Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 218 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 218 inlägg
Hej,
Jag har en Friedland 107 (d107) dörrklocka med fyra ledar som ska kopplas in. Förgäves har jag letat på internet efter ett kopplingsschema. Är det någon här som vet hur man ska göra?
Anders
Jag har en Friedland 107 (d107) dörrklocka med fyra ledar som ska kopplas in. Förgäves har jag letat på internet efter ett kopplingsschema. Är det någon här som vet hur man ska göra?
Anders
http://objectplastic.blogspot.com/2010/08/allegro-door-chime-unknown-designer-v.html
vet tyvärr inte skillnad på modellerna. men hjälper detta något?
vet tyvärr inte skillnad på modellerna. men hjälper detta något?
D107? Det är en klassisk ding-dong-modell va? I så fall har jag för mig att de 2 vänstra anslutningarna (eller var det höger ? i alla fall, man ser lackad koppartråd gå in bakom) går till spolen. Sen beror det ju som sagt på om du ska ha batteri eller trafo hur det skall kopplas.
Batteridrift: koppla bara de 2 trådarna från knappen till de 2 skruvarna på motsatta sidan.
Trafo: ena tråden från trafon till ena spoltråden, ena tråden från knappen till andra spoltråden, resterande 2 trådar kopplas ihop på valfri skruv på motsatta sidan.
Batteridrift: koppla bara de 2 trådarna från knappen till de 2 skruvarna på motsatta sidan.
Trafo: ena tråden från trafon till ena spoltråden, ena tråden från knappen till andra spoltråden, resterande 2 trådar kopplas ihop på valfri skruv på motsatta sidan.
Okej, då får du ta reda på vilka två trådar som sluts när du trycker på knappen och ansluta enligt mitt tidigare inlägg.
Om du inte kan mäta fram de rätta trådarna så får du helt enkelt pröva dig fram tills klockan funkar.