Hej,

Måste köpa en terassmarkis, vad ska jag välja? Jag har ringt runt till några olika företag och det verkar som om samtliga använder samma leverantör? IBIZA?

Någon som kan dela med sig av bra / dåliga erfarenheter?

520 cm bred
310 cm "djup"
Motor
Sol och vindautomatik
Takprofil

Jag vill minnas att det finns ett fåtal tillverkare av själva delarna. Sen är det många som sätter sitt eget varumärke på prylarna. Turnils äger AMA. AMA är väl en av de mest kända i Sverige. Har för mej att IBIZA-markisen är AMA-detaljer.

Två andra tillverkare vi kom i kontakt med är Brustor från Belgien (säljs av Anderssons markis) och Markilux från Tyskland.
Markilux säljs även av Moogio under eget märke. Annars är det Holmgrens i Tyresö som säljer Markilux.

Vi valde till slut Brustor-markiser med både sol och vindautomatik.

Det verkar som nästan alla tillverkare säljer denna modell, jag tror det var den vi köpte förra året. Kanon produkt som jag fick till ett bra pris av en bekant.
Valde modell helt utan el och bara med manuell vev, en elmotor skulle vara skönt ibland..:S

Valde bort vind och solautomatik pga att det blev onödigt dyrt för den finessen som vid vårat hus skulle gjort att markisen for in och ut dagarna i ända.

Fick tipset att hellre köpa till stormstag som du fäster längst ut på markisen och skruvar fast i altangolvet, detta gör att du kan ha markisen ute när det blåser så mycket att automatiken skulle ha rullat in markisen.
Har inte köpt dem än men till denna säsong skall detta provas!

Tak till markisen skall du ha om inte markisen sitter under takfot eller annat skydd.
Taket är till för att skydda mot fukt*/regn och smuts som kan hamna där under den del av året du inte använder markisen.
Taket förlänger livslängden på markistyget.

Lycka till med köpet!

Wilkla, vilken modell är det du har köpt?

Kan tillägga att här är bilder på Brustormarkiserna:

Vårt krav på utfall var enadast Brustor och Markilux som klarade. Kommer inte ihåg måtten, men den väggmonterade markisen har ett rejält utfall.
220_2041.jpg

219_1929.jpg

IMG_0404.jpg

Suveränt, tack för alla svar.
Kanske ska skippa vind och sol automatiken då vi ligger ganska vindutsatta. Men å andra sidan så vill jag att markisen ska förhindra att solen gör att det blir olidligt. Svårt beslut. Får ta en funderare.

Jobbat som montör inom solskydds branschen i 10 år. Har varit tre gånger på stora solskyddsmässan i tyskland så jag tror jag har sett de flesta förekommande terassmarkiser som finns på marknaden. Har efter lång tid kommit fram till att lewens familydesign från Hestra markisfabrik är den som både är elegantast samt mest lämplig för våra huvuddelen av våra fasadkonstruktioner i vårt land. Den är en semi-kassett kostruktion uppbyggd kring en bärprofil. Detta gör det enklare att finna lämpliga infästningspunkter på fasaden.

Rörande helkassettsmarkiser så anser jag att de ofta är direkt olämpliga. De är oftast konstruerade för montering i betongväggar och med kemankare som infästningsmetod.

Problemet inom solskyddsbranschen är att det finns många säljare och många vet inte fans skit om montering och infästning av markiser och det som inte gör saken bättre är att vissa produkter är mer eller mindre skrivbordsprodukter skapade av designers som inte heller kan något om hur man monterar. Detta gör att en hel del monteringsdetaljer är undermåliga så man får själv förbättra dem för att det skall funka. Ett klassiskt exempel är en stor leverantörs nisch-konsol för montering av fönstermarkis. Denna är 105 mm djup. Detta gör att ofta kommer man inte utanför nischen på tegelhus utan måste lägga distanser för att det skall fungera. Hade man ökat måttet till 115 mm så hade det löst många problem. När man nämner detta för dem så är det precis som de inte lyssnar utan lallar på om vilka designförbättringar de har gjort istället.

C
Här verkar det vara någon som är insatt.

Vi skall köpa en terassmarkis, men jag är osäker på montering. Vi har teglad fasad med fullstora tegelstenar (108mm?), luftspalt bakom och sedan bärande trästomme.
Jag har här på forumet läst att man ABSOLUT inte får montera i teglet, utan skall montera i stommen. På bygghemma säger de att det räcker fullgott med att montera i teglet med gröna plugg. (12mm?)
Men jag blev osäker och vart in och pratade med en dyr firma på byn, de kostar säkert 10000 mer för samma markis och verkade kunniga. När jag frågade hur de gör med monteringen så sade han att det är så enkelt så, de fäster den i teglet med vanliga plugg...

