Hej!
Har läst en hel del bland trådarna här på forumet men behöver lite hjälp med tips på hur jag skall göra hemma. Här kommer en novell som jag ändå hoppas att någon orkar läsa igenom. Den beskriver kort hur befintligt system ser ut hos mig i dag och lite om vad jag önskar av ett nytt system. Finns bifogade bilder på byggnaders placering och funderingar på hur ett nytt system skulle kunna se ut.

Skall uppföra en ny byggnad med verkstad, kontor och ett uppvärmt förråd på övervåningen. Eventuellt kommer jag även att inreda gästrum på övervåningen i framtiden.
Nu måste jag bestämma mig hur uppvärmningen skall gå till innan planeringen går vidare.
Hade tänkt ha en aerotemper i verkstaden och radiatorer i övriga rum.

I dag har jag en oljepanna som via kulvert värmer huset. Har inga acc-tankar i befintligt system. I befintligt uthus, där nuvarande oljepanna står, finns inga uppvärmda utrymmen mer än pannrummet. Planen är att byta till en kombipanna som kan kombinera billig vedeldning med bekvämligheten hos olja för tillfällen då vi inte är hemma. Acc-tankar skall naturligtvis finnas och tanken är att någon av dessa skulle kunna vara förberädda för solvärme. Har en liten trång jordkällare under ”fel” sida av huset i vilken en acc tank skulle kunna placeras. Det skulle dock innebära en hel del arbete att förbereda utrymmet för tanken och koppla in den. Dessutom är jag osäker om nuvarande kulvert skulle klara den temperatur som krävs för att ladda en acc-tank. Nuvarande kulvert är troligen från –94 –95 och ser ut som en dräneringsslang med två svarta plaströr, kanske polyeten (PEM), för rad vatten och två plastade kopparrör för vv och så skumisolering runt allt innuti "drän.-slangen". Jag har dock ingen aning om fabrikatet.

En tanke har varit att bygga om befintligt pannrum. På detta sätt slipper jag kanske lite arbete, och jag slipper använda en massa yta i det nya bygget för ett pannrum, får närmare från huret då det skall läggas in i pannan samt att jag troligen minskar brandrisken i verkstadsbyggnaden utan pannrum. Andra fördelar är att OM jag skall ha solvärme i framtiden så har jag ett tak med söderläge, jag kan ha vedförrådet i samma byggnad samt att jag slipper göra bygganmälan för ny eldstad (tror jag).

Däremot så hänns det dumt att bygga på det befintliga bygget som är ett halvtaskit bygge. Att inte dra nytta av spillvärmen från ett pannrum känns också lite dumt.

En ny kulvert måste läggas till det nya bygget i vilket fall. Sätter jag pannan i nybygget kommer jag skarva ihop den gamla och nya kulverten hade jag tänkt. På så sätt slipper jag in under boningshuset och koppla på Nya kulerten.

Om jag har pannan kvar där den står i dag hur funkar det då med att ha aerotemper i verkstaden och radiatorer i övriga utrymmen? Antar att om jag skall kunna värma verkstaden lite snabbt kan jag inte ha samma rör som på elementen i de övriga utrymmena eftersom jag vill hålla jämn temp i kontor och kunna "fläska på" i verkstadsdelen när den skall värmas upp. Verkstadsdelen skall alltså värmas då den skall användas vilket inte är varje dag medan kontoret vill jag ha jämn rumstemp i. Antar att jag i alla fall måste ha en acc tank i den nya byggnaden för att fixa uppvärmningen som jag beskriver önskemålet ovan, eller?

Är det någon som har ideer synpunkter ideer på vad ni anser vara lämplig placeringen av pannan? Andra synpunkter på mina funderingar, tex om det där med areotemper som jag tar upp?! Kanske kan jag bygga värmesystemet i två steg för att få lite mer tid på mig?
Tacksam för alla svar och förslag!
//Tommy

• Hus1-70.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus-alt12-85.JPG
    Skapa konto
  • Hus-alt34-85.JPG
    Skapa konto
Hmm. Varför skapas det en massa text som [/FONT]?? Verkar ju lite mystiskt!

