På Biltema finns det en det en del att välja mellan
Kakeltång
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Kakeltang/
En snäppet dyrare kakeltång
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Kakeltang1/
Hovtång
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Hovtang/
Vilket verktyg är bäst? Och finns det något annat knep för att det inte skall spricka i småbitar?
Kakeltång
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Kakeltang/
En snäppet dyrare kakeltång
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Kakeltang1/
Hovtång
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Hovtang/
Vilket verktyg är bäst? Och finns det något annat knep för att det inte skall spricka i småbitar?
Produkter som diskuteras: "Hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Såga i elektrisk kakelsåg. Billig variant brukar kosta under 500 kr. Enda metoden jag vet fungerar.
Nu är jag ingen expert inom plattsättarskrået, men just glasmosaik torde väl bete sig som glas i allmänhet gör? Dvs att man ritsar och sen knäcker.
Eller används det härdat glas till den här typen av "kakel"?
I så fall är det såga med kakelsåg som gäller, härdat kan man inte skära till i efterhand med rits.
Eller används det härdat glas till den här typen av "kakel"?
I så fall är det såga med kakelsåg som gäller, härdat kan man inte skära till i efterhand med rits.
Du kan bryta dem med en vanlig kakeltång, men du måste ritsa ett ordentligt streck först så att det bryts på rätt ställe och rakt... ju mindre bitar du ska bryta, desto svårare.... ska du göra runda urtag får du ha en såg, men det är svårt med glas jämfört med kakel...
Hade själv ett himla besvär runt stickkontakter och brytare...blir lätt lite kantiga snitt
Hade själv ett himla besvär runt stickkontakter och brytare...blir lätt lite kantiga snitt
Produkter som diskuteras: "kakeltång"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Tack för tipsen! Köpte hem glasmosaiken idag och la upp det mot väggen och mätte.
Tyvärr är det så att det skulle behövas ca 3 mm till för att den översta raden av bitar skall få plats. Eftersom bredden är dryga tre meter så innebär det att jag då måste klyva 60 stycken bitar på hälften, för att den skall kunna gå hela vägen upp till överskåpet.
Att klyva 60 stycken bitar känns inte riktigt mänskligt - med tanke på att det verkar vara stora bekymmer att klyva en enda...
Så vad gör jag? Lämnar tillbaka till butiken och köper vanligt kakel? Låter det vara en 2 cm tom kant precis under skåpet?
Eller finns det något knep för just sådana här situationer?
Tyvärr är det så att det skulle behövas ca 3 mm till för att den översta raden av bitar skall få plats. Eftersom bredden är dryga tre meter så innebär det att jag då måste klyva 60 stycken bitar på hälften, för att den skall kunna gå hela vägen upp till överskåpet.
Att klyva 60 stycken bitar känns inte riktigt mänskligt - med tanke på att det verkar vara stora bekymmer att klyva en enda...
Så vad gör jag? Lämnar tillbaka till butiken och köper vanligt kakel? Låter det vara en 2 cm tom kant precis under skåpet?
Eller finns det något knep för just sådana här situationer?
Du kan ju sätta en liten list mellan kanten och skåpet....(Gjorde jag...)
Det bästa "knepet" är ju annars att sätta kaklet innan du monterar bänkskiva/skåpen, om det nu är kök du ska kakla i...men om du kan lossa på bänkskivan så kan du ju få ner kaklet bakom och få precis rätt avstånd så du får en fin och jämn anslutning
Det bästa "knepet" är ju annars att sätta kaklet innan du monterar bänkskiva/skåpen, om det nu är kök du ska kakla i...men om du kan lossa på bänkskivan så kan du ju få ner kaklet bakom och få precis rätt avstånd så du får en fin och jämn anslutning
Om det inte är mer än 3mm som fattas så kan du gott korrigera fogbredden något.
De mosaiker jag satt sitter på ett glasfibernät som går att komprimera litegrann, så om du bara lyckas skjuta ihop fogarna 0.5mm så bör det totalt sett ge dig det utrymme som krävs?
Köp fogsnöre alt. kakelkryssen för att få jämn förskjutning av fogarna.
De mosaiker jag satt sitter på ett glasfibernät som går att komprimera litegrann, så om du bara lyckas skjuta ihop fogarna 0.5mm så bör det totalt sett ge dig det utrymme som krävs?
