sand....

Hur stora är dekorstenen ni ska ha vid husväggen? Är det smått eller större?

Redigerat:
Tack för sitt svar! Dekorstenen är 16-30. Men det är ju inte så djupt lager så det borde ju ändå kunna bli vatten stående precis under de stenarna... Det som är gjort nu är till gångvägar men även en bilinfart ska göras. Tror du det gör något att det grova bara packades en gång. Jag menar om vi nu imorgon kör över sättsanden ännu mer?

Stenmjöl är genomsläppligt även i nypaddat skick. Men med tiden kommer organiskt material att samlas mellan dekorstenarna. Multnande löv, pollen och ogräs kommer då sakta att bilda matjord, som låser in fukt alldeles intill huslivet. Mitt råd är att du väljer bort dekorstenen, till förmån för exempelvis släta grå betongplattor eller annat ytmaterial som är lätt att hålla rent från skräp.

Tror inte det blir någon större skada av att det bara kördes över 1 gång.. nackdelen är att om det inte är ordetligt packat och ni lägger stenmjöl på det och börjar packa så sjunker/trycks detta ner i bärlagret och ni får då lägga på ytterliggare.. Men till gångväg funkar det säkert bra.

Körbar yta, t.ex. garageuppfart, schakta ur 50cm. Lägg fiberduk i botten. På med 30cm bergkross 0–90. Lägg cirka 30 centimeter, vibrera sedan ett antal gånger. 40-45cm väggrus 06, som du jämnar av ytan med och packar. På med stenmjöl, cirka 5-10 centimeter. Detta ska vibreras ett antal gånger. Är stenmjölet torrt kan det duschas lite när det är lagt och paddas. Väg av så att det blir i våg, lägg ut stenen. Foga med sand som sopas över hela ytan, duscha ytan, sopa mer sand, dusha ytan, sopa mer sand. Rekomenderas platt-tjocklek 60mm.

Ett tips ang. dekorstenen är att ni väljer natursten/kullersten av lite större storlek inne vid huset. Då kan ni lägga i lite lös stenmjöl på det som är packat nu och lägga i stenen och sedan öser ni över allt med stenmjöl.. duschar det med vatten och trycker till ovanpå med en borste så att mjölet packas mellan stenen.. upprepa detta några gånger tills det är fyllt mellan stenen.
Lägg innersta stenraden lite högre än nästa osv.osv.

Antar att det ändå finns ett bra med lager grus intill husväggen/grunden och en bit utåt som dränering. Det släpper genom vatten ner till dräneringsrören.
Då gör det nog inte så mycket om du lägger lite stenmjöl ovanpå detta men packa det inte med padda utan bara banka på det lite med en platta eller liknande och fortsätt sen som jag beskrev här ovan. På så vis blir vatten inte stående där, vilket jag inte tror det kommer bli ändå trots att dom paddat det 1 gång redan.

Redigerat:
Runt grunden ser det ut såhär: Först ligger singel med dräneringsrören i. Över det la de på markduk och la sedan på 0-30 ca 20 cm. Detta paddades en gång runt hela huset med en stor och tung padda. Nu har de sedan lagt på stenmjölet 13cm över detta. Mina frågor är då nu:

Om vi vill ha dekorsten kan vi då gräva bort ca 20cm av stenmjölet längs med hela grunden och sedan fylla upp det med singel och sedan dekorsten över. Eller kommer vattnet då att bli stående i singeln? Jag menar därför att under singeln ligger det ju ett hårt packat lager med 0-30. Eller släpper 0-30in igenom vatten även att det är så hårt paddat?

Eller är det helt enkelt bäst att göra så att vi lägger 2 plattrader runt hela huset?Med lite fall utåt? Detta vill jag ju egentligen inte och det var inte så det var tänkt...men jag vill inte heller riskera något. Vad är det egentligen jag riskerar? Herre gud vilken djungel det här är.

Att lägga singel under dekorstenen tror jag kan fungera utmärkt. Där kommer inte bli vatten stående, rinner rakt igenom.
Plattor runt hela grunden är inte så snyggt. Sålänge vattnet kan rinna undan vid grunden så är det ju bra och det gör det med ditt förslag om singel under dekorstenen..
Å andra sidan skulle du kunna ha grus/sand under dekorstenen också.. detta släpper också genom vatten och blir stabilare underlag för dekorstenen.

Så kör du bara på som du tänkt så ska du se att det blir fin fint.

Redigerat:
Du riskerar egentligen ingenting. Så länge underliggande dräneringsrör funkar kommer du att slippa fuktgenomslag i grunden.Både geoduk och stenmjöl är genomsläppliga material, vilket du själv kan konstatera efter första bästa regnskur.

Stenbeläggning längs fasadlivet tjänar störst nytta för fasaden ovan mark. Dels genom att smuts inte stänker upp när det regnar, och dels genom att ogräs inte växer upp alldeles intill grunden och leder fukt och påväxt in över fasaden.

Plattor intill fasaden kan man mycket väl dölja bakom blomsterborders. Såvida man inte vill hävda stenläggningen som en del av byggnadens arkitektur.

Benny_o_Lina: Tack för att du hjälper mig:) Vad jag menade med att vatten kan bli stående är ju att under singeln så ligger ju stenhård packad 0-30. Jag tänker att det är där vattnet fastnar....där den ligger är det ju fortfarande grund om du förstår:)

billy-baver: Tack för ditt svar!!! Vi har ju täckt dräneringsrören med geoduk innan vi hävde på 0-30. Men egentligen är väl inte 0-30 gjord för att ligga runt en husgrund därför är jag lite orolig...

Inga problem; stenmjöl 0-30 är idealisk också intill husgrund.

Ok, tack för hjälpen men måste bara försäkra mig om att ni förstått- så även att 0-30 -in är paddad stenhård precis under där singeln ska ligga så är det ok? Stenhård 0-30 släpper ändå igenom eller?För vatten kommer ju gå igenom singeln och lägga sig på den hårt paddade 0-30in. Bara tänkte för idag när slangen läkte blev det massa vatten stående där som inte riktigt ville torka upp. Men man riskerar alltså inte att det blir något fel på grunden ändå, som någon skrev här ovan? Även om den skulle stå med lite fukt ganska ofta?

Ingen fara, såvida inte den packade ytan sluttar IN mot huset. Då skulle du behöva reagera. Möjligen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.