Danne_83 skrev:
Farligt med det här forumet. Hade inga planer alls imorse på att köpa några verktyg men efter att ha suttit och läst den här tråden blev det en beställning på Makitakombon med pistol och kompressor. Råkade även följa med en GCM 8SJ med GTA3700 efter att jag insåg att frakten var densamma efter jag provat att lägga med det i varukorgen. Jaja var ändå bara en tidsfråga innan jag köpt grejorna ändå :)
Haha! ja det här forumet har kostat mig många slantar ;) grattis till en bra såg och ett suveränt sågbord. Det bordet sparade mig många timmar i somras när altanen skulle göras om :) om jag inte får fingrarna ur får du gärna kommentera makitakombon när du får den.

//mvh Henrik
 
Fabregas skrev:
Haha! ja det här forumet har kostat mig många slantar ;) grattis till en bra såg och ett suveränt sågbord. Det bordet sparade mig många timmar i somras när altanen skulle göras om :) om jag inte får fingrarna ur får du gärna kommentera makitakombon när du får den.

//mvh Henrik
Fick idag email att frakten hade beräknats fel. Det blev totalt tre kolli och de ville då ha 3X32GBP istället för som angivet i varukorgen 32GBP. Försökte pruta ner det till 2X32GBP men det gick inte så då avbeställde jag sågen och bordet. Med den högre frakten blir det samma pris att köpa den i Sverige.

Japp ska försöka komma ihåg att kommentera spikpistolen med kompressorn när den anländer. Har ingen uppgift för den ännu men någon brädbit kan jag nog leta rätt på :)
 
Jag beställde Makitakombon idag så recention kommer så fort jag får hem grejerna. :)
 
Jag ska spika bastu- och takpanel, lister och foder m.m. i hela huset. Behöver jag både en 16 & 18ga?
 
Jag kan inte se att man klarar sig med endast en av storlekarna till de ändamålen. Möjligen att man skulle glara sig med en 16ga men den känns lite tråkig när man finlirar foder och sockel.
 
Vi ska spika ytterpanel, vilken typ av spikpistol är lämplig att använda till det?
 
Atenza skrev:
Jag ska spika bastu- och takpanel, lister och foder m.m. i hela huset. Behöver jag både en 16 & 18ga?
Bastupanel kör man med fördel med panelclips för att slippa spikhålen som kan ge upphov till stickor - Iaf om det är till just en bastu:

PanelClips

Takpanel beror ju på - Jag har satt spont i två tak, 95mm och reglat upp på 600, 55mm 18G spik och jag tycker det sitter bra! Inga problem där inte.
Skjuter alla foder och lister med 38mm 18G om det inte är lister av större kaliber - Då skruvas det.
 
PiaAnna skrev:
Vi ska spika ytterpanel, vilken typ av spikpistol är lämplig att använda till det?
Ytterpanel behöver ju ju lite spik - En pistol som klarar mellan 70-90mm spik är väl lämplig.
Ett exempel som jag är nöjd med, finns ju självklart billigare postoler:

Senco SN901XP
 
slacker skrev:
Bastupanel kör man med fördel med panelclips för att slippa spikhålen som kan ge upphov till stickor - Iaf om det är till just en bastu:

PanelClips

Takpanel beror ju på - Jag har satt spont i två tak, 95mm och reglat upp på 600, 55mm 18G spik och jag tycker det sitter bra! Inga problem där inte.
Skjuter alla foder och lister med 38mm 18G om det inte är lister av större kaliber - Då skruvas det.
Tack för tipset om clipsen!

Takpanelen är 120 mm pärlspont, vet inte vilken tjocklek det är på den.
Har tänkt köpa Makitas 18ga pistol men är osäker på om jag vill lägga pengar på en 16ga också.
 
Till taket tycker jag att 18 g är för klent. Jag skulle ta 15g, men det kan kanske även gå med 16g. En 16g har jag (ännu) ingen erfarenhet av. Min mening är att 15g är mer allround, och maskinerna får bra åtkomlighet med 34 gradersmagasin. Tyvärr är 15g DA-dyckert dyrt i Sverige.
 
Jag anser att en 18 är ganska mångsidig och att man klarar mycket med den - Visst att hålen syns ganska bra men skillnaden till en 16 är för mig så liten att jag väljer att inte köpa ngn.

Ställ pickan så den inte slår så djupt så tror jag nog att den kommer att kunna hålla det där taket på plats - Alternativet är ju att regla tätare för att få det mer hålllbart.
 
mattiasp skrev:
Tyvärr är 15g DA-dyckert dyrt i Sverige.
Det där kan jag skriva under på - Har en Tjep ST15/55, dvs 15ga och Ståldyckert till den är verkligen sjukt dyrt om man jämför med 18ga. :S
 
slacker skrev:
Jag anser att en 18 är ganska mångsidig och att man klarar mycket med den - Visst att hålen syns ganska bra men skillnaden till en 16 är för mig så liten att jag väljer att inte köpa ngn.

Ställ pickan så den inte slår så djupt så tror jag nog att den kommer att kunna hålla det där taket på plats - Alternativet är ju att regla tätare för att få det mer hålllbart.
Spiken syns väl mer med en 16g än en 18g
 
Nimajneb skrev:
Spiken syns väl mer med en 16g än en 18g
Det är korrekt uppfattat!
 
Har en Senco nånting nånting modell (35-50 mm dykert) pistol, tror den är i Semi Pro serien, tappade den från en stege 4 meter up ner på en betong platta förra veckan, inte en repa, inte minsta spår av skada på den. fungerar klockrent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.