I bildens övre vänstra hörn syns ett långt tapphål igenom en bräda. Där den gula pilen är skulle det tapphålet behöva fortsätta 6 millimeter in i den bräda som kommer från bildens nedre vänstra hörn.

Det är för smalt för en routerhyvel (kärringtand). Men det går att fixa med en handöverfräs, dock är det väldigt lite som skall fräsas bort och lite jox att hålla fräsen rak. En japansåg kan såga, men det är ingen stor rörelse.

Som alltid slutar det med att jag tänker stämjärn.

Men är det mitt bästa alternativ?

--- Mats ---

• Frame-corner-with-mortise-needing-extension.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fattar inte riktigt hur det ska förlängas. Men jag tänker spontant fräsbord+stopp (så att du inte fräser för långt).

Jag svarar som i tidigare tråd: Använd justerbordet till din CMS -OF1400. Om du inte kan rigga ett stopp så går det bra att sätta en stoppmarkering på maskeringstejp på bordet.

mattiasp skrev:
Jag svarar som i tidigare tråd: Använd justerbordet till din CMS -OF1400. Om du inte kan rigga ett stopp så går det bra att sätta en stoppmarkering på maskeringstejp på bordet.
Tack för tipset. Jag brukar rita med pennan direkt på fräsanhållet istället för att använda tejp, jag drar streck på färre ställen än man skulle tro (måtten tenderar återkomma). I det här fallet var det bara 6 tapphål, och brädorna var ramar som satt fast på en större ramkonstrution. Så jag avstod fräsbordet, lite för otympligt, och valde att göra dem med japansåg och stämjärn.

Men efter ditt förslag ser jag att fräsen skulle kunna användas. Skulle jag tagit fräsen hade jag kunna använda MFSen. Det hade gett stabilitet utan att behöva fösa runt ramen.

--- Mats ---

Först ett multiverktyg (PMF, Fein) med djupstopp (typ magnet) på bladet för att skära de tre skårorna och sedan stämjärn för det sista hade jag kört.

Kul att du tar bilder på dina problem Mats men jag blir lite ledsen när jag ser att det läggs så mycket tid på så tråkigt virke :(

phl skrev:
Kul att du tar bilder på dina problem Mats men jag blir lite ledsen när jag ser att det läggs så mycket tid på så tråkigt virke :(
Donationer av fint virke mottages tacksamt, vinden är i princip omättligt stor. :)

Jo, det är som du säger värsta billighetsvirke, köpt för sitt meterpris (6.50 kronor metern på K-Rauta). Det är också det billigaste sättet att smälla ihop mina ramar. Hade jag byggt i MDF hade det blivit för tungt. Hade jag byggt i bara Plywood hade det blivit för tråkigt (men billig plywood kommer sedan att smällas in i skårorna i ramana).

Om man sätter ihop något i garaget (i enlighet med vertkygsölen har jag fått smälla in ett av mina projekt, mitt första på 8 år, innan jag återgår till frugans önskemål, där nästa större är ett par terassdörrar) och inte vill lägga för mycket pengar eller bygga något för tungt, vad skall man då välja för virke som också innebär att man övar?

--- Mats ---

Jag hade kontaktat den där trägrossisten jag pratat med dig om tidigare. Där kan du köpa lite mer tätvuxet virke som inte kostar så där våldsamt mycket mer. Har själv byggt en del stommar till verkstan av vanligt regelvirke. Tycker att man kan hitta rätt tätvuxet och vettigt sågat om man står och vänder på en herrans massa bitar i högarna på byggladan. Min erfarenhet är att Bauhaus generellt har minst dåligt regelvirke. Vill man ha lite fulvirke är det köpläge nu innan våren kommer, då finns det bra chanser att det är tillräckligt torrt för att bara kunna ligga inne en kortare period innan det kan användas till enklare byggen.

Mats Bengtsson skrev:
Tack för tipset. Jag brukar rita med pennan direkt på fräsanhållet istället för att använda tejp, jag drar streck på färre ställen än man skulle tro (måtten tenderar återkomma). I det här fallet var det bara 6 tapphål, och brädorna var ramar som satt fast på en större ramkonstrution. Så jag avstod fräsbordet, lite för otympligt, och valde att göra dem med japansåg och stämjärn.

Men efter ditt förslag ser jag att fräsen skulle kunna användas. Skulle jag tagit fräsen hade jag kunna använda MFSen. Det hade gett stabilitet utan att behöva fösa runt ramen.

--- Mats ---
Jag har hela vinden full av björk och ekplank som legat där i tjugo år. Har mycket och kommer aldrig att använda upp det.
Koppla på en boggiekärra och kom hit du får gratis.

Kom på att där ligger nog lite fruktträd och ene-virke oxå.

Redigerat:
verktygsgurun skrev:
Jag har hela vinden full av björk och ekplank som legat där i tjugo år. Har mycket och kommer aldrig att använda upp det.
Koppla på en boggiekärra och kom hit du får gratis.

Kom på att där ligger nog lite fruktträd och ene-virke oxå.
Det var otroligt snällt och generöst, många många tack. Jag kommer som avtalat, med ett stort släp.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Det var otroligt snällt och generöst, många många tack. Jag kommer som avtalat, med ett stort släp.

--- Mats ---
Daniel N ville oxå ha...Sa att han kan ringa dig så kanske ni kan hjälpas åt. Där är till er bägge två.

-Staffan-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.