Hallo!

Ska bygga nytt hus inom ett år och blev lite fundersam gällande de nya bygglovsreglerna kontra de gamla..
Enligt kommunen så kommer jag att omfattas av de gamla reglerna om jag ansöker innan 1 Maj, eftersom det räknas från det datumet de fått in ansökan.

Vilket är att föredra som nybyggare, de gamla eller nya reglerna?

Ska träffa kommunen idag och funderar på att lämna in ansökan redan nu , men som sagt så vet jag ej vilket som är att föredra.

Tips och råd tas tacksamt emot!

Du kommer säkert få svar från de som verkligen vet men vad jag har hört så blir det strikta krav på kommunerna vad beträffar handläggningstiden vilket inte fanns tidigare. Därför kan det vara en fördel att vänta!

Hemmakatten
Nackdelar:
Bygglovet blir totalt sett dyrare eftersom det blir fler delar som kommunen skall medverka i, tex så krävs arbetsplatsbesök.
Man får inte flytta in i huset förrän man fått slutbeviset i sin hand.

Fördelar:
Kontrollansvarig (tidigare kvalitetsansvarig) måste alltid vara certifierad. (för vissa kanske detta är negativt). KAn måste vara fristående både husföretaget och byggherren. KAn måste även göra åtminstone två platsbesök.
Snabbare handläggningstid inför bygglovet, men enddast under förutsättning att ALLA inlämnade handlingar är fullständiga och kompletta.
Bygger man enligt detaljplanen så kan ingen i efterhand överklaga bygget.

Själv skulle jag nog personligen lämna in ansökan om bygglov före 1 maj. En ny lag tar alltid tid innan den "sätter sig".

Redigerat:
De stora för och nackdelarna som jag ser med nya är följande:

Fördel
Bygglovet vinner laga kraft och kan ej överklagas efter 2 v, i princip kan man överklaga ett bygglov i 10 år enligt gällande pbl.

Nackdelar
Mycket dyrare bygglov, striktare regler, omständigare, högre krav, vilket leder till en fördyrning men å andra sidan får du det mer kvalitets säkrat.

Jag hade valt gamla pbl pga pris.

Mycket dyrare bygglov är nog att ta i, men det beror på hur din kommun har beslutat om sin taxa.
Fråga hur stor skillnaden blir i din kommun.

Det är hugget som stucket egentligen, det blir lite dyrare, men du får igen det i att KA måste genomföra sina kontroller. Om du som förstagångsbyggare är osäker på bygget skulle jag välja efter 2:a maj.

Man får inte flytta in i huset förrän man fått slutbeviset i sin hand.
Och hur ska de egentligen kunna hindra det?

Troberg skrev:
Och hur ska de egentligen kunna hindra det?
Det sker ett slutsamråd på plats, ser man då att BH är inflyttad så blir det en straffavgift på 10k.

Annars är väl ingenting omöjligt i ett riktigt kontrollsamhälle? ;)

Mikael_L
Dvs, tjänar jag 10001 kr på att flytta från det gamla boendet till det nya i förtid så väljer jag det. :)

Mikael_L skrev:
Dvs, tjänar jag 10001 kr på att flytta från det gamla boendet till det nya i förtid så väljer jag det. :)
Men du kommer inte få bo kvar där bara för att du betalar.

Mikael_L
Spelar ju ingen roll om det är vid slutsamrådet det upptäcks, eller hur? ;)

Om det nu inte visar sig att byggnaden inte är godkänd för att bo där...

aedwall skrev:
Bygglovet vinner laga kraft och kan ej överklagas efter 2 v, i princip kan man överklaga ett bygglov i 10 år enligt gällande pbl.
Så var det tänkt från början, men det kom in en punkt som gör att det kommer komma undantag från den regeln.

O
Vad för undantag?

Jag tackar för råd samt funderingar!
Vi lämnade in bygglovsansökan innan stängningsdags i torsdags, så vi kör på de gamla reglerna.
Lite billigare, mindre omständigt samt så slipper man bli avhyst om man råkar sova över innan bygget står klart och godkännt :) .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.