Strixx: Jag menade absolut inte att göra någon upprörd... Husen blev värderade till 1,6 resp 2,6 milj och absolut, vi har säkerligen en högre månadskostnad, men dom har topplån och det har inte vi pga av att vårat blev så högt värderat.
Jag gjorde mitt inlägg bara för att flera sa att deras Älvsbyhus värderas lika högt som andra "dyrare" och ville bara påpeka att så inte alltid är fallet.
Skillnaden i lån är ju inte en miljon heller. De fick sitt hus värderat ungefär vad det kostade att bygga, medan vårat blev mycket högre värderat än vad vi byggde för.
Jag gjorde mitt inlägg bara för att flera sa att deras Älvsbyhus värderas lika högt som andra "dyrare" och ville bara påpeka att så inte alltid är fallet.
Skillnaden i lån är ju inte en miljon heller. De fick sitt hus värderat ungefär vad det kostade att bygga, medan vårat blev mycket högre värderat än vad vi byggde för.
Jag blev inte upprörd, jag blev bara väldigt chockad!!
Låter väldigt lite med värdering 1,6 miljoner, men det hänger klart nog mycket på var man bygger.
Om man ser till min del av Sverige, så får man betala över två miljoner för ett 10 år gammalt Älvsbyhus. Så jag kan inte se hur banken skulle kunna värdera ett alldeles nytt till mindre.
Och sen har jag hört folk som har svårt att få sina "dyrare" hus fullvärderade, faktiskt. Det var därför vi valde Handelsbanken till vårt nu havererade husprojekt. Dom lovade att värderingen minst skulle bli vad huset kostade att bygga, oavsett husmärke. Det var ett dyrare hus vi skulle byggt, som skulle hamna på ca 2,8 miljoner. Ingen annan bank kunde garantera den värderingen.
Låter väldigt lite med värdering 1,6 miljoner, men det hänger klart nog mycket på var man bygger.
Om man ser till min del av Sverige, så får man betala över två miljoner för ett 10 år gammalt Älvsbyhus. Så jag kan inte se hur banken skulle kunna värdera ett alldeles nytt till mindre.
Och sen har jag hört folk som har svårt att få sina "dyrare" hus fullvärderade, faktiskt. Det var därför vi valde Handelsbanken till vårt nu havererade husprojekt. Dom lovade att värderingen minst skulle bli vad huset kostade att bygga, oavsett husmärke. Det var ett dyrare hus vi skulle byggt, som skulle hamna på ca 2,8 miljoner. Ingen annan bank kunde garantera den värderingen.
Jag förstår om du blev chockad strixx... det blev vi också när vi hörde vad vår värdering slutade på. Det är bara att vara tacksam för att vi slipper topplån. :
Viktigaste när man bygger är väl att man tittar vilket ekonomiskt läge man har och ser till att man har en ordentlig marginal. Vi tyckte att vi försökte hålla i pengarna men det drog iväg ändå. Supernöjda i alla fall!
Sen tror jag ju inte att om vi verkligen skulle sälja skulle få en miljon mer än grannen. Vi hade helt enkelt olika krav på huset vi skulle bygga, men jag tror nog att dom är minst lika nöjda som oss och det är ju det absolut viktigaste.
Viktigaste när man bygger är väl att man tittar vilket ekonomiskt läge man har och ser till att man har en ordentlig marginal. Vi tyckte att vi försökte hålla i pengarna men det drog iväg ändå. Supernöjda i alla fall!
Sen tror jag ju inte att om vi verkligen skulle sälja skulle få en miljon mer än grannen. Vi hade helt enkelt olika krav på huset vi skulle bygga, men jag tror nog att dom är minst lika nöjda som oss och det är ju det absolut viktigaste.
Om det skiljer så mycket pengar på Sjödalshus jämfört med Älvsbyhus så måste det rimligtvis vara en väldigt stor skillnad på kvalitet. Det säjer sig väl självt, och kom inte och påstå att värderingen skulle bli samma på dessa två. Inte någon värderingsman skulle vara så korkad att han inte såg skillnad på kvalitet. Inte bankerna heller för den delen, för det är de som råkar illa ut om de sätter en värdering för högt och det sedan skiter sig och måste säljas för en mycket billigare peng än de räknat med.BII skrev:Älvsbyhus är billiga..! Vi kollade på 1-planshus nyligen. Olika husfirmor, bla så var skillnaden 1miljon på ett hus från sjödalshus 1-plan 134m2 mot 1-plan 145m2 älvsbyhus. Vi har bestämt oss för älvsbyhus.
Varför betala mycket mer när husen i slutändan värderas till samma. Dessutom är vi nöjda med vårat hus, men vill ha ett 1-plans istället.
Precis....exempelvis sjösten i badrummet är INTE högre kvalitet än plastmatta, det är bara ett dyrare materialval.
Det gäller att hålla isär kvalitet och utrustning/materialval, Älvsbyhus har bra kvalitet men lite lägre standard.
Det gäller att hålla isär kvalitet och utrustning/materialval, Älvsbyhus har bra kvalitet men lite lägre standard.
OJ ! Vilken diskussion detta ämne skapade .. ???
Jag talade bara om min erfarenhet...med att bygga älvsbyhus och att de är billiga....Våran kåk värderades till 2.1' för 3 år sen och nu ca. 3' !! ;D
Och som sagt vi har höjt "standarden" själv i vårat hus.
Sorry Wugeman detta pga av din fråga och mitt svar..... :-[
Jag talade bara om min erfarenhet...med att bygga älvsbyhus och att de är billiga....Våran kåk värderades till 2.1' för 3 år sen och nu ca. 3' !! ;D
Och som sagt vi har höjt "standarden" själv i vårat hus.
