46 102 läst · 36 svar
46k läst
36 svar
Övermålad limfärg - hjälp!!
Tack för en mycket spännande tråd. Jag har precis slitit mig igenom en omålning av ett limfärgstak och hittils ser det bra ut, vi får se om det håller. Lite tips för att tvätta ned ett limfärgstak: Eftersom nått praktmiffo hade lyckats få på ett lager alkyd direkt på limfärgen och sedan lyckats få på ett lager latex så kan man väl säga att en del av förarbetet var gjort: det blev i princip som en Herniabehandling och man kunde med en japanspackel någorlunda lätt skala ned hela taket. Detta dammar så man får använda en riktig dammmask av gummi med filter och försegla hela rummet. Sen kan man roa sig med att plocka upp alla skärvor från golvet. Resterna av limfärgen är nu ett kalklager som sitter ganska löst i taket. Man kan då ställa sig på en stege och med en blomspruta mätta ca 1/2 kvm åt gången med vatten, det går ca 1 liter. Man ser tydligt att vattnet sugs in i kalken på någon sekund, när den är mättad börjar droppar att hänga i taket och då kan man börja skura. Jag körde med en mopp "Maria" med svamp längst ut. Man behöver stora ämbar med vatten för att skölja ur svampen med och byta vatten ofta. Det är bara att hålla på tills betongen börjar framträda . Där lagret är tjockt kan man luckra upp den fuktade kalken genom att riva runt med en hård skurborste. Låt torka några dygn, taket är nu vitt av resterande kalk och man kan tro att man inte fått bort något, men jo då: ca 100 liter kalksörja har man hällt ut på lämplig plats. Borsta taket noga med en skurborste på skaft. Det tar bort det som fortfarande sitter löst, men det kommer aldrig att sluta damma. När man är nöjd rollar man med oljefärg - exv nordsjö spärrvit. Gasmask är att rekommendera. Låt torka. Om tvättning och skrapning orsakat lite skador kan man nu laga dem med vitt akrylspackel. Rolla sedan flödigt med latex färg.
Tid för 18 kvm - ca 3 veckor om man samtidigt arbetar heltid. Viss styrka i axlar är nödvändig samt god skyddsutrustning.
Jag skulle inte rekommendera någon som inte är proffs på limfärg att försöka måla ett tak med det om det inte helt omålat från början och man aldrig tänkt måla om det. Återkommer om ett år och berättar om taket fortfarande sitter kvar.
Tid för 18 kvm - ca 3 veckor om man samtidigt arbetar heltid. Viss styrka i axlar är nödvändig samt god skyddsutrustning.
Jag skulle inte rekommendera någon som inte är proffs på limfärg att försöka måla ett tak med det om det inte helt omålat från början och man aldrig tänkt måla om det. Återkommer om ett år och berättar om taket fortfarande sitter kvar.
Du menar alltså att det är enklare att spärra, spackla, sätta väv och till sist måla. Förklara gärna hur du menar. För mig låter det otroligt drygt och dyrt.OHE skrev:
Nä, det kan ju så klart vara så att det redan ligger några lager och att ett till blir för mycket. Då är det bara till att blöta upp ner den gamla limfärgen med lite såpvatten och skrapa ner den och sen på med ny limfärg eller så "vänder" man den gamla så den blir vit och fin igen genom att blöta upp den och stryka ut den gamla färgen igen.Sophie skrev:
Av vilken anledning?camelspin skrev:
Jag har precis jobbat med ett rum i vårt hus som hade gammal limfärg under ett lager färg och har läst denna tråd med intresse. Tyvärr hade jag puts med ett antal sprickor så att måla med ny limfärg var inget alternativ utan jag var tvungen att sätta upp väv. Under arbetets gång kom jag på en ganska bra teknik och det var att testa det yttersta färglagrets hållfasthet med duct-tejp (silvertejp). Man sätter upp tejpen med en tejpbredds mellanrum och sen är det bara att dra ner och se var färgen släpper. I mitt fall har de tydligen tvättat delar av taket eftersom det yttersta färglagret satt som berget på sina ställen. Det är även smidigt att dra av färgen med tejpen där det är svårt/omöjligt att komma in under med spackeln eller där färgen sitter kvar fläckvis.
Limfärg bör absolut tvättas ned oavsett vilken färg man tänker måla med. Vidhäftningen är alltid dålig mot gammal limfärg. Vad gäller mini-eller lättmjölk så vill jag minnas att kaseinhalten är högre i dom och att det ger limfärgen bra egenskaper.
Varför skulle man inte kunna måla med limfärg? Det du beskriver är ju inte limfärgens fel det är ju problem orsakade av att någon målat ditt tak med olämplig färg ovanpå limfärgen.camelspin skrev:
Har du målat något tak med limfärg eller har du bara tvättat ner limfärg? Det är ju en viss skillnad i det tycker jag.
Att man inte gillar limfärg för att den inte tål att man målar på den med annan färg är inte samma som att den är dålig att använda i tak.
Hej.
Har nu läst om alla problem med lim färg, Jag har tapetserade väggar och jag ångar av dem och får en geggig massa när jag ångar som jag förmodar är lim färg. Så det är väl bara att börja att skrubba ner det hela. Tack
Har nu läst om alla problem med lim färg, Jag har tapetserade väggar och jag ångar av dem och får en geggig massa när jag ångar som jag förmodar är lim färg. Så det är väl bara att börja att skrubba ner det hela. Tack
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto