4 485 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
Vi rätade upp golvbjälklaget. Nu knarrar det som attan.
Hej
I vårt gamla hus var det gamla golvbjälklaget som hängmattor. Vi skruvade fast nya (120*45) reglar på varje sida om de gamla. Därefter sattes tvärbalkar in. Vi skruvade fast golvspånskivor, la skumpmast o ny parkett. Allt var kanon. Nu efter ca 1 år knarrar golvet grymt mycket där man går ofta. Jag har tänkt riva upp parketten o fixa det. Men vad ska jag göra???? Ska jag limma fast golvspånskivan/lägga plast mellan spån o regel.
Tack för svar.
I vårt gamla hus var det gamla golvbjälklaget som hängmattor. Vi skruvade fast nya (120*45) reglar på varje sida om de gamla. Därefter sattes tvärbalkar in. Vi skruvade fast golvspånskivor, la skumpmast o ny parkett. Allt var kanon. Nu efter ca 1 år knarrar golvet grymt mycket där man går ofta. Jag har tänkt riva upp parketten o fixa det. Men vad ska jag göra???? Ska jag limma fast golvspånskivan/lägga plast mellan spån o regel.
Tack för svar.
not och fjäder skulle det stått.
Det är spontningen på skivornas sidor som kallas not och fjäder.
Golvspån ska helst limmas både mot bjälklaget och mellan skivorna i sponten. Dels mot knarr dels för största bjälklagsförstyningen, golvet blir mer stumt.
Läs monteringsanvisningen för dina skivor:
Här är en monteringsanvisning som annars känns bra, relativt universell.
http://kampanj.byggelit.se/download...C8411&NAME=Contifloor+monteringsanvisning.pdf
Bör passa alla fabrikat, förutom att vissa inte godkänner skarv annat än på regel.
Det är spontningen på skivornas sidor som kallas not och fjäder.
Golvspån ska helst limmas både mot bjälklaget och mellan skivorna i sponten. Dels mot knarr dels för största bjälklagsförstyningen, golvet blir mer stumt.
Läs monteringsanvisningen för dina skivor:
Här är en monteringsanvisning som annars känns bra, relativt universell.
http://kampanj.byggelit.se/download...C8411&NAME=Contifloor+monteringsanvisning.pdf
Bör passa alla fabrikat, förutom att vissa inte godkänner skarv annat än på regel.
Det är rörelsen mellan spånskivan och bjälklaget som orsakar ljudet. Behövs inte så mycket tryck innan det låter, jämför en trappa som knarrar. Även om man smyger nog så försiktigt vill den gärna knarra. Limmar man spånskivan mot bjälklaget blir det som en enda enhet som samverkar och det är även därför det blir stummare precis som Mikael_L skriver.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 590 inlägg
Både konstruktionerna borde ha limmats.
Liknande trådar
-
Uppgradering vedpanna och eventuellt tankar
Ved, Pellets, Flis -
Dränering från Luftpump / AC upp eller självfall?
Värmepumpar -
Fulspel eller rent sagt olagligt? Mäklare trissar upp budgivning?
Köpa & Sälja hus -
Bortskänktes schakt/fyllnadsmassor i Uppsala
Grund & Markarbeten -
Räta upp golvbjälklaget hur?
Golv