2 170 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Förhandsbesked + fornlämning
Positivt förhandsbesked utan något omnämnade av fornlämning. Betyder det att allt är grönt eller att det inte ens är kollat?
Fornsök ger en sten i kanten och, tada, en boplats med osäker utbredning typ där hus borde stå. Plus ett till R ännu mer typ där huset borde stå utan information.
Vad innebär detta? Känns ju rätt "icke positivt", arkeologiska undersökningar är inget intressant att betala....
Fornsök ger en sten i kanten och, tada, en boplats med osäker utbredning typ där hus borde stå. Plus ett till R ännu mer typ där huset borde stå utan information.
Vad innebär detta? Känns ju rätt "icke positivt", arkeologiska undersökningar är inget intressant att betala....
Hur menar du med första meningen, fornsök är ju jättelätt att kolla i både för mäklare och köpare? Jag trodde det ingick i undersökningen som resulterar i förhandsbeskedet att mäklaren kollade upp sådant men då hade jag fel då
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Mäklare kollar nog så lite som möjligt, och mindre än så. Men däremot så skulle man ju kunna hoppas på att kommunen har koll på kända registrerade fornlämningar när de ger förhandsbesked.
En grej till. Finns det något sätt att "skydda sig" mot att en fornlämning upptäcks under byggnation och hela bygget får läggas ned eller enbart fortsätta efter en arkeologisk undersökning man helt enkelt inte har råd med? Dvs köparen har ingen möjlighet att använda tomten till vad den var inköpt för.
Jag tänker lite att köpet först går igenom när man fått bygglov för vad man önskar bygga - köper tomten för. Skiter det sig sedan så står man med stora lån/utan pengar och en värdelös tomt/tomt man förlorar stora summor på om man säljer.
Eller är det en så stor risk man "får ta" bara? Hur vågar någon i sådana fall köpa tomt att bygga på?
Jag tänker lite att köpet först går igenom när man fått bygglov för vad man önskar bygga - köper tomten för. Skiter det sig sedan så står man med stora lån/utan pengar och en värdelös tomt/tomt man förlorar stora summor på om man säljer.
Eller är det en så stor risk man "får ta" bara? Hur vågar någon i sådana fall köpa tomt att bygga på?
Det är nog en risk man får ta.
I Visby hittades för ett tag sedan gamla källarmurar när ett företag skulle bygga nytt. Utvägen blev att inkorporera de gamla murarna i den nya byggnaden på ett sådant sätt att de blir synliga från insidan. Så det finns lösningar.
Sedan finns det dom som skyndar sig att fylla igen när dom hittar något. Har jag hört.
I Visby hittades för ett tag sedan gamla källarmurar när ett företag skulle bygga nytt. Utvägen blev att inkorporera de gamla murarna i den nya byggnaden på ett sådant sätt att de blir synliga från insidan. Så det finns lösningar.
Sedan finns det dom som skyndar sig att fylla igen när dom hittar något. Har jag hört.
Redigerat:
Fick ett samtal från Länstyrelsen nu
Man kan tydlgien ansöka om "samråd" hos Länstyrelsen och om jag fattade det hela rätt så ifall de godkänner ansökan om ingreppen så ordnar de med ev undersökning om man hittar någon okänd fornlämning under byggtiden. Någon som har erfarenhet av detta?
Fick en länk oxå: http://www.lansstyrelsen.se/skane/S...rkeologi-och-fornlamningar/Pages/default.aspx
Man kan tydlgien ansöka om "samråd" hos Länstyrelsen och om jag fattade det hela rätt så ifall de godkänner ansökan om ingreppen så ordnar de med ev undersökning om man hittar någon okänd fornlämning under byggtiden. Någon som har erfarenhet av detta?
Fick en länk oxå: http://www.lansstyrelsen.se/skane/S...rkeologi-och-fornlamningar/Pages/default.aspx
Liknande trådar
-
Överklaga negativt förhandsbesked? - generationsskifte gård
Bygglov -
Förhandsbesked ej vunnit laga kraft efter 6 månader
Juridik -
Förhandsbesked och stycka av
Bygglov -
Tips ang ritning inför förhandsbesked
Bygglov -
Avstyckning, förhandsbesked som ger förtur m.m. inkl. strandskydd och fornlämning
Bygglov