Vilka regler gäller för fritidshus och kan de variera mellan olika kommuner?

En granne har uppfört ett fritidshus på sin tomt och problem har uppstått.
Tomten finns i ett område som har detaljplan fastställd och i planen anges att avståndet mellan tomtgräns och byggnad inte får understiga 4 meter.

Av grannens bygglov framgår att det ska vara ett timrat hus (Jörnträhus Tallviken 80) på gjutna plintar och med betongtegeltak.
Så blev det inte i verkligheten.
Grunden är några på marken löst liggande lecablock med ca 3 meters mellanrum, ytterväggar är av liggande rödfärgad panel och yttertak av begagnad plåt.

Fritidshuset ”råkade” hamna för nära en annan granne som klagade hos kommunen vilket resulterade i att ägaren blev ålagd att flytta huset, vilket han efter två hot om vite nu gjort.

Det har också byggts en ca 120 cm hög altan (som inte finns med i bygglovet) den ligger betydligt närmare än 4 meter till tomtgränsen, dessutom tillkom en trappa.
Gäller inte bestämmelsen om 4 meter för altaner utan tak?

Jag undrar.
Hur stora avvikelser från bygglovet får man göra?
Vem är ansvarig för att byggnader byggs på rätt plats på en tomt?
Får man bygga en altan närmare än 4 meter + trappa utan bygglov?
Måste inte fritidshus besiktas av någon representant från kommunen?
Hur lång tid får man ha en kabel som förser en byggnad med el ligga ovanpå marken

Tack för tipset men tyvärr...redan när jag hämtade ut grannens bygglovshandlingar 2008 påpekade jag att bygget var något helt annat än vad som angavs i bygglovsansökan.
När jag påpekade detta blev svaret...Vad säger du...sicken en, det där kanske vi måste titta på.
Vet att tjänstemän från kommunen varit på plats och kollat men inget händer...därför vill jag försöka ta reda på vad som verkligen gäller...vad lagen säger...och vilka bestämmelser kommuner lokalt kan ha möjlighet att själva tillämpa.

bekin skrev:
1.Hur stora avvikelser från bygglovet får man göra?
2.Vem är ansvarig för att byggnader byggs på rätt plats på en tomt?
3.Får man bygga en altan närmare än 4 meter + trappa utan bygglov?
4.Måste inte fritidshus besiktas av någon representant från kommunen?
5.Hur lång tid får man ha en kabel som förser en byggnad med el ligga ovanpå marken
1. Ändra lite i storlek och plats för fönster får man göra. Bygga takkupa får man inte göra. Exakt var gränsen går är svårt att säga.
2. Byggherren. (H*n är alltid ansvarig för allt.)
3. Om den är lägre än vad kommunen har bestämt man får bygga utan bygglov. (Skiljer från kommun till kommun.)
4. Nej. (Men det ändras med nya PBL.)
5. Vet ej.

4. Inte besiktas, man gör en tillsyn. Det finns folk som jobbar med besiktning.

Senast fem år efter beslut om bygglov måste arbetet vara avslutat. Kvalitetsansvarig ska då lämna in undertecknat kontrollprogram plus revisionsritningar. Att dessa handlingar stämmer med verkligheten borde därför vara något man i första hand kräver av just den som byggherren har utsett som kvalitetsansvarig.

Det är samma regler för fritidshus som för permanentboenden med undantag för energikraven och handikappanpassningen.
Man får lov att i princip bygga ett oisolerat fritidshus som är helt oanvändbart för någon med funktionshinder.
I övrigt samma krav...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.