Jag kan ingenting om Sentenskök men jag skulle definitivt välja ett kök av högre kvalitet än Ikeas. Ikeas kök är ju billiga inte bara för att de har en ofantligt stor produktion, men också för att de (som många andra moderna kökstillverkare för övrigt) använder sig av billiga kompositmaterial, som slits väldigt fult och inte går att fräscha upp på annat sätt än genom att byta ut skiten. (Och dessutom innehåller en massa obehagliga lim och annat som avsöndrar onyttiga ångor.)

Jag bor just nu med ett sånt kök som bara är några år gammalt och det är redan slitage som visar fram masoniten (eller vad det nu är) under: jämför med äldre kök i massivt trä som håller minst lika länge som huset, bara är att fräscha upp genom slipning och färg! :)

Nu har jag som sagt ingen aning om hur det är med Sentens, själv skulle jag satsa på ett platsbyggt kök. ;)

petersson79 skrev:
Nu är ju Skoda iofs ingen dålig bil längre men det finns ju inget som slår BMW.. Där får man verkligen vad man betalar för! Och så är det ju i princip alltid. Och den där hörnlösningen, om man nu inte får ihop den bättre på sitt varuhus där man ska visa upp den och sälja (?) den, då borde man ju verkligen se sig om efter nya gubbar som monterrar upp grejerna. Men jag tror som Paul och Slacker, grejerna är helt enkelt inte bättre. Säg att du har en stor gjutjärnstekpanna som du använder i princip dagligen - då vill du ju ha denna längs ut på den översta hyllan...hur länge pallar den det utan att skiten knäcks?
Jag vet att Skoda blivit bättre men i all hast var det bilmärket jag lättast fick till och meningen var mest att jämföra något med typ BMW för att ställa det i relation...
...för oavsett vad folk säger så får man lite vad man betalar för.

Pris och kvalité hänger faktiskt ihop tycker jag än om inte vissa håller med om detta.

Med detta inte sagt att Ikea är rent skräp för det är billigt utan i vissa avseende är det väldigt prisvärt...

Dock tycker jag personligen det har dykt upp en hel del alternativ som är klart mer prisvärda och inte minst HTH´s "gör det själv-variant" som jag förespråkat en del då jag tycker man har fler valmöjligheter och bättre kvalité än Ikeas men till samma pengar.

Visst finns det en relation mellan pris och kvalité men det är långt ifrån alltid att du får bättre kvalíté bara för att du betalar mer.
En sak som är svår att argumentera mot är dock att IKEA verkar ha bättre garantitider än vad jag hittat hos andra tillverkare iallafall, IKEA har 25 år på stommar, gångjärn etc medan de flesta andra har 10.

Det är tur att det finns en marknad för alla de sorters kök och att smaken är delad. Är tacksam för alla idéer och tror att det snart börjar klarna lite. Ha det gott i vårsolen, för här är den framme och värmer :wow:

Mmmmmmmm... det låter ju jääääättebra...

MEN...

"Garantin omfattar material- och produktionsfel"

"Följande delar omfattas inte av garantin: luckor, lådfronter, knoppar,handtag, bänkskivor i massivt trä, akrylplast och sten och bänkskivor som är tunnare än 3.8 cm. "

Tycker bara att man ska ta detta i beaktning och inte inbilla sig att andra kökstillverkare inte skulle ställa upp på samma villkor... ;)

Ganska stora undantag med ovan texter i villkoren liksom... ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Mmmmmmmm... det låter ju jääääättebra...

MEN...

"Garantin omfattar material- och produktionsfel"

"Följande delar omfattas inte av garantin: luckor, lådfronter, knoppar,handtag, bänkskivor i massivt trä, akrylplast och sten och bänkskivor som är tunnare än 3.8 cm. "

Tycker bara att man ska ta detta i beaktning och inte inbilla sig att andra kökstillverkare inte skulle ställa upp på samma villkor... ;)

Ganska stora undantag med ovan texter i villkoren liksom... ;)
Hmm, intressant, jag sitter med en IKEA broschyr, http://onlinecatalogue.ikea.com/2011/range_brochure_kitchen/SE/?icid=se>ic>kok>m2_katalogen_kitchen (jag har den tryckta men där står samma sak) sid 88-89, där står ungefär samma MEN inte luckor och lådfronter, en väldigt stor skillnad...

jag håller absolut med om att det är rätt väsentligt undantag med lådfronter och luckor...

Köper jag IKEAkök får jag helt enkelt bifoga min katalog där jag sparar kvittot :)

Japp såg det... som sagt, man får ta en broschyr och hålla hårt i den när man köper ett kök :)

Kopierat direkt från IKEAs hemsida...

