Positivt förhandsbesked utan något omnämnade av fornlämning. Betyder det att allt är grönt eller att det inte ens är kollat?

Fornsök ger en sten i kanten och, tada, en boplats med osäker utbredning typ där hus borde stå. Plus ett till R ännu mer typ där huset borde stå utan information.

Vad innebär detta? Känns ju rätt "icke positivt", arkeologiska undersökningar är inget intressant att betala....

O
Jag tror inte att sådant kollas, om man hade koll på alla platser med fornminnen så vore saker inget problem.
Hittar du fornminnen så är du skyldig att rapprotera detta...

Hur menar du med första meningen, fornsök är ju jättelätt att kolla i både för mäklare och köpare? Jag trodde det ingick i undersökningen som resulterar i förhandsbeskedet att mäklaren kollade upp sådant men då hade jag fel då :)

Mäklare kollar nog så lite som möjligt, och mindre än så. Men däremot så skulle man ju kunna hoppas på att kommunen har koll på kända registrerade fornlämningar när de ger förhandsbesked.

Nu har iaf Länstyrelsen fått ett långt mail, inkl vidarebefodrat svar från Riksantikvarieämbetet. Ska bli väldigt intressant att se vad de svarar :) För det var tydligen dem man skulle prata med.

En grej till. Finns det något sätt att "skydda sig" mot att en fornlämning upptäcks under byggnation och hela bygget får läggas ned eller enbart fortsätta efter en arkeologisk undersökning man helt enkelt inte har råd med? Dvs köparen har ingen möjlighet att använda tomten till vad den var inköpt för.

Jag tänker lite att köpet först går igenom när man fått bygglov för vad man önskar bygga - köper tomten för. Skiter det sig sedan så står man med stora lån/utan pengar och en värdelös tomt/tomt man förlorar stora summor på om man säljer.

Eller är det en så stor risk man "får ta" bara? Hur vågar någon i sådana fall köpa tomt att bygga på?

Det är nog en risk man får ta.

I Visby hittades för ett tag sedan gamla källarmurar när ett företag skulle bygga nytt. Utvägen blev att inkorporera de gamla murarna i den nya byggnaden på ett sådant sätt att de blir synliga från insidan. Så det finns lösningar.

Sedan finns det dom som skyndar sig att fylla igen när dom hittar något. Har jag hört.:rolleyes:

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.