Ni som tar eller lägger om era lån nu vad har ni fått för räntor?

3 mån
1 år
2 år
3 år
4 år
5 år

3 månader 3,28% i måndags, från ettåringar på 1.57% :(
Men man får väl se det som att man bott billigt ett tag nu :)

Redigerat:
3 mån på 3.15% i måndags, från ett-åringar på 1.45% Det är bara att vänja sig! Det lär ju inte bli billigare på ett tag...

Fick precis 3.89% för 2-åring.

Hade små delar kvar på mitt lån som jag band för 1 månad sen. 4,10 på 3 år.
Det stora lånet bands på 5 år på 3,75% (för ett år sen) vilket ser att ha varit ett bra drag... än så länge..

Jag fick 3,20% på 1år en vecka sen.. Med ränte rabatt

Jag ser nu att jag är en urusel ränteförhandlare :)

cust3000 skrev:
Jag ser nu att jag är en urusel ränteförhandlare :)
jag e också urusel.. borde ha hamnat närmare 3% tycker jag.. Men att binda räntan längre än 1år.. vet jag inte om jag nånsin skulle kunna göra..

kimmo_thn skrev:
Men att binda räntan längre än 1år.. vet jag inte om jag nånsin skulle kunna göra..
Varför inte ?
Man binder ju räntan för säkerheten, att ha ett antal år framöver, och som det ser ut nu ligger vi ganska högt när vi närmar oss 2013-2014.
Jag skulle aldrig i detta läge binda på bara 1 år, då skulle jag ha kvar 3mån (rörligt) istället.
Jag delar upp vårat och binder det ena på en 4 åring lite beroende på hur bra rabatt jag lyckas få på min nuvarande bank. Resten har jag förmodligen kvar på rörligt.

Ligger på 3-mån på alla lån just nu , pratade med banken i förra veckan och fick trots helkund med hela familjen endast 0,1%-enheters rabatt på 2-åringen och pinsamma 0,08%-enheter på 5-åringen. Detta var hos Swedbank och rabatten var från deras listräntor. Sa att jag skulle fundera på det...

Draven skrev:
Varför inte ?
Man binder ju räntan för säkerheten, att ha ett antal år framöver, och som det ser ut nu ligger vi ganska högt när vi närmar oss 2013-2014.
Jag skulle aldrig i detta läge binda på bara 1 år, då skulle jag ha kvar 3mån (rörligt) istället.
Jag delar upp vårat och binder det ena på en 4 åring lite beroende på hur bra rabatt jag lyckas få på min nuvarande bank. Resten har jag förmodligen kvar på rörligt.
Men jag tror ändå att jag gjorde rätt val som tog bindning på 1 år..

Varför?

varje månad nu.. så sparar jag ränte utgift på ca 0,6%.. kanske inte är hela världen.. Men 1kr här o där blir ju en del i slutändan.. om ett år vet ingen hur marknaden ser ut!! kan gott ha vänt igen och räntan styr neråt.

Jag är samtidigt i en situation där jag funderar på att sälja min bostad..

Jag förstår att många gärna vill binda under längre tid.. t.ex 5 - 10 år.. Då vet man ju vad det kostar och slipper fundera mer på det.. Kanske är ett bra alternativ för dom som ligger på gränserna.. Men rörligt lönar nog sig i längden.

Men jag är nästan övertygad om att nu när jag bundit räntan i 1år till 3,2% så kommer jag ligga under den rörliga räntan hela perioden.. Det vill ju då resultera att jag tjänat på att binda på 1 år för att sedan återgå till rörligt igen

3-mån till 2.95% SEB

2.640.000kr

kimmo_thn skrev:
Men jag tror ändå att jag gjorde rätt val som tog bindning på 1 år..

Varför?

varje månad nu.. så sparar jag ränte utgift på ca 0,6%.. kanske inte är hela världen.. Men 1kr här o där blir ju en del i slutändan.. om ett år vet ingen hur marknaden ser ut!! kan gott ha vänt igen och räntan styr neråt.

Jag är samtidigt i en situation där jag funderar på att sälja min bostad..

Jag förstår att många gärna vill binda under längre tid.. t.ex 5 - 10 år.. Då vet man ju vad det kostar och slipper fundera mer på det.. Kanske är ett bra alternativ för dom som ligger på gränserna.. Men rörligt lönar nog sig i längden.

Men jag är nästan övertygad om att nu när jag bundit räntan i 1år till 3,2% så kommer jag ligga under den rörliga räntan hela perioden.. Det vill ju då resultera att jag tjänat på att binda på 1 år för att sedan återgå till rörligt igen
Fast du har ju jämfört med den officiella rörliga räntan, ganska sned jämförelse när du fick rabatt på 1åringen.

Med motsvarande rabatt på den rörliga räntan så hade du väl hamnat strax under 3% och följaktligen går du back åtminstone 0,2% de första 3 månaderna.

Dessutom kan du inte sälja bostaden under året utan att betala för utebliven ränteintäkt.

Redigerat:
Sailfast skrev:
Dessutom kan du inte sälja bostaden under året utan att betala för utebliven ränteintäkt.
Räntorna stiger. Någon ränteskillnadsersättning lär han aldrig behöva betala.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.