Tycker det verkar vara några konstiga pvc fönster som man ska slipa för att få rena. Och sen behöva måla dom efteråt mina pvc fönster har genomfärgad plast. Får man inte en karm ren så ska man ta t-röd.
 
Nu har jag fått mina (3) fönster från 7x7, takfönster.nu. Aluplast-profiler och ser jättefina ut. Enda missen var att jag betalade för bussgods fram till dörren, men den tjänsten fanns inte hos mig... så jag fick hämta fönstren på bussterminalen. Jag betalade inget innan leverans, utan satte in pengar efter jag fått fönstrena. Summa summarum, nöjd med takfönster.nu.

Dessa fönster ska nu monteras i murad källarvägg med PU-skum och putsfoder. Något att tänka på i samband med det?
 
Bug virus:

Hur har det gått med montering?
Det hade varit mycket intressant att höra dina kommentarer!
 
Någon som hittat en prisvärd skjutdörr med alutröskel istället för en hög PVC-tröskel?
 
Baloo:
...eehh, de är inte monterade ännu... ska försöka komma ihåg att meddela om hur det gick! Vi kommer att montera de närmaste veckorna.
 
Gammal tråd, men jag väcker den igen. Splitterny medlem o jag vet inte hur allt funkar här än.
Jag är också i färd med att beställa fönster och funderar mellan PVC o trä m al.utsida t kolonistugan. Prisskillnaden är inte så stor då jag absolut inte vill ha inåtgående fönster. (det är ju dom som är billiga i PVC) utan helst vridfönster. Har fått in offerter från flera och ska nu börja välja vilket det blir. Tar gärna emot tips o råd från dig som vet.
 
Och jag säger att du måste känna in det själv.
Jag tycker att mina pvc-fönster är helt ok. Jag ser att det är plast på nära håll men vad gör det?

Väldigt traditionellt att säga att träfönster är snyggare. Mina plastfönster kommer aldrig att ha flagad färg. De kommer aldrig ha kitt som släpper. De kommer inte att slå sig.
Jag är helnöjd med att jag inte kommer att behöva måla någon del av fönstren. Varken insida eller utsida.

Om du nu kan acceptera att grannen ser att du har valt underhållsfria plastfönster så kanske du kan vänja dig vid vädringsfunktionen som du har i toppen av fönstren när du tänker på hur mycket billigare de är?

Varför har du vipp-fönster? Är de alltid helt öppna?
Vi hade kopplade fönster i förra huset. Det var väldigt pyssligt att få upp den övre haken. Nu vrider vi på handtaget som sitter mitt på fönsterkarmen och tiltar överkanten och får in massor med luft.
Öppnar gör vi bara för att slippa gå ut på utsidan när vi putsar.

Men vi är olika och vi är framför allt olika känsliga på saker som "ser billiga ut".

Nåja, bara några argument åt andra hållet.

Anders
 
Tack för tips! De blev trä-aluminiumfönster överallt i den "gamla delen" av stugan. Har köpt 2 st små PVC fönster i nya badrummet och i köksutrymmet ovanför diskbänken. Tiden får utvisa vad som blev bäst på sikt. Ett litet fönster går ju att byta om några om om det skulle gå åt pipan med PVC
 
Gratulerar till din investering. Jag är helt övertygad om att du kommer att vara nöjd. Du har ju gjort en mycket större genomgång än normalköparen så du bör inte ångra dig.
Skulle du göra det så kan man ju alltid få pvc-fönster i önskade mått utan extra kostnad. ;)

Anders
 
Efter att ha läst alla trådar om fönster på forumet har jag bestämt mig för PVC fönster till vårt gavel kedjehus från -74. Främsta anledningen till att det vart PVC var att jag inte hade något större val, har en ganska begränsad budget. Kollade både på träfönster och träalu. Men prislappen styrde över till komposit.

