K
Någon som har koll på det, man har ju hört om folk som eldat upp båda maskin och batteri.

Har precis inhandlat en GSR 10,8V och en GDR 10,8V och man vill ju inte sabba grejerna det första man gör.

Nu beror ju självklart allt på vilket material man skall skruva i och skruven och allt annat runt omkring, men generellt.

Tex, vågar man köra 5x80 i regelvirke med gsr:en?
Vågar man blåsa på med en 6x120 med GDR:en?

Era rekord, synpunkter, gissningar och allmänna funderingar tas tacksamt emot

Maskinerna har ju överbelastningsskydd, och gdr:en slutar ju bara att rotera men slår ju fortfarande så den klarar sig ju.

Som jämförelse så klarade min dewalt 10,8v 6x140 skruv (ej slagskruvdragare).

Men du märker när maskinerna får anstänga sig hårt.

Höll precis på att dra skruv med mina nya GSR och GDR 10.8 i helgen och jag kan dela med mig av mina erfarenheter. Med enstaka skruv så klarar GSRen i mitt fall en 6x120 på ettans växel rakt ner i en regel men det är på gränsen, på tvåans växel så tar den 5x70 men sen var det stopp. GDRen knackar in en 6x120 utan större problem (testade inte grövre). Svagheten som jag upptäckte var att det äter batteri och dragarna blir väldigt varma av att kontinuerligt dra 5x70 vilket gör batteribytena för täta. De varma batterierna måste även svalna innan de börjar ladda kombinerat med min 55 minuters laddare gjorde att jag inte klarade mig på mina 3 batterier utan fick byta till 14.4V maskinerna istället. Jag ser därför inga problem med att köra enstaka grova skruvar med maskinerna och jag skulle även kört typ trädäck med 42/55 mm trallskruv med dem men skall det skruvas stora mängder grövre skruvar så räcker de inte riktigt till.

Vid nått nödfall har jag dragit ett par 6x100 med min CSX i fururegel. Den gnällde inte innan skallen hade gått ner ett par mm. GSR'en har jag aldrig plågat med något värre än 5x80 och inte heller den gav vika. Annars brukar jag välja maskin efter skruv.

Jag har kört 10X220 med min AEG BSS12 utan problem men man drar inte så många innan batteribyte.

K
J.B. skrev:
Jag har kört 10X220 med min AEG BSS12 utan problem men man drar inte så många innan batteribyte.

:wow:d^_^b

Har kört massor av 6x80-6x120 då jag byggde vår altan (60kvm) och drygt hälften av all trall. Aldrig blivit utan ström under det bygget. Men visst ska du dra stora skruv ofta så är det klart bättre med en större.

Min erfarenhet är att många använde alldeles för klumpiga/stora maskiner.

Rekordet var min larmkille som skruvade elsockerbitarna med sin 18V dewalt!' Snacka om klumpigt att jobba med. Men så blev han också kär när han fick låna min 10,8

Min erfarenhet efter husbygge och ett par husrenoveringar är att jag oftast föredrar den lilla smidiga framför dom större jag har. Bättre med en fin liten smidig maskin och sen kan man komplettera med en enklare=billigfare starkare när det behövs.

Är det tex stora dosfräsar så krävs det så klart en större maskin. Men då kan man ofta klara sig med en billig nätdriven borrmaskin. Min morbror som jobbat som elektriker i 40år kör alltid en billig sladdmaskin (300-800kr) för att köra doshålen. Sen är det bara att skrota den då den havererar vilket dröjer förvånansvärt lång tid!

Jag glömde bort att jag använder en 10,8v skruvdragare nu, den klarar lätt 8x170.

Men den ser ju heller inte ut som en 10,8v.

skalman1 skrev:
Jag glömde bort att jag använder en 10,8v skruvdragare nu, den klarar lätt 8x170.

Men den ser ju heller inte ut som en 10,8v.

Är det C12:an du kör med?

S
förborra om du får problem. även självborrande skruv. 10,8V är inte så starka

Kevin skrev:
Är det C12:an du kör med?
Nästan. T12. :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.