Har läst hela tråden och är riktigt imponerad av alla som har gjort det här själv. Jag tänkte inte vara sämre jag utan funderar på att göra samma sak själv.

Ett litet tips som jag själv ännu inte har provat men tänkte prova är att filma kanalen med mobilen eller kompaktkameran. Tänkte sätta fast mobilen (som har silikonskydd) i ett snöre och filma hela vägen när jag firar ner den. Får se om det funkar.

Har för mig att sotaren för flera år sedan nämnde något om en lös eller lossnad sten mellan några kanaler. Hur lagar man sånt?

Funderar på att sätta in en spiskassett i öppnaspisen för att ta vara på värmen bättre. Men först vill jag kolla rökkanalen innan jag monterar 100kg järn i öppningen.

Hur sotar man när man har kassett föresten? Allt hamnar väll inte i själva kassetten utan en hel del skit hamnar väll på den också misstänker jag.

Hur som helst så funderar jag på det här med om man har en öppen spis med spjäll.
Hur får ni in kudden nerifrån när det sitter ett vridspjäll ca 1 meter upp?
Och hur gör ni med själva "tratten" i öppna spisen? Fixar ni den också eller är det bara själva rökkanalen som sotaren bryr sig om?
 
Har man spjäll får man knacka bort det och sedan mura upp igen.
Sotaren kör in huvudet i den öppna spisen och sätter sin tryckkudde direkt där "hålet" börjar.

Ja att filma är en väldigt bra idé ifall något skulle vara löst.
Är så fallet så får man försöka mäta sig fram på vilken höjd det är. Se hur långt ner du hade kameran. Sen får du försöka uppskatta vart det är inne i huset. Upp med ett hål i skorstenen och sen in i den och mura upp det som är löst. DEt är väldigt lätt att öppna en skorssten men en bilningshammare.
 
Används inte spjäll numera eller var det just för att jag tänkte sätta in en kassett som du tyckte att jag lika gärna kan göra det?

Låter som ett jobbigt ingrepp men det kanske inte är så svårt. Dock låter det lite omständigt att försöka få tag på en passande tegelsten som ska monteras dit i stället och sedan köpa så pass lite murbruk som behövs. Eller kör man med samma bruk som för glidgjutningen?
 
Hobbe1979 skrev:
Jag ville bara tacka får denna eminenta tråd! Jag har just fått min skorsten godkänd genom att glidgjuta den själv. Blev hur bra som helst! Man blir sjukt nöjd när sotarna säger att det ser riktigt bra ut! Kostnaden blev ca 600 kr och arbetsinsatsen var typ 5h. Men det kommer att gå betydligt snabbare nästa gång…. Nu när man lärt sig trixen!
Jag använde en plywood bit, lite grov ståltråd, en bit heltäckningsmatta, en skumgummi bit samt en kapuschong från en gammal jacka (snacka om återvinning… skratt) till att bygga kuden med.
Jag har haft ytterligare en besiktning utan anmärkning efter att jag eldat mycket flitigt både förra och denna vintern.

/H
 
sankaboy skrev:
Används inte spjäll numera eller var det just för att jag tänkte sätta in en kassett som du tyckte att jag lika gärna kan göra det?
Menade att man murar dit spjället igen
 
Hobbe1979 skrev:
Jag har haft ytterligare en besiktning utan anmärkning efter att jag eldat mycket flitigt både förra och denna vintern.

/H
Gött!

Vad använde du för bruk?
Panna eller trivseleldning?
 
gadeberg skrev:
Gött!

Vad använde du för bruk?
Panna eller trivseleldning?
Vanligt c-bruk.
Jag "trivseleldar" flitigt nästan varje dag om temperaturen är under 0 grader, i en liten kamin på 225 kilo.
 
sankaboy skrev:
Har läst hela tråden och är riktigt imponerad av alla som har gjort det här själv. Jag tänkte inte vara sämre jag utan funderar på att göra samma sak själv.

Ett litet tips som jag själv ännu inte har provat men tänkte prova är att filma kanalen med mobilen eller kompaktkameran. Tänkte sätta fast mobilen (som har silikonskydd) i ett snöre och filma hela vägen när jag firar ner den. Får se om det funkar.

Har för mig att sotaren för flera år sedan nämnde något om en lös eller lossnad sten mellan några kanaler. Hur lagar man sånt?

Funderar på att sätta in en spiskassett i öppnaspisen för att ta vara på värmen bättre. Men först vill jag kolla rökkanalen innan jag monterar 100kg järn i öppningen.

Hur sotar man när man har kassett föresten? Allt hamnar väll inte i själva kassetten utan en hel del skit hamnar väll på den också misstänker jag.

Hur som helst så funderar jag på det här med om man har en öppen spis med spjäll.
Hur får ni in kudden nerifrån när det sitter ett vridspjäll ca 1 meter upp?
Och hur gör ni med själva "tratten" i öppna spisen? Fixar ni den också eller är det bara själva rökkanalen som sotaren bryr sig om?
Jag tog en webkamera och en liten ficklampa och monterade på en telskopspö, sen tog jag med mig laptopen upp på taket och körde "direktsändning" inifrån kanalen, grannarna trodde nog jag blivit galen när jag stog på taket och knappade på datorn med ett metspö nerstucket i skorstenen men jag hittade iaf en plåtstos en bit ner som jag va tvungen att få bort innan jag kunde glidgjuta och så va det ju ganska intressant att se hur det såg ut...