Hur ligger det till?

Finns det några rekommendationer?

Hade jag monterar den eller sålt den så hade jag ställt mig själv vissa frågor.
Hur stor är markisen. Är den över 400x250 så hade jag inte monterat den utan någon form av vindvakt.

I vilket skick är teglet och vad är det för kvalite på både kramlor och tegelstenar (håltegel etc.)

Man kan även sätta upp en avbärare för att fördela belastning och även få fler infästningspunkter, Detta kan vara en planka 45x220 tex där man sätter konsoler i plankan och fäster plankan i väggen. Räkna med att använda några konsoler extra, Vissa fabrikat kan även ha speciella lösningar och konsoler för just murverk.

Plugg är inte riktigt att rekommendera och framförallt inte torsman. De kryper ut med tiden, De gäller även annan plugg men de känns säkrare. Men om det skall användas plugg så köp en anpassad för underlag och av bra kvalite tex hilti, fischer, gunnebo, essve eller dylikt. Man kan behöva gå över och spänna skruvarna med tiden.

Själv tycker jag det är bra med kemankare. Känns vettigt att använda. Lite struligt och tidsödande innan man får kläm på det.

Kam man så är det ju lämpligt att försöka hitta stommen men det är inte det lättaste och det gäller ju att man träffar exakt med skruven. För att klara det så skulle jag vilja säga att men är tvungen att ha någon form av inspektionskamera för att lyckas med.

Sen är det viktig att man inte sätter upp markisen så högt att man fäster i de högsta laven av stenar.

Be att få prata med montören och se vad han säger. Finns väldigt många säljare inom branschen och de vet inte fans skit om montering. De är bara intresserade av att sälja. Personligen så händer det att jag tackar nej till jobb då jag menar att jag inte kan garantera infästningen. Sover lite skönare om natten.

Är man lite osäker på om fasaden kommer att hålla så kommer det en ny fristående lösning som jag tror mycket på. (http://www.hestramarkis.se/?articleId=179&lang=SE) skall väl tillägga att det finns fler fabrikat. Sätter in den då hestra markiser inte säljer till privatpersoner utan endast till återförsäljare.

Fasting65 skrev:
Kan tillägga att här är bilder på Brustormarkiserna:

Vårt krav på utfall var enadast Brustor och Markilux som klarade. Kommer inte ihåg måtten, men den väggmonterade markisen har ett rejält utfall.
[bild]

[bild]

[bild]
Får man fråga vilket utfall det är.

C
Lysande svar !
Skall definitivt be att få prata med montören. Det är ju som du säger de som kan något om själva monteringen. Det känns ju tryggare att få det uppsatt, så det får nog bli så....
Vi skall ta hem Markis och Perisiennbutiken i nästa vecka, få se om de gör ett proffsigt intryck.

I vårt fall så rör det sig om en 6x3.5 markis... Hestra är ruggigt fina, de har en kampanj nu dessutom, men som jag förstår det så finns de bara i Landskrona, vi bor i Dalby, så det är lite långt iväg tyvärr...
Kanske får man åka upp och kika.

Det är inte Markis och Perisiennfabriken du menar. De har bra produkter vet jag. Har ett märke Stobag som är väldigt fina och bra kvalite.

Önskar er lycka till.

C
Det visade sig efter en massa funderande att det var rtt mycket billigare att köpa en själv. Som tnt skrev så kommer alla billigare (Loke/Ibiza) från samma leverantör, med samma dukar (Sandatex).

Nu till frågan, hur skall jag slänga upp den, fasaden syns på bifogad bild. Konsolen jag skall sätta fast i väggen har CC 103. Hur gör jag?

Jag kan ju som synes inte få två hål i tegel, utan ett hål måste komma i fogen, vad skall jag använda för plugg eller kemankare? Vilken fästpunkt är bäst i fogen, uppe eller nere?

Tacksam för kloka tankar!

• DSC_0190.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade satsat på "adapterplatta med cc 145" bakom själva fästet mec cc 103.
Kostar inte många tior att få tillverkat hos den lokala "smeden"
Kemankare är det bästa och är inte så svårt som de kan verka!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.