RoTe
tompa1976 skrev:
Hmm. Varför skapas det en massa text som [/FONT]?? Verkar ju lite mystiskt!
För att du klistrar in texten från ett Worddokument eller liknande?

Tommys text "tillputsad":

Hej!
Har läst en hel del bland trådarna här på forumet men behöver lite hjälp med tips på hur jag skall göra hemma. Här kommer en novell som jag ändå hoppas att någon orkar läsa igenom. Den beskriver kort hur befintligt system ser ut hos mig i dag och lite om vad jag önskar av ett nytt system. Finns bifogade bilder på byggnaders placering och funderingar på hur ett nytt system skulle kunna se ut.

Skall uppföra en ny byggnad med verkstad, kontor och ett uppvärmt förråd på övervåningen. Eventuellt kommer jag även att inreda gästrum på övervåningen i framtiden.
Nu måste jag bestämma mig hur uppvärmningen skall gå till innan planeringen går vidare.
Hade tänkt ha en aerotemper i verkstaden och radiatorer i övriga rum.

I dag har jag en oljepanna som via kulvert värmer huset. Har inga acc-tankar i befintligt system. I befintligt uthus, där nuvarande oljepanna står, finns inga uppvärmda utrymmen mer än pannrummet. Planen är att byta till en kombipanna som kan kombinera billig vedeldning med bekvämligheten hos olja för tillfällen då vi inte är hemma. Acc-tankar skall naturligtvis finnas och tanken är att någon av dessa skulle kunna vara förberädda för solvärme. Har en liten trång jordkällare under ”fel” sida av huset i vilken en acc tank skulle kunna placeras. Det skulle dock innebära en hel del arbete att förbereda utrymmet för tanken och koppla in den. Dessutom är jag osäker om nuvarande kulvert skulle klara den temperatur som krävs för att ladda en acc-tank. Nuvarande kulvert är troligen från –94 –95 och ser ut som en dräneringsslang med två svarta plaströr, kanske polyeten (PEM), för rad vatten och två plastade kopparrör för vv och så skumisolering runt allt innuti "drän.-slangen". Jag har dock ingen aning om fabrikatet.

En tanke har varit att bygga om befintligt pannrum. På detta sätt slipper jag kanske lite arbete, och jag slipper använda en massa yta i det nya bygget för ett pannrum, får närmare från huret då det skall läggas in i pannan samt att jag troligen minskar brandrisken i verkstadsbyggnaden utan pannrum. Andra fördelar är att OM jag skall ha solvärme i framtiden så har jag ett tak med söderläge, jag kan ha vedförrådet i samma byggnad samt att jag slipper göra bygganmälan för ny eldstad (tror jag).

Däremot så hänns det dumt att bygga på det befintliga bygget som är ett halvtaskit bygge. Att inte dra nytta av spillvärmen från ett pannrum känns också lite dumt.

En ny kulvert måste läggas till det nya bygget i vilket fall. Sätter jag pannan i nybygget kommer jag skarva ihop den gamla och nya kulverten hade jag tänkt. På så sätt slipper jag in under boningshuset och koppla på Nya kulerten.

Om jag har pannan kvar där den står i dag hur funkar det då med att ha aerotemper i verkstaden och radiatorer i övriga utrymmen? Antar att om jag skall kunna värma verkstaden lite snabbt kan jag inte ha samma rör som på elementen i de övriga utrymmena eftersom jag vill hålla jämn temp i kontor och kunna "fläska på" i verkstadsdelen när den skall värmas upp. Verkstadsdelen skall alltså värmas då den skall användas vilket inte är varje dag medan kontoret vill jag ha jämn rumstemp i. Antar att jag i alla fall måste ha en acc tank i den nya byggnaden för att fixa uppvärmningen som jag beskriver önskemålet ovan, eller?

