19 082 läst · 30 svar
19k läst
30 svar
Kan ett 2-glasfönster vara lika bra som ett 3-glasfönster?
I stället för att måla om kopplade bågar till hela huset. snickrade jag nya enkelbågar, monterade in 2-glas (4mm 12mm 4 mm) argon och LE på innerglaset, kostade en spotstyver mot nya, slapp dessutom göra en enda åverkan på smygar och salningar, Målade allt med spruta innan montage, tog en bra stund men jag har lärt mig göra bågar och resultatet är i de närmaste som "köpes" kostnad för drygt 20 m2 fönster (13x13 tvåluft) under 10 000 kr exkl arbete... då kommer jag ner från 3-3,2 i uvärde till 1,2 . 1,2 är för glaskasetten, hur bra det blir beror på hur tätt jag får till tätningar , men helt klart mindre kallras än innan, bara antydan till imma ngn millimeter längst ner mot 1-2 decimeter innan bytet. klart nöjd. jag valde 2-glas för att det blev lättare, och gjorde det möjligt att behålla befintlig karm en 3-glaskassett hade blivit för tjock för mitt ändamål
Intressant läsning!macdanne skrev:I stället för att måla om kopplade bågar till hela huset. snickrade jag nya enkelbågar, monterade in 2-glas (4mm 12mm 4 mm) argon och LE på innerglaset, kostade en spotstyver mot nya, slapp dessutom göra en enda åverkan på smygar och salningar, Målade allt med spruta innan montage, tog en bra stund men jag har lärt mig göra bågar och resultatet är i de närmaste som "köpes" kostnad för drygt 20 m2 fönster (13x13 tvåluft) under 10 000 kr exkl arbete... då kommer jag ner från 3-3,2 i uvärde till 1,2 . 1,2 är för glaskasetten, hur bra det blir beror på hur tätt jag får till tätningar , men helt klart mindre kallras än innan, bara antydan till imma ngn millimeter längst ner mot 1-2 decimeter innan bytet. klart nöjd. jag valde 2-glas för att det blev lättare, och gjorde det möjligt att behålla befintlig karm en 3-glaskassett hade blivit för tjock för mitt ändamål
som sagt avståndet mellan glasen avgör U-värdet även om det är 1 eller 2 energiglas exp. Termo 4-16-4 T med argon emellan har U-värde 1,0 på glaskassetten Termo 4-12-4-12-4T har U-värde 0,7 på glaset
Termo 4T-18-4-18-4T har U-värde 0,5 på glaset sedan beror det på hur stort fönstret är i yttermått på öppningsbara fönster ju större andel glaskassetten har i förhållande till totala ytan desto närmare glasets U-värde får helheten ett fönster som är 500x500 har högre U-värde än ett som är 1200x1200
Bo137
Termo 4T-18-4-18-4T har U-värde 0,5 på glaset sedan beror det på hur stort fönstret är i yttermått på öppningsbara fönster ju större andel glaskassetten har i förhållande till totala ytan desto närmare glasets U-värde får helheten ett fönster som är 500x500 har högre U-värde än ett som är 1200x1200
Bo137
Det finns andra saker som vi i Sverige inte pratar om så ofta och det är strålningsförluster...detta är ofta inte något vi tänker på då vi sällan har för mycket instrålad värme.
Finns det någon som kan reda ut vad som skiljer ett 2glas fönsters strålningsförluster jämfört med ett treglas?
För U värdet är ju värmeledning och inte strålning..om fönstret är otätt så har vi ju också konvektionsförluster men vi har faktiskt konvektionsförluster och det är därför som ett optimalt glasavstånd är viktigt.
Finns det någon som kan reda ut vad som skiljer ett 2glas fönsters strålningsförluster jämfört med ett treglas?
För U värdet är ju värmeledning och inte strålning..om fönstret är otätt så har vi ju också konvektionsförluster men vi har faktiskt konvektionsförluster och det är därför som ett optimalt glasavstånd är viktigt.
