Hej osäker på om detta är rätt forumdel för denna frågan men jag testar.

Håller på att göra om i köket och har sadlat på väggen med 2"3-regel för att få köket som jag vill. Ska lägga nytt gips på reglerna och tänkte lägga in isolering bakom gipset när jag ändå sadlar på väggarna. Precis innan jag ska slänga på det nya gipset så får jag för mig att jag har läst någonstans att ångspärren i ytterväggarna alltid skall ligga längst in emot innerväggen och ingen isolering får finnas innanför denna.

Är det så och om så är fallet, räcker det att perforera den gamla gipsväggen med en 5mm borr eller så, lägga ny isolering och sedan ny ångspärr innan man sätter det nya gipset?

Mvh
//Peter

Mikael_L
Har du nåpgon ångspärr i det befintliga?
Hur tjocka ytterväggar har du nu, och vilken slags isolering i?

Jag antar att det är en ångspärr som ligger bakom det nuvarande gipset? Det är som en folie mellan gipset och isoleringen. Huset är från 65 och det ligger stenullsisolering ca 10cm mellan gips och yttervägg (yttervägg av eternit.).

Mikael_L
Ja är det bara 10 cm isolering nu och du lägger till 7,5 cm kan du inte låta den gamla ångspärren vara kvar då daggpunkten kommer hamna innanför ångspärren med fuktskador som följd.

Och det är även högst olämpligt (=helt tokigt) att lägga en till ångspärr, då får du ett trist utrymme mellan två diffusionstäta skikt där du inte har en aning om vilken luftfuktighet det till sist blir.

Är det mycket besvärligt att riva den befintliga gipsen? Den gamla ångspärren ska nämligen helst skarvas helt luft och diffusionstätt med den nya.
Jag skulle i alla fall gå på det alternativet.

Det var det jag trodde, ville bara ha det bekräftat, tackar.
Så det räcker inte att perforera den gamla gipsen (och därmed göra en massa hål i ångspärren.)?
Har för mig att jag läste det någonstans men är inte säker.

Skulle väl iofs kunna riva den gamla gipsen men slipper man så är ju inte det fel sas.

En fråga till när man ändå är inne på ämnet:
Om man behöver öppna upp en yttervägg för att kortla i den och sedan sätter igen den med en gipsskarv så förstör man ju den gamla ångspärren precis där. Måste man då ersätta den på något sätt eller gör det inget om det saknas ångspärr på en säg 30*80cm väggbit?

Det där är ju rätt knepiga frågor som du ställer. För att veta säkert får man räkna på det. I moderna hus sätter man ofta ångspärren en bit in. Men det låter sig göras tack vare att man har en väldigt effektiv vägg vilket ger en ganska hög temperatur i skiktet vid ångspärren. I ditt fall kanske det är som Mikael skriver - men det är inte säkert. Man bör kanske tänka på att en modern ångspärr är tätare än den gamla. Jag vet faktiskt inte om det verkligen skulle bli ett problem med att låta den gamla sitta kvar.

När det gäller gipset så torde det gå fint att öppna upp utan att riva det helt om du nu sparar en massa jobb på det.

Spekulationer som sagt...

Edit: Sista frågan. Det där med att ha hål i ångspärren är däremot inte bra. Det kan passera en massa luft genom en sådan öppning. Det där är ett vanligt problem när elektrikerna varit framme. Ett hål för en dosa kan ge upphov till en fuktskada.

Hur gör man då om man satt in en kortling eller en senildosa i en yttervägg? Räcker det med att lägga in en ny ångspärr bakom senildosan eller framför kortlingen eller får men det inte tillräckligt tätt då? Om man sas klipper ut en bit ångspärr och försöker lägga den om lott med den gamla ångspärren.

Tänk dig huset som en varmluftsballong. Den varma (fuktiga) luften vill inget annat än ut. Ju högre upp i huset - desto högre tryckskillnad mellan ute och inne. I höga hus kan detta tom. göra att det blir svårt att öppna lägenhetsdörrarna mot trappuppgången pga. tryckskillnaden.

Du har två saker (tryckdifferenser) att täta mot - det ena är lufttrycket, det andra ångtrycket. Misslyckas du med den första faller den andra.

Edit: Som svar på frågan - jag vet inte. Det är svårt - därav allt fusk med det där. Man får se på hur det ser ut och göra en bra lösning efter det. Lägg upp en bild.

Har inte öppnat upp väggen för att kortla än, är inte säker på att jag kommer behöva göra det men vill vara förberedd om så blir fallet. Däremot så har jag satt senildosor på 2 ställen i yttervägg. Ena stället var där en befintlig lampknapp satt som på grund av en gammal (numera riven) vägg satt så nära dörren till altanen att den var kapad i kanten. Vill ha en "hel" knapp till lampan där och så har jag fiskat ner till ett eluttag nedanför lampknappen. Ska se om jag kan ta bild på det och lägga upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.