Jag snickrar lite i mitt garage. Jag vill ha möjligheten att starta en fläkt när det dammar som värst. Denna fläkt skall blåsa ut i fria luften via ett spiro el. likn.
Någon som har tips på en billig och brandsäker lösning? Inte beredd att lägga mycket pengar på någon värstingfläkt!
Jag har spånsug men vill kunna ventilera ut mitt normalstora garage....Nån?

/Jonas

Mitt tips är att överväga en luftrenare i stället för att försöka evakuera luften. Slå en kik i underforumet "Verktyg, maskiner och fordon" och sök efter luftrenare så kommer du hitta mycket intressant.

Luftrenare är för mycket pengar. Känns inte aktuellt.
De här kanalfläktarna var det jag tänkte på från början men hur är det med brandrisken då? De billiga kanalfläktarna är väl inte gnistfria? Eller behövs det inte? Tänker på trädammet som ev. samlas i kanalerna..Vill ju inte elda upp mitt garage..Eller oroar jag mig i onödan?

Det kan jag inte svara på men du får nog evakuera väldigt mycket luft innan du uppnår meningsfull damminskning.

löser problemet. fundera på en sådan här.
http://www.felder-sweden.com/produc...35&region=se-se&category=43138c02cb9e824e3f8c

Kapacitet som betydligt dyrare grejer. komplettera med ett patronfilter med 14m2 filteryta så går det att köra bandputsar och såga mdf utan att anläggningen dör med en gång för att filtret sätter igen. De där små påsfilterna som följer med är odugliga.

Att bara spola ut dammet är dels dyrt för att det slösar med uppvärmd luft. Dessutom så kommer det att se fult ut utomhus efter ett tag.

VH/Findus

Jag har en spånsug. Visserligen inte riktigt lika fin som den där feldersugen men ändå.

Ingen som har tips på brandsäker liten frånluftsfläkt som inte kostar skjortan?. Kommer köra den så sällan så värmeförluster etc. är helt ointressant för mig. Damm på utsidan garaget är jag inte orolig över heller.

Vet att det finns brandsäkra fläktar men de kostar mycket pengar....

Kanske kolla beggat?

Ett exempel: LÄNK

funderade på en kanalfläkt till min verkstad, till utsug svets, men det står i texten till kanalfläktarna

Fläkten ska användas för transport av ren luft, m.a.o den är ej avsedd för transport av brand- och explosionsfarliga ämnen, slipdamm, sot, o.dyl.

skickade även en fråga om det men det har dom ej svarat på

MrQ skrev:
Jag har en spånsug. Visserligen inte riktigt lika fin som den där feldersugen men ändå.....
Om du har en spånsug så har den garanterat större kapacitet att omsätta luft än vilken kanalfläkt som helst. Det spelar ingen roll om du suger luften genom din såg. Dammet filtreras bort ändå. Titta på om det går att montera patronfiltret på den. Den som är händig svetsar ihop en adaptor om det inte passar som det är. Det är samma typ av filter som sitter i de sk renluftsaggregaten från Felder (har sett båda sorterna). Med den skillnaden att det är lättare att rensa när det behövs.

VH/Findus

Undantaget spånsugar / renluftsaggregat / värmeförluster / dammpåsar / dammätare / adaptrar etc etc så var min undran från början om någon har ett tips på en brandsäker billig fläkt ??

Jag är inne på samma linje som användare redheat.......

Vill bara kunna starta en frånluftsfläkt...

Host host....:D

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.