O
Vad säger reglerna om ett vägguttag med separat brunntändning där den ena brunnen är monterad på obruten fas och den andra styrs via en väggströmbrytare?

Är det tillåtet eller bör jag göra något åt det?

Borde det då märkas upp på något särskilt sätt?

Redigerat:
Det är det de vägguttagen är till för. Det ska dock vara på samma säkring

Märkning är inget krav men är såklart praktiskt. I offentliga utrymmen och kontor skulle jag absolut märka upp, i en bostad beror det på den som bor där.

Ingen fara, det är väl det som är meningen med separat brunntändning? Under förutsättning att det är samma fas/grupp vi pratar om, man får absolut inte ha två olika faser/grupper så. Men en skylt som talar om att uttaget är styrt är aldrig fel.

Det finns även en lågprisprodukt med dito funktion; Jula och liknande, säljer ibland ett fyrvägsuttag, av det unika kvalitetsvarumärket "Anslut". Detta består av två st tvåvägsuttag, under samma fyrbrunnskapsling. Dessa två måste kopplas ihop manuellt vid montering, vilket man givetvis kan låta bli...

305 skrev:
Det finns även en lågprisprodukt med dito funktion; Jula och liknande, säljer ibland ett fyrvägsuttag, av det unika kvalitetsvarumärket "Anslut". Detta består av två st tvåvägsuttag, under samma fyrbrunnskapsling. Dessa två måste kopplas ihop manuellt vid montering, vilket man givetvis kan låta bli...
Eljo Trends 4-vägsuttag ser likadant ut, förutom att det är färdigkopplat från fabrik. :)

//Patrik

Jo, fast med det fabrikatet, får man inte mycket kvalitet för pengarna:)

Fast nu tillhör väl Du de som kommit att befrias från ockerpriser, på allt vad installationsmtrl heter....

305 skrev:
Jo, fast med det fabrikatet, får man inte mycket kvalitet för pengarna:)

Fast nu tillhör väl Du de som kommit att befrias från ockerpriser, på allt vad installationsmtrl heter....
Haha Jo, och samma sak verkar gälla på VVS-materal också. :cool:
Var på Ahlsell och köpte en takdusch. Först skulle jag inte få köpa, men när jag berättade att jag jobbade åt en lokal elfirma så fick jag lov, fick dessutom 300-350 kr rabatt.

//Patrik

O
Rikard Ågren skrev:
Det är det de vägguttagen är till för. Det ska dock vara på samma säkring

Märkning är inget krav men är såklart praktiskt. I offentliga utrymmen och kontor skulle jag absolut märka upp, i en bostad beror det på den som bor där.
Toppen. Tack för ett bra och kortfattat svar!

Är det inte ok att köra 2 olika grupper bara man ser till att dom matas från samma fas??
Renoverar tvättstuga å de finns ett uttag där jag tänkt ha TM ock TT,men vill ha dom på separata säkringar,skulle spara en hel del tid om de var ok att göra så?

snaggletooth skrev:
Ingen fara, det är väl det som är meningen med separat brunntändning? Under förutsättning att det är samma fas/grupp vi pratar om, man får absolut inte ha två olika faser/grupper så. Men en skylt som talar om att uttaget är styrt är aldrig fel.

O
wetex skrev:
Är det inte ok att köra 2 olika grupper bara man ser till att dom matas från samma fas?
Renoverar tvättstuga å de finns ett uttag där jag tänkt ha TM ock TT,men vill ha dom på separata säkringar, skulle spara en hel del tid om de var ok att göra så?
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om du menar att du skulle ha två fasledare från samma fas i ett rör och dela på noll- och jordledare så är det inte tillåtet. Varje grupp måste ha egna noll- och jordledare. I en flerfasgrupp kan de dela på dessa ledare eftersom spänningen är fasförskjuten och summan av strömmen från de två faserna därför aldrig kan överlasta nollan. Gör du som du tänkt kan du potentiellt få 20A genom den eftersom det kan gå 10A genom varje fasledare och eftersom de har samma fas summeras de i nollan.

Om du vill dela på det befintliga uttaget och ha TM och TT på separata säkringar är det en 2-fasgrupp du behöver. Då sätter man en 2-fassäkring i centralen och drar i en extra fasledare. Sedan sätter man en kopplingsdosa där uttaget sitter idag och drar sedan en utanpåliggande kabel åt varje håll där man sätter nya uttag. Eftersom kopplingsdosan är off-limits för vanligt folk så är det inget problem att det är mer än en fas där. De nya uttagen blir som vilket enfasuttag som helst så det blir ingen extra risk för vanligt folk om det behöver bytas.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mja, jag skulle inte göra så, tex blir det 400 V mellan olika delar av uttaget och de brukar bara vara godkända för 230.

O
Exakt vad är det du kommenterar på?

Steamboy skrev:
Exakt vad är det du kommenterar på?
"Wetex" ovan, blev visst en inlägg mellan som jag inte läst än.

När jag nu läser allt igen så ser jag att det var frågan om två grupper på samma fas...inte så lyckat det heller även om det nu då inte blir 400 V...sätt separata envägsuttag matade antingen från varsin grupp i varsitt rör/kabel, eller en 2-fasgrupp med tvåpolig säkring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.