2 698 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Skorstenshöjd
Hej,
Har en täljstenskamin som jag ska ansluta ett rökrör till som ska gå rakt upp genom taket. Kaminen står invid en yttervägg. Hur högt ovan tak måste skorstenen nå? Röret är 4" rör. har snackat med sotarmästaren om mått å så där, men inte höjden!
Har en täljstenskamin som jag ska ansluta ett rökrör till som ska gå rakt upp genom taket. Kaminen står invid en yttervägg. Hur högt ovan tak måste skorstenen nå? Röret är 4" rör. har snackat med sotarmästaren om mått å så där, men inte höjden!
Höjden på skorstenen/rökröret beror väl egentligen på draget? Har sett nån graf förut där man kunde utläsa rörets höjd beroende på höjd över havet samt diametern. Men så har jag också hört om nåt mått man ska ta vid takfoten samt 1m vid nock och dra en linje mellan dessa punkter och den linjen talar om höjden på rökröret. (Detta används alltså då kaminen står invid nån av långsidorna...inte rakt under nock).
:-/
:-/
Här har jag även en skiss på det hela :
http://www.harvia.fi/pdf/shormi_FISV.pdf
sid. 2 är på svenska.
Enligt denna beskrivning är det 80cm som
gäller men det handlar i.s.f bara om Harvia
bastukamin. I alla fall kan nu bättre bedömma
vad "minst 1m över nock" betyder.
Lycka till
Hobbit
http://www.harvia.fi/pdf/shormi_FISV.pdf
sid. 2 är på svenska.
Enligt denna beskrivning är det 80cm som
gäller men det handlar i.s.f bara om Harvia
bastukamin. I alla fall kan nu bättre bedömma
vad "minst 1m över nock" betyder.
Lycka till
Hobbit
Jupp, fick tag på en Expert på passet (älgjakt - alla är helt hysteriska här). PDF-filen visar det han sade. 80 cm ovanför nock - men har du kaminen utmed takfonten så går det bra att sänka den så pipan når straxt ovanför nock- horisontellt sett. Annars blir det problem med draget. Och PDF-filen som föregående talare lämnade visar detta. Problemet verkar vara löst. Tack för hjälpen! (Nu ska jag prova en Smiley!)
Go´morron,
det glädjer mig att höra - nu skickar jag också en smiley
;D
Hoppas det löser sig och du blir nöjd - men kom ihåg att
höra med sotarn i alla fall innan du sätter ditt kaminen
och rökröret. Något du kanske inte tänkt på tidigare
kan ställa till det för dig trots allt. Såsom avstånd till
brännbar vägg, avstånd till nästa hus osv. osv.
Hobbit
det glädjer mig att höra - nu skickar jag också en smiley
;D
Hoppas det löser sig och du blir nöjd - men kom ihåg att
höra med sotarn i alla fall innan du sätter ditt kaminen
och rökröret. Något du kanske inte tänkt på tidigare
kan ställa till det för dig trots allt. Såsom avstånd till
brännbar vägg, avstånd till nästa hus osv. osv.
Hobbit