Är det någon som har ideer synpunkter ideer på vad ni anser vara lämplig placeringen av pannan? Andra synpunkter på mina funderingar, tex om det där med areotemper som jag tar upp?! Kanske kan jag bygga värmesystemet i två steg för att få lite mer tid på mig?
Tacksam för alla svar och förslag!
//Tommy

Vad är det för areor?

Ok, då vet jag att jag skall undvika klistra in från word i framtiden. Åtminstone skall jag använda förhandsgranskningen innan då!
Tack för "tillputsningen"!

Huset är på tot 98 kvm (i två plan) och den nya byggnaden kommer troligen vara på tot 130-170 kvm i två plan. Ev skall huset byggas till lite i framtiden. Men spelar storleken någon större roll för hur anläggningen är placerad?

Köp ingen kombipanna... De som finns är gamla ineffektiva konstruktioner... Om du promt vill elda med olja kan man på de flesta riktiga vedpannor montera på en "lucka" som oljebrännaren monteras på...

Men du kanske hellre skall titta på en pellets/ved-kombination.. Med rejäla uthus finns det ju plats för pelletsförråd.
(Pellets = 50-60 öre/kWh, Olja det dubbla....minst...)

Ang Acktank/Panna... Sätt dem helst på samma plats.. det blir billigast och bäst...Och ett nybygge i den stilen... Då kan du ju få plats med en rejäl tank....:wow:...dregel....

Ok!
Anledningen att jag ville ha en oljebrännare är ju driftsäkerheten vid de tillfällen man skall resa bort framförallt. Har många bekanta som kör på pellets och de brännarna är ju långt ifrån lika tillförlitliga. Dessutom blir det inga mängder olja om man kör den ett par tre veckor om året.
Jag skulle vilja att min anläggning var så oberoende av andra som möjligt. Med det menar jag att den skall dra lite ström och vid eventuella längre elavbrott så skulle det helst gå att koppla in ett elaggregat för att ge ersättningsström.

Skall jag bygga min anläggning som alt. 1 jag ritat? Eller funkar det som alt 3? Kanske kan jag bygga anläggningen enligt alt 1 och sedan ändra de till alt 3 när källaren under huret blivit klar?
Antar att det är bäst att som alt 3 ha en tank i nya garaget och en i källaren under huset. Men hur funkar det dels då om man vill ladda mot två tankar i olika utrymmen? Finns det något bra sätt att lösa det så man laddar mot båda eller en åt gången?
Kan man låta pannan ladda mot tanken i huset i första han och låta tanken i uthuset vara mer sekundär?

När man laddar en tank i ett annat utrymme genom kulvert kör man väl på en högre temp på vattnet? Klarar min nuvarnde kulvert det eller behöver jag lägga en ny?

Enklast är att bara ha en tank i "pannrummet" och skicka färdigshuntat vatten i kulverten...

Om du bara är bortrest 3 veckor/År så är det enklast med en elpatron istället för olja! Är man bortrest kan man ändå inte koppla in ett elverk, och dessutom kan man ställa ner värmen i huset toll ca +10 för att spara på kostnaden..

är det inte mycket förluster med att cirkulera shuntat vatten genom kulverten?

Jo det kan bli stora förluster om du har lång o dåligt isolerad kulvert

...och då kanske det är bättre att du försöker få plats med en ackumulator inne i huset också som du har en laddstyrning till.

Hmm. Känns som om det råder delade meningar om man skall ha tank vid pannan eller i huset eller både och.. Hur ska ni ha det? ;-)

Min granne har endast panna ute och skickar vattnet 25-30 m till husets källare där han har sin acc tank. När tankarna är pannan brunnit ur så slutar cirkulationspumpen gå och då cirkulera inte något vatten i kulverten.. Är inte det rätt smart också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.