Jagar information om hur man bygger en bastu både ur fuktsynpunkt och brandklassningssynpunkt. Har läst att man (inifrån) bygger väggarna panel, luftspalt, träregel m mineralullsisolering, luftspalt, lättbetong (i mitt fall). Lättbetongen i sig måste ju vara brandklassat nog, men hur gör man med brandklassning i taket? Jag tänker att man skulle kunna sätta (i "ventilerade" utrymmet ovanför bastun) dubbla lager gips i tak o ned en bit på väggarna men bara inom det "ventilerade" utrymmet. Då skulle det se ut så här inifrån: panel, luftspalt, aliumit, träreglar med mineralullsisolering, "ventilerat" utrymme, dubbla gipslager, mellanbjälklag.
Kan jag bygga så? Vad säger ni som kan?

Det enda du behöver bekymra dig om är att följa installationsanvisningarna för den kamin du ska installera. Finns att läsa på nätet hos alla tillverkare jag kikat på, Harvia, Helo, Tylö m.fl.

Det finns absolut ingen anledning till att ha gips, allra minst dubbla gips, i taket. Träpanel är snyggt och helt OK om du som sagt följer anvisningarna för kaminen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.