Sorry Wugeman detta pga av din fråga och mitt svar..... :-[
OK, skippa kvalitetordet då och ersätt det med standard. Sjösten vs plastmatta är väl ändå löjligt att jämföra.Jesca_j skrev:
Vi byggde en enplanare på 127 m2 och vårat hus gick på 1,6 och då är bottenplatta med golvvärme och carport inkluderad + va o elanslutningar och tomt. Vi har hög standard enligt värderingsmannen iaf.
Jag skulle vilja veta skillnaden mot Sjödalshuset och Älvsbyhuset då BII hävdar att det skiljde 1 miljon mellan hustyperna. Då skulle ju ingen kunna bygga ett hus från SH om det är sådana skillnader. Det låter orealistiskt och "heja älvsbyhus" kampanj aktigt. Det är OK att tycka om ÄH men få inte de andra husföretagen att låta oseriöst dyra.
Jag har bara sagt priset jag fick på huset från den firman. Och jag tyckte att det var dyrt och det står jag för.
Men fortfarande är det ju upp till var och en att avgöra vilket man tar eller hur ?.....
Om du Maria vill veta skillnaden så ring resp. husfirma och fråga.
Och detta är ingen kampanj bara min åsikt :
Men fortfarande är det ju upp till var och en att avgöra vilket man tar eller hur ?.....
Om du Maria vill veta skillnaden så ring resp. husfirma och fråga.
Och detta är ingen kampanj bara min åsikt :
Att det skiljer 1 milj är nog inte helt otänkbart. Efter att vi fått in offerter från diverse husleverantörer blev vi mycket förvånade över att prisskilnaden var så stor.
Vi jämförde bla. vinkelhus runt 150 m2 och där låg dom flesta hustillverkana med ett pris som var 500 000:- till 700 000:- dyrare än vad Ävsbyhusmodellen Ägir.
Visst skiljer det sig en hel del i standard mellan dom men vi ansåg det inte var motiverat att lägga så mycket pengar i mellan.
Kan även tillägga att vi fått samma värdering på vårat hus som dom som byggt med tex. Trivselhus och Götenehus.
Vi fick mer pengar än vad bygget kostade och de andra (som jag pratat med) fick mindre pengar än vad deras bygge kostat dom. Det beror på att priserna i vårat område inte ligger så superhögt. Och vittsen med en värdering är att den ska fungera som en fingervisning till banken om hur mycket pengar dom vågar låna ut.
Vi jämförde bla. vinkelhus runt 150 m2 och där låg dom flesta hustillverkana med ett pris som var 500 000:- till 700 000:- dyrare än vad Ävsbyhusmodellen Ägir.
Visst skiljer det sig en hel del i standard mellan dom men vi ansåg det inte var motiverat att lägga så mycket pengar i mellan.
Kan även tillägga att vi fått samma värdering på vårat hus som dom som byggt med tex. Trivselhus och Götenehus.
Vi fick mer pengar än vad bygget kostade och de andra (som jag pratat med) fick mindre pengar än vad deras bygge kostat dom. Det beror på att priserna i vårat område inte ligger så superhögt. Och vittsen med en värdering är att den ska fungera som en fingervisning till banken om hur mycket pengar dom vågar låna ut.
Sjösten är väl bara att lägga in själv. Det är väl underbart att det finns ett hus som håller hög kvalitet och som de flesta har råd att köpa. Där vi har byggt vårt hus är tomterna så dyra att vi som är vanliga medelinkomsttagare inte kan köpa ett hur dyrt hus som helst. Vi valde ett Höner som vi betalade 880 000 kr för och då är undervåningen helt inflyttningsklar med vitvaror och allt. Övervåningen fixar vi själva. Vi bodde tidigare i ett parhus från Älvsbyhus som vi älskade, nu har vi äntligen byggt ett helt nytt och fristående. Observera att kvalitén på huset är lika bra som andra dyrare hus, det är bara standarden inomhus som inte är så lyxig.
Ni som skriver ner Ä-hus och väljer dyrare hus......grattis...ni bor väl i någon håla någonstans där tomterna kostar 1 krona eller så har ni en hög inkomst. Vi som inte har alla de miljoner som krävs för ett superlyxigt, stort och maffigt hus är glada att det finns billigare och väldigt trevliga alternativ. ;D
Ni som skriver ner Ä-hus och väljer dyrare hus......grattis...ni bor väl i någon håla någonstans där tomterna kostar 1 krona eller så har ni en hög inkomst. Vi som inte har alla de miljoner som krävs för ett superlyxigt, stort och maffigt hus är glada att det finns billigare och väldigt trevliga alternativ. ;D
oops det sved, alla får trivas i alla hus som alla villEvangeline skrev:Sjösten är väl bara att lägga in själv. Det är väl underbart att det finns ett hus som håller hög kvalitet och som de flesta har råd att köpa. Där vi har byggt vårt hus är tomterna så dyra att vi som är vanliga medelinkomsttagare inte kan köpa ett hur dyrt hus som helst. Vi valde ett Höner som vi betalade 880 000 kr för och då är undervåningen helt inflyttningsklar med vitvaror och allt. Övervåningen fixar vi själva. Vi bodde tidigare i ett parhus från Älvsbyhus som vi älskade, nu har vi äntligen byggt ett helt nytt och fristående. Observera att kvalitén på huset är lika bra som andra dyrare hus, det är bara standarden inomhus som inte är så lyxig.
Apropå att få 1 miljon mer än grannen är detta inte alls omöjligt i Stockholm. Det behöver inte ens ha något med standard att göra. Jag har sett exempel på likvärdiga hus på ett avstånd från varandra med kanske 50 meter men med en prisskillnad på över 2 miljoner. Det ena hade något bättre sjöutsikt.
mvh
David
mvh
David