Vilka produkter omfattas av den här garantin?
Garantin omfattar samtliga av följande delar i FAKTUM kökssystem:
Skåpstommar
Luckor/lådfronter
INTEGRAL gångjärn
INTEGRAL skena för skjutdörr
RATIONELL fullutdragslådor
RATIONELL hyllplan i härdat glas och melamin
RATIONELL trådbackar
Socklar
Ben
Täcksidor
Dekor-/krönlister
Bänkskivor med en tjocklek på minst 3,8 cm
Diskbänkar
PERFEKT hyllor och vinhyllor
RATIONELL bottenskydd för bänkskåp
RATIONELL lådor under ugn
RATIONELL sockellådor
RATIONELL diskställ för väggskåp

Vilka produkter omfattas inte av den här garantin?

Knoppar, handtag samt bänkskivor som är tunnare än3,8cmhttp://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/quality_brochures/FAKTUM_Guarantee_bookl_GB.pdf

Redigerat:
Jäkligt märkligt att det står olika på olika ställen bland deras information...

Dock är det en rad man ska observera ganska noga och det är följande mening...:

Garantin omfattar material- och produktionsfel.

Tittar man på andra kökstillverkare så får man självklart också ersättning på något sätt om detta är anledningen till något problem men om så är fallet så upptäcks ju oftast problemen väldigt tidigt och ändå knappast efter 20år el. liknande så det känns lite meningslöst tycker jag att köra med 25års garantitid.

Angående hörnutdraget så är det en hyfsad lösning. Jag har IKEAs variant, har sett andra som är bättre men även sämre. Har själv sktrymmande saker där som jag inte använder så ofta, mest maskiner som våffeljärn, glassmaskin elvisp mm. Saker som jag använder ofta har jag i utdragslådor, och dessa tycker jag är utmärkta oavsett vad vissa HTH montörer anser ;)

Längst till vänster i bilden. mars031.jpg

Redigerat:
...och oavsett vad vissa Ikeaköksägare säger och är villiga att erkänna så är dagens lådor i Ikeas kök av sämre kvalit'e än tidigare och även sämre än de flesta andra på marknaden...

Men det viktiga är ju att de som köper dinkeytoys är nöjda... ;)

Själv hade jag hellre valt bättre kvalit'e till samma pengar när möjligheten finnes...

Pope70, du behöver inte antyda att jag är HTH-montör för där e du fel ute eftersom jag är egen och mestadels arbetar för en helt annan aktör på marknaden...

Att jag förordat HTH budgetvariant med platta paket här, är helt sonika för att man får väldigt mycket mer för pengarna än hos Ikea... Men tyvärr är nästan alla andra köksleverantörers namn lika med svordomar på detta eminenta Ikeaälskande forumet... ;)

Alltid trevligt med en bra diskussion, Mr Staffanstorp, det hade varit intressant vad det är du har emot Hettichlådorna som IKEA säljer, och vad som gör BLUM så mycket bättre. När jag kollade (när diskussionerna var heta på forumet) så hade man i Tyskland gjort tester på dessa (hittar dem inte nu tyvärr) och då hade BLUM bättre värden på flex neråt vid full last. Hettich hade dock bättre värden på stabilitet i sida samt rullexpandrarnas livslängd och "smoothness", dvs de rullade jämnare. Så för mig är det hugget som stucket, dessutom är priset på marknaden detsamma. Hettich säljs som det sagts på annat plats på forumet av IKEA i Norden medan IKEA på de flesta andra länder tydligen säljer BLUM fortfarande.

Men det viktiga är ju att de som köper dinkeytoys är nöjda... ;)
PS. Enligt senaste GFK har IKEA 73% av köksmarknaden i Sverige, så många gillar Dinkeytoys, och även på Dinkeytoys har det numera blivit samlarvärde....

Äntligen har vi bestämt oss för Ikea och Granitskivor. Började redan för ett år sedan och skissa. Har nu känt och klämt, funderat. Intressant att höra allas kommentarer här. Tankar och åsikterna har varit många och olika. Lägger upp bildena när det är klart.

Ja du pope70... alla har vi ju en rättighet att tycka vad vi vill och jag hoppar över att lyssna på tester och annat då jag föredrar att känna och klämma själv istället och med den erfarenheten så tycker jag att Hettich är skrangligare än Blum...

Dessutom är de mycket mycket bökigare att lyfta ur och i skåpen än Blums...

OM nu det är som du säger att Hettich är sååå bra, så kan man ju undra varför i princip alla köksleverantörer i Sverige (utom Ikea) kör med Blum... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.