Kranen droppar hela tiden.
Den runda plastbiten är inte slät längre där den möter metallsätet så det är förmodligen denna som behöver bytas.
Men nu undrar jag vilken kran det är.
En FMM serie ...? 4000???
Jag tror någon här kan hjälpa mig.
Den runda plastbiten är inte slät längre där den möter metallsätet så det är förmodligen denna som behöver bytas.
Men nu undrar jag vilken kran det är.
En FMM serie ...? 4000???
Jag tror någon här kan hjälpa mig.
Uppdatering.
Jag klev in på Comfortbutiken och fråga lite.
Så nu vet jag:
att blandaren är en Serie 3000.
att den vita brickan inte har med tätningen att göra
att man demonterar ett lager djupare i blandaren så hittar man gummimembranet som står för tätheten
att man kan prova att dra åt den stora muttern lite hårdare först.
På bilden syns hur pass åtgången min packning är, jag har provat vänt på den då den verkade lite mer skadad på kallvattensidan, och denna kran ska ändå inte ha något varmvatten tillkopplat.
Jag har inte hunnit testa med vattentryck än, men funkar det inte så blir det ett byte.
Och det är nog denna från rinkaybyrör som gäller http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1145
, men jag kan först kolla vad den kostar på komfortbutiken samt hur lång tid det tar att få hem.
Men nog trodde jag väl att forumet hade någon gammal VVS-räv som direkt skulle kunnat identifiera blandaren. :O
Jag klev in på Comfortbutiken och fråga lite.
Så nu vet jag:
att blandaren är en Serie 3000.
att den vita brickan inte har med tätningen att göra
att man demonterar ett lager djupare i blandaren så hittar man gummimembranet som står för tätheten
att man kan prova att dra åt den stora muttern lite hårdare först.
På bilden syns hur pass åtgången min packning är, jag har provat vänt på den då den verkade lite mer skadad på kallvattensidan, och denna kran ska ändå inte ha något varmvatten tillkopplat.
Jag har inte hunnit testa med vattentryck än, men funkar det inte så blir det ett byte.
Och det är nog denna från rinkaybyrör som gäller http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1145
, men jag kan först kolla vad den kostar på komfortbutiken samt hur lång tid det tar att få hem.
Men nog trodde jag väl att forumet hade någon gammal VVS-räv som direkt skulle kunnat identifiera blandaren. :O
Nu efter en vinter då den stått i minusgrader (men med avstängt vatten givetvis + att jag lossade ledningarna under och försökte tömma blandaren så gott det gick) så läcker det vatten precis överallt nu ... :O
Jag har inte demonterat och felsökt något än.
Bara så ni ska veta hur kul jag har med mina gamla K-märkta VVS-prylar ...
Jag har inte demonterat och felsökt något än.
Bara så ni ska veta hur kul jag har med mina gamla K-märkta VVS-prylar ...
Just det, lite feedback.
Det hade tydligen varit lite vatten kvar i kranen som frusit. Bildat en tunn liten ispelare som helt snyggt punkterat gummimembranet ungefär som gjort av en håltång.
Den lilla gummibiten sitter alltså kvar i ventilkäglan.
Ett nytt sånt där gummimembran för ca 60 spänn, så var den som ny igen.
Där kom man billigt undan jämfört de moderna med insatser.
Det hade tydligen varit lite vatten kvar i kranen som frusit. Bildat en tunn liten ispelare som helt snyggt punkterat gummimembranet ungefär som gjort av en håltång.
Den lilla gummibiten sitter alltså kvar i ventilkäglan.
Ett nytt sånt där gummimembran för ca 60 spänn, så var den som ny igen.
Där kom man billigt undan jämfört de moderna med insatser.
Liknande trådar
-
Vilken adapter köksblandare
Vatten & Avlopp -
Byta köksblandare, vilken koppling?
Kök -
Vilken tvättställsblandare är detta.
Vatten & Avlopp -
Hej!Jag skall renovera mitt badrum,badkarsblandaren är från 80 talet.Tog måttet cc40mm,utanpåliggande rör.Vilken blandraren skall jag ha.🤔
Badrum -
Vilken koppling ska jag ha till denna blandare
Vatten & Avlopp