Nämnde jag att dom är stryktåliga? :)

• WP_000073.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Take it easy son, there'll be a Festool C15 in your collection soon :)

Redigerat:
Mikael_L
FestoolC15SET-250.jpg

Tja vem vet. Jag måste väl snart få sig en systainer till så jag kan börja koppla ihop dom, som de stora grabbarna ... :)

Egentligen ser jag enda skälet att köpa festool-dragare deras excenterchuck och vinkelchuck.
Men TS55'an, som jag t.ex. använde en hel del igår, blir jag glad över varje gång jag gör ett snitt. :)

Stapplade in idag på xlbygg rean och såg att dom hade kampanj på Bosch GSB 18 Li med dubbla batterier men i kartong. Vet ej vilken laddare det var. 1500 skulle dom ha och det är ju mindre än vad 2 batterier kostar. Tyvärr fick man inte ytterligare 20%:(

Se där ja, där kom förklaringen till de 13 dragarna ;-)

Jag har faktiskt aldrig bytt pga någon gått sönder, mest för att jag har hittat någon annan maskin som jag velat prova. :D

Usch jag räknade ut vad detta har kostat mig i inköp (dom flesta maskiner har jag dock sålt och fått bra betalt för) :(:(:(:(:(:(q(;^;)p

Mikael_L
Nu har jag från Uppsala M&V blivit upplyst om att Hitachi DS14DSAL har enklare chuck, växellåda och motor än DS14DSL. Den ligger i semiproffs-segmentet, just under de "riktiga" maskinerna påstod säljaren.
Men det är dock fortfarande ingen dålig maskin på något vis.

Bara man inte blandar bruk med den ... :p

Jag vet att jag har läst en tråd på forumet om att DSL har problem med hållbarheten i växellådan, medan DSAL håller.... Hittade den tyvärr inte nu.
Men jag vet inte hur chucken skulle kunna vara bättre än på en DSAL?
Den jag hade var så bra en chuck kan vara, bättre än Festool, Bosch m.m.

Mikael_L
Den passar nog mitt behov bra i vilket fall.
Jag vill ha alla de funktioner* som jag önskar tillgodosedda till hög, men inte onödigt hög kvalitet. Jag tror det hamnar rätt här.

* Li-Ion, 13mm chuck, relativt stark, relativt lätt, bälteskrok, autolock-chuck, LED-belysning, 2 batterier och ganska snabb laddare.

Sen finns det ju två till grejer som skulle vara trevligt, excenterchuck och vinkelchuck, men då ser vi vartåt det lutar, så jag får väl passa mig då ...
... Eller falla dit om ett år, typ ... :blushing:

Rent krasst så är ju Hitachin en bättre skruvdragare än Festoolen, anledningen till att jag bytte till Festool igen är för att det är en viss "känsla" i Festool maskinerna.
Vinkelchuck kan man köpa till Hitachin också, Bohrcraft har en bra modell.

Jag har använt vinkelchucken väldigt ofta, excentern inte lika mycket men guld värd då man verkligen behöver den.

Men avgörande varför det blev en C12 för mig för 7-8 år sen var att den var så kompakt, köpte mig först en DeWalt XRP eller nått sånt. Motordelen var nästa dubbelt så lång jämfört med Festool och så var den ett halvt kilo tyngre. Det projekt jag då hade påbörjat hade inte gått att slutföra med DeWalten. Jag insåg att även om DeWalten låg under halva priset så skulle jag aldrig kunna njuta av att använda den utan bara vara förbannad för att jag inte bytt till den där behändiga maskinen.

Nyss tog mina 2 Ni-Cd och 1 Ni-Mh slut och jag blev erbjuden 2500 för den så valet var ganska enkelt, ett C15 set för 4400 exkl.moms.

Det farliga är att nu börjar suget efter den nya CENTROTEC-Systainer SYS 1 CE-SORT, med nyttigare delar än min gamla Bit Systainer.

Redigerat:
Nimajneb skrev:
Stapplade in idag på xlbygg rean och såg att dom hade kampanj på Bosch GSB 18 Li med dubbla batterier men i kartong. Vet ej vilken laddare det var. 1500 skulle dom ha och det är ju mindre än vad 2 batterier kostar. Tyvärr fick man inte ytterligare 20%:(
Jag funderar på om två st 1,3Ah batterier verkligen räcker om man använder maskinen till mer än enstaka skruv. Tex, om man skruvar gips, hinner man då köra slut på batteriet innan det andra har laddats upp?

MathiasS skrev:
Jag funderar på om två st 1,3Ah batterier verkligen räcker om man använder maskinen till mer än enstaka skruv. Tex, om man skruvar gips, hinner man då köra slut på batteriet innan det andra har laddats upp?
Jag hade en liknande bosch maskin, och om man körde spånskive skruv så funkade det fint.

Men om man skruvade typ 6x160 intensivt så tog batterierna slut för fort.

skalman1 skrev:
Jag hade en liknande bosch maskin, och om man körde spånskive skruv så funkade det fint.

Men om man skruvade typ 6x160 intensivt så tog batterierna slut för fort.
Bra, för sådana skruv skruvar jag aldrig intensivt.....:)

Synd att XL hade 3700 till bra pris också, slöseri att åka dit bara för en skruvdragare....

Mikael_L
skalman1 skrev:
Lämna tillbaka den och köp en Hitachi DS14DSAL istället, kostar nästan samma hos TOOLAB men är en fruktansvärt bra maskin till skillnad mot DS14DSFL.

[länk]
Jaha, då var en DSAL beställd från Toolab. :) Hoppas den kommer snabbt för jag är nämligen ursinnigt sugen på bälteskroken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.