Mina sitter också på ett glasfibernät. Men det verkar ganska styvt. Det blir nog väldigt svårt att förskjuta varenda rad._bystrom_ skrev:Om det inte är mer än 3mm som fattas så kan du gott korrigera fogbredden något.
Och nu slog det mig att de vågräta raderna då blir lite lite bredare än de horisontella. Men det kanske är så lite skillnad så att det inte syns?
Kapa av glasfibernätet mellan plattorna så du får remsor och förskjut på det sättet... Vi pratar ju om inte så mycket förskjutning på hela höjden att det inte kommer att synas nämnvärt.
Att kapa alla plattor kommer verkligen att ge dig huvudbry... Precis som beskrivet så är nog enda sättet att rista och klippa. En sådan billig kakelkap med diamant klinga funkade inte för mig. Att du dessutom måste kapa dessa individuellt och sätta dem på plats individuellt så kan det lätt bli lite pilligt med 60 talet lösa bitar.. För att inte tala om att klippa av 3mm INTE kommer att fungera..
En annan lösning jag gjorde vid ett tillfälle (Då var inte överskåpen monterade) var att remsa upp 8mm MDF som distanserade ut överskåpen och fick det lilla sticket på kaklet att gå bakom skåpen - Snabbt smidigt och smärtfritt när det inte passar!d^_^b
Att kapa alla plattor kommer verkligen att ge dig huvudbry... Precis som beskrivet så är nog enda sättet att rista och klippa. En sådan billig kakelkap med diamant klinga funkade inte för mig. Att du dessutom måste kapa dessa individuellt och sätta dem på plats individuellt så kan det lätt bli lite pilligt med 60 talet lösa bitar.. För att inte tala om att klippa av 3mm INTE kommer att fungera..
En annan lösning jag gjorde vid ett tillfälle (Då var inte överskåpen monterade) var att remsa upp 8mm MDF som distanserade ut överskåpen och fick det lilla sticket på kaklet att gå bakom skåpen - Snabbt smidigt och smärtfritt när det inte passar!d^_^b
Hmmm.. Ja det kanske blir bra att förskjuta på det sättet. Men jag behöver nog någonting annat än kakelkryss. Kakelkryssen verkar vara mellan 3 och 5 mm tjocka. Och mellanrummet mellan glasbitarna är mellan 2 och 3 mm. Så jag behöver någonting annat. Kanske murarsnöre skulle fungera? Finns det i olika tjocklekar?
Kakelsnöre finns i så vitt jag vet i 2 - 3 - 4 - 5 mm.
En annan sak som jag tycker är bra är kakellim - Kiiltos är lite av en favorit, biter snabbt och plattorna rör inte så mycket på sig efter montage som jag tycker att dom gör med fix.
Kör med snöre ibland men för det mesta så tycker jag att en nivellerande krysslaser gör ett utmärkt jobb och snöre blir lite överflödigt i många fall. Har det alltid tillgängligt dock. Kryss har jag aldrig kommit underfund med...
Vad gäller kakellim, sätt inte för mycket - Svårt att få bort när det stelnar. Rengör verktygen direkt med vatten om du vill behålla dem i användbart skick.
En annan sak som jag tycker är bra är kakellim - Kiiltos är lite av en favorit, biter snabbt och plattorna rör inte så mycket på sig efter montage som jag tycker att dom gör med fix.
Kör med snöre ibland men för det mesta så tycker jag att en nivellerande krysslaser gör ett utmärkt jobb och snöre blir lite överflödigt i många fall. Har det alltid tillgängligt dock. Kryss har jag aldrig kommit underfund med...
Vad gäller kakellim, sätt inte för mycket - Svårt att få bort när det stelnar. Rengör verktygen direkt med vatten om du vill behålla dem i användbart skick.
Det finns ju alla nivåer på en laser - Jag använder min till allt, om det så är till att sätta kakel, regla upp väggar eller sätta tavlor hemma. Funkar precis till rubbet!
Jag har en Leica Lino L2 men det finns ju självklart enklare billigare modeller - För att inte tala om dyrare mer avancerade! :wow:
Leica Lino L2
En Lino landar på dryga 2.500:- :S
Du kan få låna?! Bara den kommer hem hel ren och fullt fungerande!
Jag har en Leica Lino L2 men det finns ju självklart enklare billigare modeller - För att inte tala om dyrare mer avancerade! :wow:
Leica Lino L2
En Lino landar på dryga 2.500:- :S
Du kan få låna?! Bara den kommer hem hel ren och fullt fungerande!