112 259 läst · 207 svar
112k läst
207 svar
Kinesisk alloljebrännare? Någon med erfarenheter?
http://www.blocket.se/dalarna/Oljebrannare_Bentone_32797657.htm?ca=7&w=3
Där finns det ytterligare ett bra ämne att börja på.
Det är den brännaren jag och space_man byggt våra på.
Bara köpa och börja!
Där finns det ytterligare ett bra ämne att börja på.
Det är den brännaren jag och space_man byggt våra på.
Bara köpa och börja!
hej! ny här på forumet. mycket nyttig info om detta roliga ämne här! en fråga till EyEr0n? vart köpte du ditt air nozzle munstycke??? finns det någon återförsäljare i sverige eller är det utomlands som gäller?
Ett litet roligt sammanträffande hände mig idag. ringde på bentone brännaren som ligger på blocket och tingade den imorse. sen senare under dagen så va jag o hälsade på i grannbyn. och vad får jag se... en komplett ved/olje panna med en bentone brännare och termostater o cirkpump. dessutom va den helt oanvänd i ved delen... den blev min för 300 kr. har testat brännaren och den brinner fint. fast brännaren heter FC4A? är det samma sort som ni andra har byggt på? ser likadan ut vad jag kan se.
Den vi byggt på heter E04.
Vad som skiljer dessa vet jag ej.
Kan du bistå med några bilder?
Munstycket fixade spaceman åt mig.
Var han köpt det vet jag dock inte.
Har hittat en dansk återförsäljare:
http://www.vvs-eksperten.dk/index/delavan-dyse-30609-11-p1897
Vad som skiljer dessa vet jag ej.
Kan du bistå med några bilder?
Munstycket fixade spaceman åt mig.
Var han köpt det vet jag dock inte.
Har hittat en dansk återförsäljare:
http://www.vvs-eksperten.dk/index/delavan-dyse-30609-11-p1897
Tack så mycket för länken till munstycket! ska nog ta och beställa ett på en gång... en fråga till innan man drar iväg en beställning bara,.. ska man slå till på en adapter också på en gång eller går min brännare att modifiera? ska försöka lägga upp lite bilder här så får ni se.
Det bästa är att modifiera orginalhållaren.westlund85 skrev:
okej då blir det bara ett munstycke att inhandla då.. förutom att borrra hål och hårdlöda ett extra rör till luften,? är det nått mer man gör om? behöver man svarva ur orginal´hållaren för att göra plats för det nya munstycket?
Här är två bilder på den färdiga brännaren.
Bränslet finns i fatet till höger, filtrerat och klart. Pump med självfall under det.
Pumpen styrs av flottören som sitter i röret på locket.
De fyra dioderna indikerar.
Ström, Låga, Värme och Fel.
Funkar mycket bra.
Och helt jävla gratis!
Bränslet finns i fatet till höger, filtrerat och klart. Pump med självfall under det.
Pumpen styrs av flottören som sitter i röret på locket.
De fyra dioderna indikerar.
Ström, Låga, Värme och Fel.
Funkar mycket bra.
Och helt jävla gratis!
snyggt byggt!! kul att det funkar bra. filtrerar du oljan flera gånger eller? ingen tendens tilll att den vill stanna eller att den är svårtänd? håller på för fullt med mitt eget bygge.. har du kollat nå på hur mycket den drar?
Jag filterar det en gång genom ett 100 mikro filter.westlund85 skrev:
Den startar alltid på första försöket och den enda gång den stannar är om filtret sätts igen allt, vilket aldrig händer numera.
Den drar ca 5 L i timmen uppskattningsvis men jag har inte mätt.
Har du inga bilder att visa?
jasså den bara funkar,låter ju bra det..jag har inte hunnit så lång ännu, har skaffat brännare,munstycke och två magnetventiler och en regulator. tänkte pröva med en magnetventil som släpper på olja från fatet och ner till förvärmningstanken. tänkte styra den med en flottör som du gjort. får se om det funkar.. har lite bilder på bygget men har inte lyckats med att lägga upp dom här på forumet... hur gör man?? man är ju inte precis nån data hacker..
Medlem
· västerbotten
· 211 inlägg
Inte behöver du vara någon hacker för att lägga upp bilder och tummen mitt i handen har du uppenbarligen inte heller, dessutom tycks du vara läskunnig så vad är problemet?
Bara att klicka på gemet till höger om smileyn och bläddra bland dina filer för att sedan ladda upp bilden/bilderna. Kan det bli enklare?
Bara att klicka på gemet till höger om smileyn och bläddra bland dina filer för att sedan ladda upp bilden/bilderna. Kan det bli enklare?
Låter roligt.rundvikarn skrev:
Vad jobbar du med? Eller vart kanske man skall fråga?
Vilken brännare skaffade du då?westlund85 skrev:jasså den bara funkar,låter ju bra det..jag har inte hunnit så lång ännu, har skaffat brännare,munstycke och två magnetventiler och en regulator. tänkte pröva med en magnetventil som släpper på olja från fatet och ner till förvärmningstanken. tänkte styra den med en flottör som du gjort. får se om det funkar.. har lite bilder på bygget men har inte lyckats med att lägga upp dom här på forumet... hur gör man?? man är ju inte precis nån data hacker..
Så du kommer ha behållaren högre än tanken då och få självfall?
Tänk då på att en del magnetventiler kan kräva ett visst tryck för att öppna, typ 0.3 bar eller så och det kan vara svårt och uppnå vid självfall och du kommer aldrig få ut allt ur tanken då trycker minskar ju mer du tömmer tanken.