Hej!
I huset vi snart ska flytta in i finns ett rum som vi tänkt ha som sovrum. Väggarna i rummet är klädda med vit pärlspont. Inget fel på det egentligen, men jag skulle helst vilja ha lite mer färg, gärna något mönster, på väggarna. Samtidigt skulle det vara trevligt att ha kvar sponten, (den kanske är gammal). Så jag tänkte det kanske går att göra något sorts mönster på den? Men all spont jag hittar bilder på är vit, furu eller möjligtvis enfärgad...
Är det någon som sett en spontvägg som är t ex schablonmålad? Eller man kanske kan måla något bladmönster eller så på frihand? Eller det kanske bara skulle se helt koko ut med något annat än enfärgat?
I huset vi snart ska flytta in i finns ett rum som vi tänkt ha som sovrum. Väggarna i rummet är klädda med vit pärlspont. Inget fel på det egentligen, men jag skulle helst vilja ha lite mer färg, gärna något mönster, på väggarna. Samtidigt skulle det vara trevligt att ha kvar sponten, (den kanske är gammal). Så jag tänkte det kanske går att göra något sorts mönster på den? Men all spont jag hittar bilder på är vit, furu eller möjligtvis enfärgad...
Är det någon som sett en spontvägg som är t ex schablonmålad? Eller man kanske kan måla något bladmönster eller så på frihand? Eller det kanske bara skulle se helt koko ut med något annat än enfärgat?
Nä, med "ränderna" menade jag de som blir av mellanrummen mellan brädorna... Själva strukturen liksom. Inte ådringen i trät, den är dold bakom en massa vit färg.
Fast blir det konstigt kan man ju alltid måla om.
Fast blir det konstigt kan man ju alltid måla om.
I vårt första hus hade de gjort schabloner på pärlsponten och en bröstning så att den undre delen var mörkare ådringsmålad och den övre ljusare. I "skarven" mellan färgerna har de gjort en schablon och den har de även ramat in de övre delarna med. Kanske är detta något som skulle funka. Huset var från slutet av 1800-talet.
Jag skulle gärna haft det så någonstans, tyvärr var den hallen vi hittade det i redan utbyggd med en kupa så det gick inte där men jag ska kopiera det nån annanstans i vårt nya hus sen.
Jag skulle gärna haft det så någonstans, tyvärr var den hallen vi hittade det i redan utbyggd med en kupa så det gick inte där men jag ska kopiera det nån annanstans i vårt nya hus sen.
Liknande trådar
-
Kan någon förklara toppeffekt Ampere och vad som händer?
El -
Alternativ för ytterhörn gips utan kantskydd? Hur görs i nyproduktion?
Byggmaterial & Byggteknik -
Nya fasadbrädor under fönster - för svårt?
Fasad -
Hur förbättra jordning för hus med pool
El -
Gforce 2000 Meec 1200 clipper 1200
Robotgräsklippare