Finns det något bra och billigt alternativ till råspont på sitt kallgarage? Råspont är väl säkert det klart "bästa" men likaså det klart dyraste. Har sett olika varianter t.ex. masonit-liknande skivor, armerad plast osv.
Prisbilder? Vad är att föredra om man väger in både pris och kvalité tillsammans?

Vad har du tänkt att ha på taket? Har du tänkt att gå på taket ibland?

Duk typ monarperm som underlagstak kostar 50kr/m2 men håller inte att gå på(dock så åker du inte igenom om du ramlar, det håller den för...).
Oljehärdad masonite kostar 40kr/m2. Funkar i alla fall till ett garage.

Långsiktigt så lär råspont och papp vara billigast och den dagen du vill lägga om taket kommer du förbanna din snålhet om det inte går att promenera på....

Någon som har erfarenhet av T-Emballage´s Underlagstak eller Kombinationsväv för detta ändamål?

Har oljehärdad massonite på båda mina tak och jag ser inga problem med det när det gäller renovering heller. Går gör man ju på läkten ändå och den håller utan problem.

Underlags-tak-skivor funkar lika bra som råspont ur det syftet som de uppfyller. Läktar gör man med 45*70mm. Fungerar utmärkt att gå på. Skivorna som jag jobbat med har bestått av 2 lager plast och 3 lager oljehärdad papp.

Var just 45X70 jag också la som läkt.

Finns inget riktigt alternativ till råspont ;)
Jo, det är klart att det gör men nu tillhör ju inte direkt råspont den dyraste byggposten, eller hur? Naturligtvis kör du med ändspont och då blir dessutom spillet minimalt så precis som du var inne på från början så är råspont + papp det överlägset "bästa" alternativet på längre sikt!

Själ lade jag Mataki Halotex (Icopal har någon motsvarighet).
Till dessa behöver man inte heller någon luftspalt, så det blev lite enklare + att det gick sanbbt att rulla ut.
Nackdelen var att skarvarna inte ville klistra ihop sig, med Mataki var väldigt hjälpsamma och bistod med specialklister. Skall jag bygga till igen så blir det plast, inte spontade brädor.

Till halotex rs 100 så skall du ha avstånd enligt beskrivningen !!!
stöläkt 25x45 bärläkt 45x70
Eller går det att köra utan ??? strö ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.