2 165 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Behörighetskrävande arbete?
Av och till stöter jag å yrkets vägnar på tillfällen där man för felsökning / reparation måste koppla loss och återmontera matningsdon för t.ex kommunikationsutrustning eller PLC system vilka är fast anslutna till 230V. I bland har dessa jackbara plintar och då är det sällan något problem men i bland är det skruvplint eller så har man olika format på sina jackbara plintar vilket gör att man måste "koppla" för att lösa uppgiften.
Blir inte riktigt klok på om detta kräver behörighet eller om det räknas in under "nödig kännedom"? Rent tekniskt sett är det inte mer komplicerat än att byta ett jordat vägguttag vilket vem som helst får göra.
Har sökt information på nätet men inte hittat något klart, på något ställe hänvisades till maskindirektivet men vet inte om det är tillämpligt då kommunikationsutrustningen oftast inte tillhör den levererade utrustningen utan det är kunden som tillhandahåller den (men skåpbyggaren har förberett med kraftmatning och ritat in den på skåpritningar). Känns lite fånigt att behöva ha BB1 för detta (framförallt praktikdelen som inte är relevant för fem öre, kommer aldrig sätta en enda armatur t.ex).
Kanske inte helt rätt forum men då frågan i och med dagens allt ökande intresse för hemautomation så berör den även konsumenter - har man ett KNX/IHC system sitter det i elcentralen ett matningsdon - får detta bytas av konsumenten eller måste elektriker byta det?
Blir inte riktigt klok på om detta kräver behörighet eller om det räknas in under "nödig kännedom"? Rent tekniskt sett är det inte mer komplicerat än att byta ett jordat vägguttag vilket vem som helst får göra.
Har sökt information på nätet men inte hittat något klart, på något ställe hänvisades till maskindirektivet men vet inte om det är tillämpligt då kommunikationsutrustningen oftast inte tillhör den levererade utrustningen utan det är kunden som tillhandahåller den (men skåpbyggaren har förberett med kraftmatning och ritat in den på skåpritningar). Känns lite fånigt att behöva ha BB1 för detta (framförallt praktikdelen som inte är relevant för fem öre, kommer aldrig sätta en enda armatur t.ex).
Kanske inte helt rätt forum men då frågan i och med dagens allt ökande intresse för hemautomation så berör den även konsumenter - har man ett KNX/IHC system sitter det i elcentralen ett matningsdon - får detta bytas av konsumenten eller måste elektriker byta det?
OM det Du beskriver, nu skulle vara behörighetskrävande, så torde det ju rimligen räcka med BB2... (Fast nu kräver ju dessvärre även detta, två års praktik.)
Finns det ingen annan, på företaget, vars behörighet, Du, i så fall, skulle kunna jobba under?
Finns det ingen annan, på företaget, vars behörighet, Du, i så fall, skulle kunna jobba under?
Nödig kännedom gäller väl inte på en arbetsplats. Är väl bara om någon vill laga sin lama eller skarvsladd hemma på fritiden. Tror inte jag får ta med mig polare som inte är elektriker till jobbet, för att hjälpa mig byta uttag.
I ditt fall skulle nog en BB3 behörighet funka.
I ditt fall skulle nog en BB3 behörighet funka.
Redigerat:
Passar på att låna tråden lite. :blushing:
Vad är det som gäller när en målare eller elektriker ska utför arbete i en hiss?
Ska de ha någon utbildning eller instruktör med sig?
Tex:
Arbete i maskinrummet och hisskorg som att måla eller byta armaturer?
Måla om hisschakt eller dra kabel igen dito?
Har i många gånger sett målare eller elektriker stå på taket till hisskorgen och köra hissen manuellt.
Vad är det som gäller när en målare eller elektriker ska utför arbete i en hiss?
Tex:
Har i många gånger sett målare eller elektriker stå på taket till hisskorgen och köra hissen manuellt.
Bra fråga, beror ju på vad det definieras som. Att köra vanliga skyliftar och saxliftar kräver ju nu för tiden genomgången utbildning och certifikat och det räcker inte att en på företaget har det utan att den/de som ska köra har utbildningen.jeffan skrev:Passar på att låna tråden lite. :blushing:
Tex:
Jo det finns ju hur många utbildningar som helst att gå:Glufsglufs skrev:
Vanliga mobila arbetsplattformar, Spårgående arbetsplattformar, Bygga ställningar över 2m, Arbete på väg, Arbete på järnväg, Arbete på tak osv...
Problemet är bara hur jag ska få plats med alla kort i verktygsbältet!!! :wow:
Fast nu undrar jag hur gränsdragningen är när det gäller hissar.
Kanske blir klurigt att få svar i ett konsumentforum om exakt just det så vänd dig till ett "expertforum" istället typ fluxio.se eller så.jeffan skrev:Jo det finns ju hur många utbildningar som helst att gå:
Vanliga mobila arbetsplattformar, Spårgående arbetsplattformar, Bygga ställningar över 2m, Arbete på väg, Arbete på järnväg, Arbete på tak osv...
Problemet är bara hur jag ska få plats med alla kort i verktygsbältet!!! :wow:
Fast nu undrar jag hur gränsdragningen är när det gäller hissar.
Liknande trådar
-
Vad tänka på att eftrfråga vid omfattande markarbete
Grund & Markarbeten -
Plåtarbete balkongräcke - okej?!
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Tips kring markarbete, arbetsfix, nybyggnadskarta
Grund & Markarbeten -
Hur åtgärda idiotiskt underarbete? Furupanel innervägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Markarbete och tjälisolering, trädäck på plintar i lerjord/silt
Grund & Markarbeten