Anders 1920-tal
Hej,

Jag har en Friedland 107 (d107) dörrklocka med fyra ledar som ska kopplas in. Förgäves har jag letat på internet efter ett kopplingsschema. Är det någon här som vet hur man ska göra?

Anders

• Gilla
Neo111
  • Laddar…
Det beror väl på om du ska köra med batterier eller med transformator.
Lättast borde väl ha varit att köpa en trådlös?

D107? Det är en klassisk ding-dong-modell va? I så fall har jag för mig att de 2 vänstra anslutningarna (eller var det höger ? i alla fall, man ser lackad koppartråd gå in bakom) går till spolen. Sen beror det ju som sagt på om du ska ha batteri eller trafo hur det skall kopplas.

Batteridrift: koppla bara de 2 trådarna från knappen till de 2 skruvarna på motsatta sidan.

Trafo: ena tråden från trafon till ena spoltråden, ena tråden från knappen till andra spoltråden, resterande 2 trådar kopplas ihop på valfri skruv på motsatta sidan.

• Gilla
Fred Mellberg
  • Laddar…
Anders 1920-tal
Hej alla,

Ja det är nog dörrklockornas klassiker, d107 alltså med ding-dong-ljud. Det kommer fyra sladdar från knappen vid dörren. Och den drivs med batterier.

Anders

• Gilla
sg_sold
  • Laddar…
Okej, då får du ta reda på vilka två trådar som sluts när du trycker på knappen och ansluta enligt mitt tidigare inlägg.

• Gilla
evalottis
  • Laddar…
Anders 1920-tal
Förlåt min okunskap. Hur får man reda på om de sluts?

Om du inte kan mäta fram de rätta trådarna så får du helt enkelt pröva dig fram tills klockan funkar.

• Gilla
Neo111
  • Laddar…
eller kolla vilka två trådar som används i knappen

B
bara samma färg på trådarna?

Anders 1920-tal
Nej de är olikfärgade och där man ska sätta in dem står det olika siffror.

B
kolla vilka som är kopplade i knappen

Anders 1920-tal
Tack för svar! Undrar nu: är det bara de två sladdarna från knappen som måste vara inkopplade?

• Gilla
Neo111
  • Laddar…
B
när du trycker på knappen ska kretsen slutas. och du får ding dong
bara två trådar behövs

Anders 1920-tal
Tack! Nu funkar det. Kopplade de två sladdarna till 1 och 2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.