Nu börjar stormarknaderna kränga Thujor. 59kr/planta, 80-100cm hos Coop tex. Vad får man för dom pengarna? Man vill ju inte plantera 20m häck som är skräp. Någon som köpt billigt med bra resultat?

Kan man kontrollera dom vid köp för att veta om det är bra kvalitet?

När jag köpte får några år sedan berodde dom olika priserna mest på hur stor plantan var.
Jag köpte billiga och satte dom lite tätare i stället.

M
Man kan titta på vad det är för sorts thuja. Ofta är de billiga av sorten "Brabant" som är ganska spretiga om än snabbväxande. En thuja som är mer "städad" och växer mer som en pyramid är "Smaragd", den sorten är ofta lite dyrare.

Jag tycker att "Smaragd" är snyggare är "Brabant", men vilken man föredrar är såklart en smaksak (och kostnadsfråga).

Mimmi_74 skrev:
Man kan titta på vad det är för sorts thuja. Ofta är de billiga av sorten "Brabant" som är ganska spretiga om än snabbväxande. En thuja som är mer "städad" och växer mer som en pyramid är "Smaragd", den sorten är ofta lite dyrare.

Jag tycker att "Smaragd" är snyggare är "Brabant", men vilken man föredrar är såklart en smaksak (och kostnadsfråga).
Men är inte Brabant bättre om man tänkt göra en insynsskyddad häck? Smaragd är ju som du säger mer pyramidformad och ser ju helt klart bättre ut ensam men tror inte den fyller sin funktion som insynsskydd i häck.

• Gilla
Raffe69 och 1 till
  • Laddar…
M
Jodå, man kan få en riktigt bra insynsskyddande häck av smaragdthujor. Den tar säkert lite längre tid på sig att växa upp, men snyggare blir den utan tvekan. En thuja Brabant måste man hålla på och tukta för att den inte ska bli för spretig, en Smaragd behöver inte tuktas utan är snygg ändå.

Mimmi_74 skrev:
Jodå, man kan få en riktigt bra insynsskyddande häck av smaragdthujor. Den tar säkert lite längre tid på sig att växa upp, men snyggare blir den utan tvekan. En thuja Brabant måste man hålla på och tukta för att den inte ska bli för spretig, en Smaragd behöver inte tuktas utan är snygg ändå.
Intressant. Vad brukar man hitta Smaragden för i 80-100cm höjd?

M
Priser vet jag inte, ring en plantskola och kolla vad du kan få för pris för x antal. Kanske inte Plantagen och liknande stora kedjor, testa hellre med någon fristående.

Bricco skrev:
Intressant. Vad brukar man hitta Smaragden för i 80-100cm höjd?
Fanns på Plantagen i Eskilstuna för 69kr/st nu i helgen, kanske gäller i hela Sverige. Bladet som gick ut visade endast Brabant 80-100 för 59kr/st. Verkar ju vara värt en tia st.

Eventuellt, så var det 60-80cm, så det måste jag reservera mig för. Det är ändå lagom stort att ha som startmått på en häck känner jag.

Redigerat:
Hur tätt behöver man sätta plantorna när man ska göra en häck?
Funderar nämligen på om jag ska ha häck eller staket. Men det är ju en kostnads fråga och en underhållsfråga.Så just nu lutar det åt en thuja häck.

Det beror på hur stora plantorna är men de tujor som nämns i tråden brukar väl vara tre per meter om jag inte är helt ute och cyklar.

Oj. Då blir det många plantor.

Jo tack, vi pillade ner 42 stycken Smaragd för några år sedan och det var nog på typ 15 meter.

Husägare Sundsvall skrev:
Jo tack, vi pillade ner 42 stycken Smaragd för några år sedan och det var nog på typ 15 meter.
Någon lärdom att ge oss som ska sätta spaden i backen i år?
Hur mycket har dina växt per år?

M
Snåla inte med förarbetet (som alltid). Förbättra jorden, gräv, luckra. Vi märker stor skillnad på tillväxt på häckplantor som satts på sträckor där vi varit lite "lata" och inte grävt ur ordentligt jämfört med sträckor där det är bra jord.
Finns risk för att barn och/eller djur ska springa igenom/över häcken innan den hunnit växa till sig, kan det vara idé att komplettera med ett nätstaket som sedan kan tas bort.

Tror vi grävde ca 80 cm djupt och ca 40 cm brett. Svårt att säga hur mycket de vuxit, kanske 10 cm per år men i år syns det tydligt att de vuxit på bredden och det är bra! Eftersom vi satte så många plantor var det inte heller ett alternativ för oss att täcka dem på vårkanten (skulle kostat lika mycket att köpa jutesäckar som hela häcken kostade) vilket innebar att sju plantor blev bruna (only the strong survive :) ) och vi fick kapa toppen efter den första vintern. De har nu vuxit på sig och eftersom vi kommer att toppa häcken så småningom så gör det ingenting. De två senaste vintrarna har det gått bra, delvis pga att snön kom tidigt så det blev inte så mycket tjäle.

Vi köpte också en vattenslang som är full med hål och den är perfekt att vattna häcken med på kvällarna om det varit väldigt varma dagar.

Kan tillägga att hos oss springer hunden kors och tvärs mellan plantorna och dotterna har åkt pulka mellan dem eftersom de står högst upp i en slänt ner mot grannen, och det har gått jättebra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.