Byter alla fönster samt två altandörrar för 84 800 kr, låter kanske dyrt för PVC, men det är 11 fönster, varav över hälften är ganska stora 2050 x 1300 mm, samt två altandörrar i helglas (var tvungen att ta säkerhetsglas för barnens skull). Två av fönstren är fasta, medans alla andra har "dreih-kipp" eller vad det kallas. I priset ingår installationen som beräknas ta 5 dagar för två personer och allt material, även snickeriarbete inom och utomhus, måleri av fönstersmygar och lister samt nya fönsterbleck. I badrummet måste dom även slå bort kaklet i fönstersmygen, om jag köper liknande kakelplattor så monterar dom de. (Fönstermontören är gammal kakel-kille).

Har tittat på massa fönster, och ser ingen direkt skillnad mellan fönstret som jag valde och trä-alu / träfönster. Skillnanden är att karmen är tjockare. Men då jag byter ut gamla 70-tals bruna karmar och bågar till vita tror jag inte att den tjockare karmen kommer betyda så mycket för ljusinsläppet.

Firman jag valde har känts proffsiga från första kontakt, till offerten och till idag kontrollmätningen.
Har även kollat referenser med en fd kollega som anlitat dom tidigare och hon var mer än nöjd.

Förutom själva huset är det här det största köpet jag gjort, så nu håller jag tummarna för att resten ska gå lika smidigt!
 
Idag kom mina fönster med lastbil, två man tömde bilen och lyfte in fönster, snickerier osv till garaget.
Chefen var med killarna och gick igenom det sista inför monteringen, vart de får lägga skräp, förvara verktyg, parkera bilen, ställa släpet osv.

Monteringen börjar imorgon och de frågade om de fick fortsätta med monteringen över helgen - självklart får de det! :) Ska bli riktigt spännande att se hur huset kommer se ut med de nya fönstren.
Lägger upp någon bild när de börjar bli färdiga..
 
magnus.andersson skrev:
Idag kom mina fönster med lastbil, två man tömde bilen och lyfte in fönster, snickerier osv till garaget.
Chefen var med killarna och gick igenom det sista inför monteringen, vart de får lägga skräp, förvara verktyg, parkera bilen, ställa släpet osv.

Monteringen börjar imorgon och de frågade om de fick fortsätta med monteringen över helgen - självklart får de det! :) Ska bli riktigt spännande att se hur huset kommer se ut med de nya fönstren.
Lägger upp någon bild när de börjar bli färdiga..
Lite nyfiken hur det har gått för er.
Vilken firma var det,är ni nöjda?
 
Hej,

jag är också nykomling :) kolla DERE PVC fönstrar. De finns i Jönköping men har olika återförsäljare. Jag köpa mina från deras malmö återförsäljare och är mycket nöjd med priset & deras service.

http://www.bytfonster.se/web/index.php/din-af.html
 
nazul skrev:
Hej,

jag är också nykomling :) kolla DERE PVC fönstrar. De finns i Jönköping men har olika återförsäljare. Jag köpa mina från deras malmö återförsäljare och är mycket nöjd med priset & deras service.

[länk]
Antar att du jobbar för företaget. Lite för tydligt reklaminlägg för att någon ska gå på det.
 
Ville bara dra mitt strå till stacken...

Jag bytte ut alla fönster + två altandörrar i mitt 160Kvm stora hus, byggt 76, och det var faktiskt det bästa jag har gjort på många år! Vilken grym skillnad mot tidigare!

Inget kallras, väldigt mycket värmare inne, grym ljudisolering mot trafiken utanför, och ett slutresultat som är väldigt bra.

Jag valde Kronfönster:s Polaris med treglas och "superisolerad" karm, och har valt en kombination av "fasta, icke öppningsbara" fönster, och öppningbara fönster.

Har gjort allt arbete själv och har fått ett väldigt bra resultat för en, i sammanhanget, låg kostnad. Betalade i runda slängar ca 50000:- för allt, varav de två altandörrarna kostade ca 7000:- styck.

Verkligen supernöjd, och skulle rekomomendera dessa fönster i alla lägen.
Det enda, och det är verkligen det enda, negativa som jag upplever är låskistan i altandörren som inte känns sådär "kvalitativ" som man önskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.