Trumman i tvättmaskinen sitter fast, och drivremmen hade spruckit o hoppat av. Fick hem ny drivrem idag och det ska vara rätt modell. Blev lite fundersam då den är två cm kortare än den gamla. Beror det på att den gamla är uttänjd?

Försökte sätta på den nya, men det vill sig inte. Hur gör man?

En annan sak; kan det sitta något fast i trumman, så det var därför drivremman hoppade av? Hur i all sin dar kommer man åt att se det isf? Inifrån syns inget.

Tacksam för råd.

Eremiten; nybörjare som tvättmaskinsreparatör. :p
 
Det är evigheter sedan jag var inne och bökade i en tvättmaskin men jag har bytt rem på en. Kolla om du kan lossa på motorn och skjuta den i sidled. Då borde det vara enkelt att lägga på den nya remmen.

Det låter mysko när du skriver "sitter fast", trumman borde kunna snurra helt fritt när remmen är borta. Något som ramlat in och spärrar kanske, eller trasigt lager? Det är väl annars inte omöjligt att ett tvärstopp fört med sig att en gammal, sliten och torkad drivrem gått av.
 
Göran.W
Jag antar att du har en maskin med fast monterad motor som inte går att justera.
Om det är så är remen elastisk och värkar därför vara kortare.
När du sätter på den sätter du den mot drivhjulet på motorn och lägger den sen ca kl 11 på trumans drivhjul varpå du snurrar på det samtidigt som du ser till att inte remen hoppar av.
Var försiktig för det kan vara vassa gradet på trumans drivhjul.

Om det sitter fast något i trumman är det lättaste att ta ut värme elementet.
Det är inte helt ovanligt att det fastnar en massa rem slamsor bakom drivhjulet till trumman när dom brister.
 
SM4UKE skrev:
Kolla om du kan lossa på motorn och skjuta den i sidled.

trumman borde kunna snurra helt fritt när remmen är borta.
Ok, tack. Trumman sitter tvärfast. Har kollat inuti trumman o mellan trumma o bälg så mkt jag kommer åt att se, men nada. Hm. Kanske går att lossa mer bakpå så jag ser. Kommer väl att sluta med att jag sitter här med ett tvättmaskinspussel som inte går att få ihop igen. :D
 
Om motorn går att lossa vet jag inte, får kolla det. Remmen känns då rakt inte elastisk, ehm. Kanske ska ta i hårdare? :D Tack för instruktionen, ska prova igen. Får leta reda på nån skiss på modellen så jag vet vad som är vad. :p

------

Ok, fick på den nu; kl 11, en mejsel att hålla i med o sen snurra - ha.

Nytt problem; placerade remmen mitt på hjulet, snurrar ett varv - remmen glider av. Hm?
 
Redigerat:
Göran.W
Mejsel är fusk med stort F;)
När du fått på remen så ser du till att den ligger rätt på motorn och snurar på trumman samtidigt som du ser till att den inte glider av någonstans.
Efter 2-3 varv så slutar den vilja glida av.
Lite svårt att förklara för jag lägger på remmar per automatik på typ 12 sekunder blankt men då har jag övat mig på ett antal på jobb.
 
Pffft... Ett ändamålsenligt nyttjande av det verktyg som ligger närmast till hands är att optimera den givna situationen, ehem. :D

Ok, jag passade den ett tag så den låg mitt på hjulet på trumman; och nertill så satte jag den där det såg blankast ut o verkade ha suttit nåt tidigare - men när jag snurrar utan att hålla i så glider den av. :@

12 sek... sen när blev det här ett sprinterlopp? :p
 
Göran.W
Konstigt om den glider av om du snurrat ett par varv och sett till att den kommit rätt.
Brukar aldrig vara några problem att få den att sitta kvar.
Vad är det för maskin det hanlar om.
 
Det är en Elektrohelios. Ringde o dubbelkollade att jag fått rätt rem; ska vara rätt. Tack för ditt engagemang.

Tog några bilder, kanske det hjälper.

Picture008.jpg

Picture002.jpg

och efter ett par varv... :@

Picture003.jpg

Hjälp? :S
 
Sitter det stora hjulet ordentligt fast, lagert kan glappa?
 
Immobil skrev:
Sitter det stora hjulet ordentligt fast, lagert kan glappa?
Ska kolla det. Tack, återkommer. :)
---

Japp, verkar sitta ordentligt. Remmen glider av bara jag vrider hjulet ett par varv för hand. Tänkte att remmen kanske var för kort, så det drog snett, men enl säljaren ska det vara rätt. Original också.

Varför kan inte nåt vara enkelt nån gång?
--

Kom på att när den pajade så luktade det bränt. Kan hjulet ha fått sig en törn, så det inte är riktigt runt längre..? *spånar lite*
 
Redigerat:
Göran.W
På den maskinen sitter motorn fast i ett läge och är inte justerbar så det är en elastisk rem som bara ska krängas på.

Att det lukter bränt när en rem går av är inget konstigt.

Jag tycker det ser ut som det ev kan vara tal om lagerhaveri för det ser ut som den läckt vatten genom packboxen.
Rucka på det stora hjulet och se om det glappar.
Glappar det så är det väl återvinningen nästa för det är inte helt lätt att byta lager på en sån maskin men man kan ju alltid prova riva ner den för är den sönder kan det inte bli värre.
Skulle man fixa det så beställer man lager och packbox.

Kolla så det stora hjulet snurrar lätt utan missljud.
 
Ok, det får bli en ny maskin. Nu vet jag iaf hur man byter drivrem till en annan gång. :D

Tack till alla. *kram*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.