Vilken kaplingsklass krävs för uttaget om de skall sitta 1.5m ovanför marken? Samt kärvs JFB eller liknande?

Jag sätter aldrig mindre än IP44 med lock utomhus

JFB är ett krav

Och hur var det med ev. brytare inomhus innan uttaget? Krav? Och isf, funkar det med en vanlig brytare man brukar använda till belysning, eller ska det vara något special?

Om det är ett krav kan diskuteras, men Svensk standard (SS 437 01 46) säger att det ska finnas en strömbrytare.
En vanlig strömställare duger.

Men det kan vara smart med en tvåpolig brytare. (Exv. om man har en jfb för hela huset, inklusive utomhusuttag).

Mikael_L
JF. skrev:
Vilken kaplingsklass krävs för uttaget om de skall sitta 1.5m ovanför marken? Samt kärvs JFB eller liknande?
Det här gäller:

Men att inte sätta något sämre än IP44 är en bra tumregel, även om sämre skydd kan accepteras ibland.

JFB krävs.
Strömbrytare krävs ej, men kan vara bra i lite olika tillfällen. T.ex. för att förhindra att någon stjäl ström eller att tjuvar använder uttaget till sin elektriska motorsåg när dom sågar sig genom väggen :x
Sätter du strömbrytare med tvåpolig brytning så kan du även bryta bort ev jordfel som löser JFB.
På 1,5 meter höjd ska du även ha petskyddat. Men slipper vid 1,7 meter (har jag för mig i alla fall).

Drar du ut matningen genom vägg, tänk på att göra det rätt.
Luta ev rör svagt utåt, så ev kondensvatten rinner ut ur huset iställer för tvärtom. Reparera och täta din diffusionsspärr om du har tagit hål i den. Förhindra luftrörelse i genomföringen. En pressad och ihoprullad klutt minerullsisolering i rörets mynning funkar bra.

Bo.Siltberg skrev:
Om det är ett krav kan diskuteras, men Svensk standard (SS 437 01 46) säger att det ska finnas en strömbrytare.
En vanlig strömställare duger.
Hur kan man diskutera detta?

Huruvida denna standard är ett "krav".
Utifrån lagtexten ELSÄK-FS 2008:1 är det inget krav så endast SS 436 40 00 (och SS 421 01 01 för högspänning) har presumtion av lagen(?).
SS 437 01 46 har ju inte direkt med elsäkerheten att göra. Utan den är bara ett krav om man följer t.ex EL-AMA för elinstallationen. Man jag antar att man ändå bör ha starka skäl till att frångå denna standard.

Det är väl så att man kan frångå om man har en vettig förklaring i dokumentation som skall kunna godkännas av besiktningsman och/eller elsäkerhetsverket. Man får skriva sin förklaring och skicka in (kanske med bilder) och se vad dom säger.

Mikael_L
SS 437 01 46 (Svensk standard) kan man givetvis frångå så mycket man vill om det inte utgör ett underlag för själva utförandet enligt beställningen.

Sen innehåller ju 437 01 46 en del nyttigheter som ändå kan vara bra att beakta även om beställaren inte har krävt 437 01 46.

Ska byta några gamla enkla uttag till dubbla på fasaden och var inne på Hornbach häromdagen. Köpte en billigare variant av märket Unitec, IP44 med lock.

Fast jag gillar inte riktigt att inte frasen "godkänd för utomhusbruk" står någonstans. Enligt säljaren räckte det med IP44.

Vad säger regler och föreskrifter? definieras utomhusbruk eller är det bara IP-klasserna som är viktiga?

Mikael_L
Regler och föreskrifter säger att uttaget ska ha en minsta IP-klass.
Utomhus ovan mark och vatten, räcker det ibland med IP21, om uttaget sitter väl skyddat under takutsprång osv, och kan ibland kräva ända upp till IP44.
(Högre IP-klasser än IP44 krävs normalt ej, men specialfall kan finnas, t.ex. en utombiltvättanläggning med högtrycksspruta bör nog definitivt begåvas med ännu högre IP-klass.)
Förutom IP-klass får vi via regler och föreskrifter veta att vi ska ta hänsyn till andra riskfaktorer, så saker kan ju ev behöva skyddas extra mot slag/stötar/hårdhänt behandling och/eller gnagande djur, och/eller annat som bör beaktas vid montagestället.

Förutom regler och föreskrifter ska alltid tillverkarens anvisningar följas.
Så har tillverkaren uttryckligt skrivit "för utomhusbruk" och dessutom "UV-beständig" så är det ju ypperligt. Då är det 100% grönt ljus för utomhusmontage.
Men det skrivs ju inte alltid ut uttryckligt alla monteringssätt och monteringsmiljöer, så då får något slags sunt förnuft gå in istället.
Har du köpt ett IP44-kapslat uttag som ser ut att vara avsett för bl.a. utomhusbruk, så kan du säkert förmoda att det också är lämpligt utomhus.

Tror jag kommer att använda uttagen men precis som du skriver, hade ju varit fint om det stått UV-beständig och utomhus på dom. Gärna något om nordiskt klimat också...

Rent generellt så gäller: billig plast = dålig UV-beständighet.

"Endast för norrsida"? ;) :p

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.