U värde hit och ädelgaser dit... Gäller det ett garage och du bara skall ha +10 C där på vintern tror inte jag att det spelar så stor roll vilka fönster du sätter in! Hur som helst lär du väl inte ha redigt tjock isolering i väggar, golv och än mer i taket, d.v.s. det spelar ännu mindre roll hur bra/dåligt ditt/dina fönster isolerar.
M.a.o. köp de fönster du gillar utseendemässigt och som även passar dig prismässigt, är mitt råd!
M.a.o. köp de fönster du gillar utseendemässigt och som även passar dig prismässigt, är mitt råd!
Medlem
· Västra Götaland
· 2 291 inlägg
Misstänkte det.
Blir att leta i huspärmen och kolla hur gamla fönstrena är. De var installerade när jag köpte huset. Med min vanliga tur så gick väl garantin ut för någon vecka sen
Men det måste väl gå att bara byta själva fönstrena? Alltså inte karm och hela den skiten?
Har, ifall inte garantin gäller, hyffsat bra kontakt med en glasmästare.
Blir att leta i huspärmen och kolla hur gamla fönstrena är. De var installerade när jag köpte huset. Med min vanliga tur så gick väl garantin ut för någon vecka sen
Men det måste väl gå att bara byta själva fönstrena? Alltså inte karm och hela den skiten?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 291 inlägg
Om du med "fönstrena" menar själva isolerglaskassetten, så går det helt säkert att byta bara den.V8dc skrev:Misstänkte det.
Ofta är strålningsförlusterna genom ett fönster större än de konvektiva förlusterna som man kan minska genom att fylla kassetten med en gas. Det är därför viktigt att det finns ett lågemissionsskikt på åtminstone ett av glasen, gärna både inre och yttre glas.
Avståndet når ett optimum på ca 12 mm (beroende på gas) om det blir för stort blir det större omrörning i luften mellan glasen och därmed större konvektiva förluster (jämför när det blåser på en yta).
Så svaret är som många redan varit inne på: ett tvåglasfönster kan isolera bättre än ett treglas om det har låg-e skikt och en bra karm i jämförelse med treglaskonstruktionen. Det viktiga är att jämföra U-värdet för hela konstruktionen.
Mer om fönster går att läsa på energifonster . nu
Avståndet når ett optimum på ca 12 mm (beroende på gas) om det blir för stort blir det större omrörning i luften mellan glasen och därmed större konvektiva förluster (jämför när det blåser på en yta).
Så svaret är som många redan varit inne på: ett tvåglasfönster kan isolera bättre än ett treglas om det har låg-e skikt och en bra karm i jämförelse med treglaskonstruktionen. Det viktiga är att jämföra U-värdet för hela konstruktionen.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 291 inlägg
Menar du att ett 2 - glas med argongas och en sida med låg-energibeläggning, är bättre om det är 4 - 12 - 4 än om det är 4 - 16 - 4?mari-louise skrev:
Jag tar tillbaka siffran 12 mm (som jag läst i en forskningsrapport för länge sedan), räknade i Pilkingtons program och finner att 16 ger ett lägre U-värde för den kombination som du anger. Jag står fortfarande fast vid att det inte blir bättre ju bredare mellanrummet är, utan att det finns ett optimum som ligger lite olika beroende på vilken gas som finns mellan glasen och vilken kombination som görs.Stefan Bengtsson skrev:
Finns det inte fönster utan gas mellan glasen? Alltså vakuum, borde ju vara det allra bästa? Kan tänka mig att det skulle vara dyrt och att det blir en väldig spänning på glasen, så det kanske inte finns?mari-louise skrev:Ofta är strålningsförlusterna genom ett fönster större än de konvektiva förlusterna som man kan minska genom att fylla kassetten med en gas. Det är därför viktigt att det finns ett lågemissionsskikt på åtminstone ett av glasen, gärna både inre och yttre glas.