Jag tycker det fungerade riktigt bra, kunde dock inte filma hela kanalen eftersom det va en krök på kanalen en bit ner, se bara till att du står stadigt och inte trillar ner :)
 
  • Haha
A Stenberg
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Menar du Thomas att man glidgjöt/säckadrog med lerbruk förr? Jag har själv en bagarstuga där bakugnen är murad med lerbruk och den är inte i särskilt bra skick. Både murstock och bakugn behöver förbättras, men jag är osäker med vilket typ av bruk och hur. Jag har aldrig hört om säckadragning med lerbruk dock, är det verkligen ett alternativ? Och var köper man lerbruk i större kvaniteter till vettiga priser?
Jag köper min lera hos Bara mineraler, lägg till .se så har du webbadressen.
Jag använder min lera till jordförbättring, men när jag gick in på sidan nyss så såg jag att dem hade kakelugnslera också, vilket kanske passar för ditt ändamål.
Hoppas att det går att lösa transporten på ett vettigt sätt
 
Thomas Hagaeus skrev:
Här kommer en liten historielektion med en metod jag lärt mig i Norge:

Glidgjutning kallades förr för att "säckedra" eftersom man använde en säck med platta och något mjukt i liknande de kuddar ni byggt. Man börjar med att rensa pipan med en liten gran som dras upp och ned några gånger.

Sedan drar man säcken uppåt samtidigt som man häller på det keramiska bruket. Ja, keramiskt bruk är ingen nytt och modernt utan har använts i eldstäder sedan tidernas begynnelse eftersom det är både mer gastätt och mycket mer flexibelt än kalkbruk eller det tokstela cementbruket. Ett annat ord för "keramiskt" är "lera". Inte lika lätt att sälja dyrt eftersom vem som helst kan gräva upp det själv.

Ett magert lerbruk är vad de flesta gamla eldstäder och skorstenar (under nock) är murade med. De är sedan putsade med antingen lera eller kalk och sedan vitkalkade så att läckor upptäcks enkelt.
Precis min teori.
Att sälja en billig produkt dyrt är populärt, det räcker att titta på huhållssoda.
Den finns inte att uppbringa i mina trakter i alla fall, men väl målartvätt, fasadtvätt,trallrent,mossväck.
Listan kan göras lång på produkter som består av hushållssoda, men säljs dyrt med andra namn.
Så är det säkert med lerbruket också, men när jag såg en film i från baltikum på youtube var massan väldigt ljus, kanske en blandning av lera och kalk? Kanske är det chamotte (små skärvor av bränd lera) i massan, men det talar flexibiliteten emot.
Vi lär inte få veta vad den innehåller, men vi kan prova oss fram till ett bra resultat.
Angående murbruk så muras dagens skorstenar med KC/b, alltså ett kalkcement blandat bruk av hållfasthetsklass b.
 
KAN JA KAN ALLA. Godkänd o klar!
Roligt va de me. Blött första draget och fastare andra men mer bruk på kudden för trycket.
C-bruk...kul o se om de sitter kvar efter nästa vinter. Vi har vattenmantlad kamin o eldar för kung o fosterland när de e kallt.

Ha de
 
Min svärfar lånade fram grejer till att glidgjuta. Köpte det dyra bruket. Såg bilder på resultat från gds-are här i tråden och tänkte attdet hade varit fint att få ett sådant resultat. Det var precis vad vi fick oxå. Ska ta dom andra kanalerna till öppna spisar nu i sommar. Sotarn har inte provtryckt ännu, men jag kan sticka ut hakan och säga att det är tätt. Att använda "krejs" kar en stor fördel. Den kan inte fastna. När jag har gjort ngt själv brukar jag undra hur det set ut om firma/proffs hade gjort det. Och då menar jag inte bara resultatet. Jag menar märken i golvet, dörrar osv. Det är därför jag gör det själv!
 
Massor med rosor till Zingo, funkade väldigt bra.. :)
även min skorsten blev dragen med denna metod, och jag kan nog hålla med en av de föregående att skumgummit bör vara 5-10cm större än plattan, då de ger vika, samt även lite mer ovanpå plattan, när man lägger dit bruk så trycks de ihop väldigt mycket.

till stöd för vinschen hade jag en 2"3 nedstoppad i andra kanalen, funkade kanon, och väldigt lätt att göra.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=YMhbtFXjlM0[/ame] länk till tuben, körde ner kameran för att inspektera lite. Översta delen är lite grövre så den göts inte, kanske i ett senare tillfälle.
 
Kul att så många försöker och lyckas.
Det var liksom förhoppningen.
Mina pipor är fortfarande täta.
 
Samma här, det har gått ett år nu sen jag glidgjöt med c-bruk och det verkar fortfarande vara tätt i pipan :)
Eldar med pellets. hade sotning här om dan och det släppte inget bruk när sotaren körde med viskan.


Tack igen Zingo för att du drog igång den här tråden d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.